اولویت رسیدگی به مناطق محروم در سند درمان 1404/ هزار و 600 نیروی متخصص و درمانی به مناطق محروم اعزام می شوند

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: رسیدگی به مناطق محروم از خدمات درمانی از اهداف اساسی تنظیم سند درمان 1404 است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت در نشست خبری معاونت درمان وزارت بهداشت، صبح امروز در برج میلاد گفت: اجلاس معاونان درمان وزارت بهداشت با محوریت اصلی دو موضوع سطح بندی خدمات درمانی و توزیع نیروهای تخصصی را در دستور کار دارد.

وی تصریح کرد: حمایت از زوجین نابارور، موضوع اعتیاد و توسعه زیر ساخت های پروژه های درمان از دیگر موضوعات مهم در این سند راهبردی است.

آقاجانی افزود: سطح بندی خدمات درمان به عنوان تکلیف قانون برنامه پنجم برای وزارت بهداشت پیش بینی شده است که این سطح بندی در برنامه ششم هم استمرار خواهد داشت.

معاون درمان وزارت بهداشت اظهار کرد: سند درمان با افق 1404 سند بسیار مهمی است که طی 10 سال نقشه درمان کشور را پیش بینی کرده و این اسناد از سطح دانشگاه‌ها با مشارکت همه آنها از یک سال قبل آغاز شده که در روزهای پایانی تدوین آن هستیم.

وی با تاکید بر اینکه اکنون 115 هزار تخت بیمارستانی داریم که قرار است در آینده به 173 هزار افزایش پیدا کند، تصریح کرد: طی این سند نیروی انسانی، تجهیزات پزشکی و تخت های بیمارستاتی را براساس جمعیت، تعداد بیماران، پتانسیل جغرافیایی و علمی برای کل کشور سطح بندی می نماییم تا عادلانه خدمات درمانی بین آحاد ملت توزیع شود.

حاجی آقاجانی عنوان کرد: طی این سند نقش بخش خصوصی و سرمایه گذاری این بخش در حوزه درمان برای ارائه خدمات بیشتر مورو توجه است، همچنین بازسازی  بیمارستان های فرسوده تا افق 1404 در دستور کار است، که امیدواریم تا آن زمان وضعیت ارائه خدمات درمانی و توزیع امکانات بهتر و عادلانه تر صورت پذیرد.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه از یک ماه دیگر این سند نهایی و ابلاغ و اجرایی خواهد شد بیان کرد: نقش استان ها و دانشگاه ها در تبیین این سند بسیار گسترده است به این معنا که از مشارکت و عقل جمعی برای تصمیم گیری در این سند ملی اخد شده است. همچنین توجه به منابع با توجه به در آمد ناخالص ملی و سهمی اتخاذ شده در این حوزه از ارکان سند بوده است که از بلند پروازی های غیر معقول اجتناب صورت پذیرد.

آقاجانی اظهار کرد: طبق این سند امسال حدود 2 هزار پزشک متخصص در 27 رشته تخصصی در 378 شهر از نیمه آبان ماه برای خدمات درمانی به کار گرفته می شوند.

وی افزود: هزار و 600 نفر از این 2 هزار نفر به مناطق محروم اعزام می شوند که توجه و اولویت مناطق محروم از اهداف اساسی و ویژگی های طرح تحول نظام سلامت است.

آقاجانی عنوان کرد: در برخی رشته های تخصصی مانند رادیولوژی، ارتوپدی و جراحی اعصاب با کمبود جدی فارع التحصیل مواجه هستیم که بیشترین تعداد متخصصان در سه رشته داخلی بزرگسالان، اطفال و زنان و زایمان است که باید با همین تعداد مراکز درمانی را پوشش دهیم و توسعه قابل توجه در رشته های تخصصی و عمومی پزشکی احساس می شود.

معاون درمان وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه اولویت و تاکید بر پوشش مناطق محروم است تصریح کرد: تهران از نیروهای درمانی سهمی ندارد، البته تعداد اندکی متخصص در قالب هیئت علمی در پایتخت جذب می شوند که جذب این تعداد پزشک برای سایر استان ها به غیر از تهران است.

حاجی آقاجانی بیان کرد: ما برای ماندگاری مناطق محروم در طرح تحول برنامه هایی داریم؛ در بعضی از شهرهای کوچک مانند جزیره ابوموسی بیماران زیادی نداریم اما به دلیل حاکمیتی بودن این بیمارستان ها اقدام به پرداخت حقوق ثابت هوشمند می نماییم تا پزشکان انگیزه خدمت در آن مناطق را داشته باشند. همچنین در مناطق محروم که از تعداد بیماران زیادی برخوردار هستند به جای  حقوق ثابت، پرداخت عملکردی ماندگاری مناطق محروم داریم تا درآمد پزشکان به ازای خدمت در مناطق محروم متفاوت از مناطق برخوردار باشد.

معاون درمان وزارت بهداشت اظهار داشت: وزارت بهداشت چند اقدام بنیادین در راستای سیاست افزایش جمعیت انجام داده که یکی از آنها موضوع زوجین نابارور بوده است. بر اساس آخرین آمار تاکنون یک میلیون و 225 هزار زایمان طبیعی به صورت رایگان در کشور انجام شده و این خدمت در اختیار مردم قرار گرفته است.

به گفته وی، در همین راستا آمار سزارین 6.5 درصد کاهش پیدا کرده است، همچنین آموزش رایگان به مادران باردار برای توانمندسازی در جهت زایمان طبیعی و باروری که 360 هزار مادر باردار در این زمینه آموزش رایگان دیده اند، ساخت هزار و 800 واحد اختصاصی زایمان برای ایجاد محیط امن و ویژه برای مادران که در این راستا 700 واحد تا آبان ماه به بهره برداری خواهد رسید، پوشش 85 درصدی هزینه های درمان ناباروری با تعرفه دولتی ( در بیمارستان های دولتی و خصوصی) که در همین راستا 17 مرکز جدید ناباروری با تمرکز برمناطق محروم خصوصا شش استان که هنوز مرکز درمان ناباروری ندارند ( یاسوج، زاهدان، بندرعباس کردستان ولرستان) و سایر مناطق محروم همچنین توسعه و تجهیز 24 مرکز موجود ناباروی از جمله شش اقدام وزارت بهداشت در این زمینه بوده است.

وی با تاکید بر مکلف بودن مراکز دولتی در پذیرش این تعرفه تصریح کرد: امیدواریم در سال آینده تمام زوجین با پرداخت 15 درصد تعرفه در مراکز دولتی از این خدمات استفاده کنند. راه دشواری در پیش داریم نیاز به آموزش ساخت و ساز و سیر یکسری فرآیند ها است که
امیدوارم به این نتیجه مطلوب در آینده برسیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار