کاهش تولید نفت عربستان در چارچوب توافق اوپک پلاس

عربستان سعودی اعلام کرد در چارچوب توافق اوپک پلاس در ماه‌های فوریه و مارس تولید نفت خود را به میزان بیشتری کاهش می‌دهد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از خبرگزاری رویترز، شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی اعلام کرد تولید نفت این کشور در ماه‌های فوریه و مارس حدود یک میلیون بشکه در روز کاهش خواهد یافت.

این وزیر سعودی گفت: «این تصمیم یک جانبه به منظور حمایت از اقتصاد ما و اوپک پلاس گرفته شده است. ما حافظان بازار هستیم.»

آلکساندر نوواک، وزیر انرژی روسیه این تصمیم را «هدیه جدید سال نو» خواند.

وزیر انرژی قزاقستان گفت: «روسیه و قزاقستان اجازه یافتند سطح تولید خود را در ماه فوریه حدود ۷۵ هزار بشکه در روز و در ماه مارس نیز ۷۵ هزار بشکه بیشتر در روز افزایش دهند.»

به جز عربستان سعودی، روسیه و قزاقستان سایر کشور‌ها تغییری در سطح تولید خود ایجاد نخواهند کرد. با توجه به میزان کاهش سطح تولید اعلام شده از سوی عربستان سعودی، میزان عرضه اوپک پلاس (اوپک و شرکایش) تا ماه مارس در مجموع حدود هفت میلیون و ۵۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهد یافت.

در پایان معاملات سه شنبه در بازار لندن، بهای هر بشکه نفت برنت دریای شمال (نفت پایه اروپا) با حدود پنج درصد افزایش به حدود ۵۳ دلار و ۶۰ سنت رسید که بالاترین سطح از اوایل ماه مارس بود. این توافق پیچیده و غیرعادی اوپک پلاس پس از دو روز مذاکرات حاصل شد.

روسیه و قزاقستان فشار آوردند تا این گروه سطح تولید خود را ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد، در حالی که دیگر تولیدکنندگان نفت خام بیشتر تمایل داشتند تا سطح تولید در همین سطح کنونی حفظ شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار