افزایش بهای نفت در آستانه نشست اوپک

بهای نفت خام در حالی که چند روز تا نشست سران سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) و شرکایش باقی است، در پایان معاملات دوشنبه افزایش یافت.

افزایش بهای نفت در آستانه نشست اوپکبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، بهای نفت خام پس از سقوط شدید روز جمعه و در حالی که چند روز تا نشست سران سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) و شرکایش باقی است، در پایان معاملات دوشنبه افزایش یافت.

در بازار لندن، بهای هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال (نفت پایه اروپا) برای تحویل در ماه فوریه با ۴۳ سنت (۰/۷ درصد) افزایش، ۶۰ دلار و ۹۲ سنت خرید و فروش شد.

در بازار نیویورک (نایمکس) نیز بهای هر بشکه نفت خام سبک شیرین آمریکا (وست تگزاس اینترمدییت/ نفت پایه آمریکا) برای تحویل در ماه ژانویه ۸۱ سنت (۱/۴ درصد) افزایش یافت و به ۵۵ دلار و ۹۶ سنت رسید.

بهای طلای سیاه در پایان معاملات روز جمعه تحت تاثیر داده‌های ماهانه مربوط به تولید نفت آمریکا که آژانس اطلاع رسانی انرژی آمریکا منتشر کرد، کاهش یافت. بنابر اعلام این آژانس، میانگین تولید نفت خام آمریکا در ماه سپتامبر به سطح بی سابقه ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز رسید. در پایان معاملات روز جمعه، بهای نفت خام برنت ۲/۱۳ درصد و بهای نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز ۵/۰۵ درصد کاهش یافت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از نیویورک، رابی فریزر تحلیلگر «اشنایدر الکتریک» (Schneider Electric) گفت: «با این حال برای این هفته، همه نگاه‌ها به سمت اوپک خواهد بود. بنابراین بازار در حفظ وضع موجود احتیاط می‌کند.»

نمایندگان کشور‌های عضو اوپک و شرکای آن از جمله روسیه‏، روز‌های پنجشنبه و جمعه همین هفته در وین اتریش گرد هم خواهند آمد.

نیل ویلسون، تحلیلگر «مارکتس دات کام» گفت مسئله این است که آیا اوپک به کاهش سطح تولید خود ادامه می‌دهد یا خیر. این کاهش یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه‌ای نفت در روز در مقایسه با سطح تولید ماه اکتبر همان سال که از دسامبر ۲۰۱۸ تعیین شد، در آخرین نشست اوپک در ماه ژوئن تمدید شد و تا مارس ۲۰۲۰ اجرا می‌شود.

اما عربستان سعودی، بزرگترین تولیدکننده نفت اوپک احتمالا به منظور حمایت از بهای نفت، با توجه به ورود آرامکو به بازار بورس، این کاهش سطح تولید را تقویت خواهد کرد.

بزرگترین شرکت نفت و گاز سعودی آرامکو در نظر دارد یک و نیم درصد از سهام خود را در تداول (بازار بورس اوراق بهادار عربستان سعودی) عرضه کند که می‌تواند بین ۲۴ تا ۲۵/۵ میلیارد دلار برای این شرکت به ارمغان بیاورد. بنابر اعلام آرامکو، کل ارزش این شرکت سعودی ممکن است به حدود یک هزار و ۷۰۰ میلیارد دلار برسد.

نیل ویلسون گفت: «همچنین موضع روسیه که یک سوم کاهش جاری سطح تولید را حمایت می‌کند، مسئله مهمی است.» روسیه که به طور مرتب از محدودیت تولید وضع شده در این توافق تجاوز می‌کند، بار‌ها مخالفت خود را با کاهش بیشتر نشان داده است.

کایل کوپر از موسسه «یون انرژی» (Ion Energy) خاطرنشان کرد: «این امر احتمالا کمکی به این نمی‌کند که تولید نفت آمریکا در بالاترین سطح باشد و اعضای اوپک امیدوارند در جبهه جنگ تجاری بین آمریکا و چین آرامشی برقرار شود که نتیجه آن افزایش تقاضای جهانی نفت است.»

وی افزود: «حالا باید دید که آیا آن‌ها می‌توانند کاهش تولید را در سطح کنونی حفظ کنند و به رعایت تعهداتشان در این زمینه ادامه دهند یا خیر.»

انتهای پیام/

برچسب ها: بهای نفت ، نشست اوپک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۱ ۱۲ آذر ۱۳۹۸
ایران بایستی با حراج کردن قسمتی از نفت صادراتی به کشورهای متخاصم ضربه اقتصادی وارد کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۱ ۱۲ آذر ۱۳۹۸
ایران بایستی با حراج کردن قسمتی از نفت صادراتی به کشورهای متخاصم ضربه اقتصادی وارد کند.
آخرین اخبار