تفسیر قرآن؛

هدف از خلقت انسان چیست؟ +صوت

تفسیر اجمالی آیه ۱۱۵ سوره مومنون را در این گزارش بخوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَاکُمْ عَبَثًا وَأَنَّکُمْ إِلَیْنَا لَا تُرْجَعُونَ

آیا چنین پنداشتید که ما شما را به عبث و بازیچه آفریده‌ایم و هرگز به سوی ما بازگردانده نمی‌شوید؟!

فایل صوتی تلاوت آیه ۱۱۵ سوره مومنون

تفسیر آیه ۱۱۵ سوره مومنون

قرآن برای آفرینش انسان اهدافی را بیان کرده است از جمله:

۱. عبادت. «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاّ لِیَعْبُدُونِ»؛ من جن و انس را نیافریدم جز برای این که عبادتم کنند (و از این راه تکامل یابند و به من نزدیک شوند).

۲. آزمایش. «خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَیاهَ لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً» (خداوند) مرگ و حیات را آفرید تا شما را بیازماید، که کدام یک از شما بهتر عمل می‌کنید.

۳. برای دریافت رحمت الهی. «إِلاّ مَنْ رَحِمَ رَبُّکَ وَ لِذلِکَ خَلَقَهُمْ»؛ مگر کسی که پروردگارت به او رحم کند و (خداوند) برای همین (رحمت) مردم را آفرید.


بیشتر بخوانید


حضرت علی (ع) فرمودند: «رحم الله امرء عرف قدره»؛ خداوند رحمت کند کسی را که ارزش و اعتبار خود را بشناسد و بداند از کجا آمده، اکنون در کجاست وسپس به کجا می‌رود.

امام حسین (ع) فرمودند: «ان الله ما خلق العباد الا لیعرفوه فاذا عرفوه عبدوه فاذا عبدوه استغنوا بعبادته عن عباده من سواه»؛ خداوند متعال بندگانش را نیافریده است مگر برای این که او را بشناسند آن گاه که او را شناختند، عبادتش کنند و، چون خدا را عبادت کردند با پرستش و عبادت او از پرستش غیر او بی نیاز شوند.

حضرت علی (ع) فرمودند: «الدنیا خلقت لغیر‌ها و لم تخلق لنفسها»؛ دنیا برای دیگری آفریده شده و برای خود آفریده نشده است. (دنیا وسیله‌ای است برای رسیدن به آخرت) . آری، کسانی که همه هدف‌های خود را در درون دنیا جستجو می‌کنند، زمین گرا و زمین گیر می‌شوند. 

پیام‌های آیه ۱۱۵ سوره مومنون

۱- آفرینش انسان، هدفدار است. «أَ فَحَسِبْتُمْ أَنَّما خَلَقْناکُمْ عَبَثاً»

۲- همه محاسبات انسان، واقع بینانه نیست. «أَ فَحَسِبْتُمْ»

۳- در کار خداوند عبث و بیهودگی راه ندارد. «أَ فَحَسِبْتُمْ ... عَبَثاً»

۴- زندگی دنیا بدون آخرت، بیهوده ولغو است. «عَبَثاً»

۵-انسان مسئول و متعهّد است. (باید خود را برای پاسخ گویی در قیامت آماده کنیم). «أَ فَحَسِبْتُمْ ... لا تُرْجَعُونَ»

۶- هدف آفرینش انسان، در این جهان خلاصه نمی‌شود. «أَ فَحَسِبْتُمْ ... لا تُرْجَعُونَ»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۷ ۲۵ آذر ۱۴۰۲
صرفنظر از اینکه عدم قابل درک نیست، خلقت انسان از یک سلول ساده که میتوانست به هر موجود دیگری مانند گوسفند تبدیل شود، بسیار حیرت انگیز است و در انصورت انسانها کشتن او و خوردنش را حق مسلم خود میدانند حال انکه ان گوسفند میتوانست شکل یک انسان باشد. ما حس و ادراک مشترک با جانوران دیگر داریم و تنها در پیچیدگی ارتباطات و رفتار و ساخت ابزار متفاوتیم.
Iran (Islamic Republic of)
نوید
۱۱:۱۰ ۲۶ فروردين ۱۴۰۱
کل سایت و اینترنت و سرچ کردم باز جواب قانع کننده ای واسه سوالم پیدا نکردم...هدف خداوند از بوجود آوردن انسان چیه؟؟ما که همش در سختی زندگی میکنیم هدفش چی بود که این موجود دو پا نادان رو خلق کرده؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۹ ۰۷ فروردين ۱۴۰۱
مفید و مختصر.ممنون
Iran (Islamic Republic of)
فرشاد
۲۳:۴۵ ۲۹ دی ۱۳۹۹
عالی
آخرین اخبار