سایه سنگین آلاینده ها بر فعالیت های پایتخت/ مدارس تهران 48 ساعت آینده دایر است

شاخص کیفیت هوا وضعیت آب و هوای پایتخت را به مرحله ای رسانده که زنگ تعطیلی برای ساعت ورزش مدارس و برخی فعالیت های عمرانی به صدا در آمد.

سایه سنگین آلاینده ها بر فعالیت های پایتخت/ مدارس تهران 48 ساعت آینده دایر استبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ چندی است مسئله آلودگی هوا در کشور به بحرانی پیچیده تبدیل شده تا جایی که مدارس نیز تحت تأثیر این شرایط قرار گرفته و چند سالی است که دامنه تعطیلات کشور آلودگی هوا را نیز تحت پوشش قرار داده و بر تعداد تعطیلی روز‌های مدارس می‌افزاید هر چند این شرایط سمی برای نظام تعلیم و تربیت شناخته می‌شود اما دو راهی سلامت جسمانی و سلامت اجتماعی مسئولان کشور را بر آن داشته تا با راهکار های مقطعی گامی در جهت کاهش آسیب‌های ناشی از آلودگی هوا بر سلامت جامعه و به ویژه دانش‌آموزان بر دارد.

آلودگی هوا، ورزش دانش آموزان را به تعطیلی کشاند
با وجود آلاینده های هوا و شرایط ناسالم موجود بنا بر جلسه کمیته اضطرار تصمیم بر این شد تا برای ادامه فعالیت مارس در این روزهای بحرانی  تصمیم های صحیحی اتخاذ شود.

در این راستا محمد رستگار معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان تهران بیان کرد: باتجه به وضعیت موجود مارس تهران دایر بوده  اما اجرای  فعالیت های ورزشی در تمام مقاطع تحصیلی تعطیل اعلام می شود.

وی ادامه داد: این شرایط برای 48 ساعت آینده برقرار بوده و طی این مدت تعطیلی کامل مدارس در دستور کار قرار گرفته نگرفته است.

علاوه بر این مساله اموزش و پرورش نیز یادآور شد: مدیران و مسئولان مدارس  توجه داشته باشند تا در زنگ تفریح و مراسم صبحگاه با توجه به وضعیت کنونی آلودگی هوا، دانش‌آموزان کمتر در معرض آلودگی قرار گیرند.

همچنين پيشنهاد مي شود زنگ تفریح مدارس درکلاس‌های درس برگزار شود و از فعالیت بدنی دانش‌آموزان در حياط مدرسه جلوگیری شود.

تعطیلی طرح‌های عمرانی آلاینده تا دو روز آینده
در کلانشهر‌ها فعالیت‌های صنعتی بی‌رویه و نادیده‌گرفتن برخی از استاندارد‌های تعریف شده برای کیفیت هوا موجب اختلال در فعالیت‌های روزمره و به ویژه برای دو گروه حساس کودکان و سالمندان شده است.

در این راستا محمد بازگیر رئیس سازمان محیط زیست تهران با بیان اینکه آلودگی هوا در کلانشهر تهران در چند روز اخیر شدن گرفته اظهار داشت: به این دلیل کارخانه‌های تولید نخاله و هر گونه فعالیتی که موجب تولید آلاینده‌ها شود به مدت 48 ساعت ممنوع اعلام شده و چنانچه افراد طی این دو روز اقدام به فعالیت داشته باشند به موجب ماده 688 قانون مدنی پیگیری‌های لازم برای آن ها انجام می‌شود.

وی یادآور شد: فردا و پس فردا کارشناسان محیط زیست برای کنترل شرایط نسبت به مشاهده پروژه‌های عمرانی و فعالیت‌های آلودگی‌زا اقدام می‌کنند.

هوای پاک آرزویی دوردست برای مرزنشینان
در زمینه پیدایش ریزگرد‌ها و آلودگی هوا نظرات متفاوتی وجود دارد متناسب با نوع منطقه جغرافیایی منشأ ذرات تا حدی با هم تفاوت پیدا می‌کند اما مشکل اصلی در کلانشهرها را می‌توان سوخت خودرو‌ها و فعالیت‌های صنعتی دانست و در مناطق خشک کشور وجود ریزگرد‌ها ناشی از خاک و شن‌هایی است که از طریق باد به کشور ورود پیدا می کند هر چند در ورود گرد و غبار از کشور‌های همسایه ایران عدم پایبندی به برخی معاهدات بین‌المللی وجود دارد اما نباید بهره‌کشی بی‌رویه از منابع و رعایت نکردن استفاده از منابع طبیعی را ندیده گرفت.

سریال تکراری گرد و غبار شدید در مرزهای کشور هم به مرحله ای رسیده که  برای حل این  مشکل که در سراشیبی منتهی به بن بستی در حال حرکت است باید مسیری میانبر در جهت  تنفس در هوایی پاک ایجاد شود.

تعطیلی برای آلودگی هوا، مسکن برای دردی مزمن
طی چند سال اخیر وجود سرب دغدغه اصلی مسئولان و مردم شده بود و اخبار زیادی مبنی بر اجرای طرح‌ها مشاهده شده تا شاید مسکنی بر این درد مزمن باشد هر چند طی سال‌های اخیر شاخص‌های کیفیت هوا علاوه براین آلاینده مواردی دیگر نظیر ذرات معلق را نیز از معضلات اصلی آلودگی هوا قرار گرفته‌اند.

روز به روز بر میزان آلاینده های هوا افزوده می شود و تعطیلات  چند روزه عضوی جدایی ناپذیر برای  مدارس کشور شده اند تا آنجا که طرح هایی برای تقسیم تعطیلات در سال تحصیلی از سوی محیط زیست مطرح شد که با توجه به شرایط، در چرخه اجرایی قرار نگرفت.

علاوه براین مساله علی اصغر فانی وزیر پیشین آموزش و پرورش  تعطیلی مدارس  برای چنین دلایلی را ضربه ای به نظام تعلیم و تربیت و هزینه های درنظر گرفته شده برای آن برشمرده بود.

حال باید دید با وجود ضربه های مالی و جانی الودگی هوا بر پیکره جامعهو به ویژه نظام آموزشی کشر آیا راهکاری درخور شرایط برای درمان قطعی این درد مهلک به کار گرفته خواهد شد؟ و آیا متخصصان امر محیط زیست می توانند تجلی شعار اهمیت به محیط زیست را با اتخاذ سیاست های صحیح در جامعه جاری کنند؟

گزارش از آتوسا دولتیاری

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار