نحوه برخورد با نابینایان

چهارم ژانویه " ۱۴ دی " روز جهانی خط بریل نامگذاری شده که این روز مصادف با سالگرد تولد «لویی بریل» مخترع خط نابینایان است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، بریل، نابغه‌ی فرانسوى، خط خود را بر پایه‌ی اشکال مختلفی بنا کرده که از ترکیب ۱ تا ۶ نقطه تشکیل مى‌شود، لویی بریل در سه سالگی درحالیکه مشغول بازی با یک درفش بود بیناییش را از دست داد.

بریل در سال ۱۸۱۹ میلادی به مدرسه کودکان نابینای پاریس رفت و در سال ۱۸۲۸ میلادی به عنوان معلم کار خود را در همان مدرسه آغاز کرد.
 

باید و نباید‌های برخورد با نابینایان

 
اگــر در جامعــه بــا نابینایــان برخــورد می‌کنیــد یــا وارد محیطــی می‌شــوید کــه این افراد حضــور دارند، ابتــدا خودتان را معرفی کنیــد و از آنهــا نخواهیــد حدس بزنند شما چه کسی هستید و برای ایــن که توجه آنهــا را به خودتان جلب کنیــد، بــا دســت آرام شــانه آنهــا را لمس کنیــد یــا مســتقیم آنهــا را خطاب قــرار دهیــد و نامشــان را بــه کار ببریــد, اجــازه دهیــد متوجــه ایــن باشــند کــه مخاطب حرف‌های شما هستند.
 
اگر در یــک جمــع صحبــت می‌کنید، ابتــدا اعــلام کنیــد چه کســی هســتید تا اطلاعــات کافــی از فــرد گوینده داشــته باشند و هنگامــی کــه بــا یــک نابینــا صحبت می‌کنیــد تمــام احساســاتتان را بــه زبان بیاورید یعنی بــه جــای تــکان دادن ســرتان، بــه طــور شــفاهی حــرف بزنیــد تــا کامــلا منظور شما را بفهمند.

کارهایــی را کــه می‌خواهیــد انجــام دهید، به زبان بیاورید و آنهــا را در جریان آن کار قرار دهید. در جمع مســتقیم با آن‌ها حرف بزنید و از دوســت دیگــری نخواهیــد کــه حرف‌های شــما را منتقل کنــد مگر این که شنیدن برای او دشوار باشد. اگــر نابینایــی در خانــه داریــد، حتمــا موقع بیرون رفتن از خانه یا اتــاق، او را در جریــان بگذاریــد. همیشــه بــرای کمــک کردن به افراد نابینا از آن‌ها اجازه بگیرید. اگــر می‌خواهیــد محــل قــرار گرفتــن اجســام را به آنهــا بگوییــد، آدرس دقیق بدهید؛ تنها به وجود میز در اتاق اشــاره نکنید بلکه بگویید: میز پنج قدم جلوتردر سمت راست شما قرار دارد.

وقتی می‌خواهیــد چیزی را بــرای فرد توصیف کنید، با تمام جزئیات این کار را انجام دهید به طــوری که او به رغم نقص در بینایــی، به راحتــی بتواند آن چیــز را در ذهن خود تصور کند. در بیان جزئیات از بیــان رنــگ، بافــت یــک شــیء، شــکل و نشانه‌های آن غافل نشوید. موقــع حــرف زدن بــا نابینایــان فریاد نزنیــد و صدایتــان را بیــش از حــد بــالا نبریــد. درســت اســت کــه آنهــا قــدرت دیــدن ندارنــد، امــا معمــولا گوش هــای بســیار تیزی دارنــد و صدا‌ها را بــه خوبی می‌شنوند.
 
اگر در خیابان با فرد نابینایی برخورد می‌کنیــد کــه از شــما آدرس مکانــی را می‌پرســد، بــه طــور دقیــق و بــا جزئیــات آدرس را برایش توضیح دهید تا راحت‌تر بتواند مسیر حرکتش را پیدا کند یا او را در رفتن به مسیرش همراهی کنید.
 
انتهای پیام//م.پ
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار