وزیر خارجه سوئد خواهان محدود شدن حق وتو در شورای امنیت شد

وزیر خارجه سوئد خواستار محدود شدن استفاده از حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ «مارگوت والستروم،» وزیر خارجه سوئد در یادداشتی که روز دوشنبه در روزنامه سوئدی داگنس نی هیتر منتشر شد، گفت: استکهلم در دوره ریاستش بر شورای امنیت بر روی سه حوزه تأکید خواهد داشت که نخستین آن تلاش برای پیشبرد اقدامات پیشگیرانه به منظور جلوگیری از بروز درگیری‌ها و دیگری ایجاد ارتباط قوی تر میان زنان، صلح و امنیت است.

به گفته وزیر خارجه سوئد، افزایش نقش زنان در مذاکرات و میانجی‌گری‌های صلح بایستی مورد توجه شورای امنیت قرار گیرد.

وی همچنین افزود: سوئد همچنین خواهان بهبود روند شیوه کاری شورای امنیت و کمک به این شورا برای شفاف ‌سازی، مشروعیت بخشی و تصمیم‌گیری قوی همزمان با محدود کردن استفاده از حق وتو از سوی اعضای دائم آن خصوصاً در شرایط حادی همانند سوریه است.

وزیر خارجه سوئد همچنین اعلام کرد که از « آنتونیو گوتِرش» دبیر کل جدید سازمان ملل، که خواهان اقدامات پیشگیرانه در مورد بحران‌های بین‌المللی است، پشتیبانی خواهد کرد.

در همین حال، «کارل ساکو،» هم آهنگ کننده و سفیر سوئد در هیئت نمایندگی این کشور در سازمان ملل نیز اظهار کرد کشورش به دنبال انجام اقداماتی برای محدود کردن حق وتو در شورای امنیت خواهد بود.

ساکو افزود: با وجود شرایط بسیار سختی که در شورای امنیت سازمان ملل وجود دارد، کشورهای کوچک نیز می‌توانند تغییراتی را در این شورا ایجاد کنند.

نماینده سوئد در سازمان ملل در این زمینه به تلاش‌های نیوزیلند به‌ ویژه در صدور قطع‌نامه‌اخیر شورای امنیت که شهرک ‌سازی رژیم اسرائیل را در مناطق اشغالی، غیرقانونی دانست، اشاره کرد.

وی تصریح کرد سیاست خارجی سوئد مبتنی بر قوانین بین‌المللی، حقوق بشر، برابری جنسیتی و رهیافت بشردوستانه است.

کشورهای سوئد، قزاقستان، اتیوپی، بولیوی و ایتالیا با شروع سال جدید میلادی 2016 میلادی، جایگزین آنگولا، مالزی، نیوزیلند، اسپانیا و ونزوئلا در شورای امنیت سازمان ملل شدند.

کشور سوئد همچنین از اول ماه ژانویه ریاست دوره‌ای این شورا هم برعهده ‌گرفته است.

شورای امنیت پنج عضو دائم و 10 عضو غیردائم دارد که هر پنج عضو غیردائم آن یکسال در میان انتخاب و تعویض می شوند.

آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین و روسیه اعضای دائم و دارای امتیاز وتوی این نهاد بین المللی هستند.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار