شناسنامه شخصیت‌های معمای شاه؛

ژنرال هایزر؛ مهره اصلی آمریکا برای جلوگیری از انقلاب اسلامی ایران

ژنرال هایزر با تلاش های مکرر سعی داشت تا جلوی انقلاب اسلامی ايران و گسترش تظاهرات مردمی را بگیرد.

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تاریخ موجب می‌شود تا علاوه بر شناختن و برخورد با انسان‌های برجسته در زمینه‌های گوناگون، گذر زمان را در انسان‌های بزرگ و یا کسانی که فریفته پول، قدرت و ثروت شده اند ببینیم.  
 
گذشته و تاریخ کشور ما نیز خالی از این آدم‌ها نیست و هر برهه‌ای داستانی پر از شخصیت‌های مختلف را در بر می‌گیرد.  یکی از این مقاطع دوران انقلاب اسلامی است. مقطعی که مدتی است با پخش مجدد سریال «معمای شاه» حال و هوای روزهای نه چندان دور سرزمینمان را با افراد موثر در آن زمان روایت می‌کند.  
 
از جمله گروه هایی که در زمان شاه به اشکال گوناگونی، روی شکل گیری اوضاع آن روزها تأثیر می‌گذاشتند، نظامیان و ارتشبدهایی بودند که نامشان کمابیش در تاریخ معاصر حک شده است.

یکی از این افراد که چنگیز جلیلوند نقش وی را در سریال معمای شاه ایفا می کند، ژنرال هایزر است. 

او که متولد سال 1924 است، به عنوان خلبان در نیروی هوایی آمریکا وارد شد و در جنگ‌های جهانی دوم ، کره و ویتنام شرکت کرد. هایزر در زمان انقلاب و در   ۱۴ دی ۱۳۵۷ به تهران آمد تا آمریکا را به طور دقیق از اوضاع ایران مطلع کند. ژنرال هايزر در شرايطي كه شاه و درباريان و نظاميان از مهار و سركوب انقلاب عاجز مانده بودند، وارد تهران شد.

وی در زمان حضورش در ایران، ماحصل اطلاعات دریافتی اش را در کتابی با عنوان «خاطرات ژنرال روبرت ا.داچ هایزر» منتشر کرد. این کتاب از جمله منابعی است كه در آن می‌توان از یك سو نهایت تلاش آمریكا برای مهار نهضت مردم ایران در سال 57 و از سوی دیگر قدرت عظیم انقلاب اسلامی را نظاره کرد.  
 
وی با مسائل نظامی و سیاسی ایران به طور کامل آشنایی داشت؛ چرا كه از سال‌های پس از كودتای 28 مرداد 32، شاه بر مبنای سیاست‌های كلان بین‌المللی ایالات متحده به یكی از عوامل وابسته درجه اول این كشور و در نتیجه به یكی از خریداران اصلی تسلیحات آمریكایی تبدیل شده بود. 
 
ایجاد ارتباطات كاری و عاطفی عمیق، بین هایزر و مقامات بلندپایه نظامی شاه نیز از جمله رخدادها بود. برخی از این ارتباطات در حدی بودند كه براي مثال سپهبد ربیعی (فرمانده نیروی هوایی) خود را «برادر» كوچكتر وی قلمداد می‌كرد. 
 
مهار انقلاب اسلامی ماموریت اصلی هایزر بود و طرحها و برنامه‌های او در تهران برای جلوگیری از وقوع انقلاب اسلامی، از چنان دقت و مهارتی برخوردار بود كه بر درستی انتخاب وی از سوی كاخ سفید مهر تأیید می‌زد.  
 
ممانعت از عملیات خودسرانه و حساب نشده ارتش پس از فرار شاه از ایران، موظف‌سازی ارتش به حمایت از دولت بختیار و کودتای نظامی در صورت لزوم، مشخص‌سازی سرنوشت قراردادهای فروش سلاح‌های پیشرفته آمریکا به ایران، ممانعت از به تصرف‌ درآمدن وسایل و سلاح‌های مدرن آمریکا در ایستگاه‌های رادار در ایران توسط شوروی از جمله وظایف و ماموریت‌های مهم وی بودند. 
 
وی بعد از تلاش های بسیار سرانجام با اوج گیری تظاهرات، چند روز پیش از پیروزی انقلاب اسلامي  تهران را ترک کرد. 
 
 
انتهای پیام/
 
 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار