باشگاه خبرنگاران جوان شهرکرد گزارش می‌دهد؛

برش لیزر، فناوری پرکاربرد در تمامی صنایع

با بهره گیری از فناوری لیزر در صنایع لیزر پنجره های رو به افقی برای صنعت گران باز شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، امروزه کلمه لیزر را در خیلی جاها می‌شنویم. از نشانگرها (پوینتر – Pointer) در جلسات ارائه گرفته تا چاپگرهای لیزری، کلینیک‌های زیبایی و کاربرد‌های پزشکی، مخابرات نوری،اسلحه‌های لیزری همه کاربردهایی از لیزر هستند که با به کار گیری آن در برش فلزات در صنعت پنجره های رو به افقی را برای صنعت گران باز کرده است.

برش لیزری فناوری است که در آن از اشعه لیزر برای برش اجسام استفاده می‌شود؛ و نوعاً از این فناوری در زمینه صنعت استفاده می‌شود.

برش لیزری توسط استعمال اشعه لیزر از یک خروجی قوی لیزر روی اجسامی که می‌خواهند بریده شوند انجام می‌شود.

قسمتی از جسم مورد نظر که بریده می‌شود یا آب می‌شود یا می‌سوزد یا تصعید می‌شود و توسط فشار گاز از روی جسم پاک می‌شود؛ و سرانجام سطح بریده شده با کیفیت خیلی عالی ایجاد می‌شود.


بیشتر بخوانید


در سال ۱۹۶۵ اولین دستگاه برش لیزری برای ایجاد سوراخ در قالب‌های الماس استفاده شده است.

در سال۱۹۶۷ بریتانیا در ساخت دستگاه برش لیزری به کمک جت اکسیژن برای برش فلزات پیش‌گام شد.

لیزر

در اوایل سال ۱۹۷۰ این تکنولوژی در کاربرد‌های هوافضا برای برش تیتانیم به کار گرفته شد، در همان موقع لیزر‌های CO۲ برای برش غیر فلزات مانند پارچه  به کار گرفته شد؛ چراکه در آن زمان لیزر CO۲ به اندازه کافی برای غلبه بر هدایت حرارتی فلزات قدرت‌مند نبود.

صنایعی مانند خودروسازی، ابزار دقیق، صنایع نظامی، صنعت چرم و پوشاک، صنایع مهندسی، ساخت و تولید، چوب و دکور، صنایع سنگ و … از جمله مواردی هستند که استفاده وسیعی از دستگاه برش لیزر دارند.

باتوجه به قطعه نهایی مورد نیاز دستگاه برش لیزر یا دستگاه حکاکی لیزر استفاده می‌شود، دستگاه‌های برش لیزری به دو گروه فلزی و غیر فلزی تقسیم می‌شوند هر دستگاهی با قدرت (وات) و قابلیت‌های مختلفی تولید می‌شود که موارد استفاده آن متفاوت است.

مزایای برش لیزر

مزیت اصلی برش لیزر نسبت به سایر روش‌ها انرژی متمرکز شده آن است که قطر کانونی کوچکی داشته و هم‌چنین سرعت زیادی دارد، از این رو این برش از ظرافت و دقت بسیار بالایی بهره‌مند است.

مزیت دیگر برش لیزر نسبت به روش مکانیکی، روش کار راحت‌تر با آن است؛ پس از برش لبه‌ها خراب نمی‌شوند و علاوه بر برش مستقیم، می‌توان این کار را به صورت منحنی نیز انجام داد.

سهولت در به‌کارگیری، کیفیت و تمیزی (عدم وجود لبه‌های اضافی در قسمت‌های برش خورده) محصول نهایی از مزایای استفاده از برش لیزری به جای برش‌های مکانیکی و سنتی است. از آنجایی که از ابتدای شروع عملیات برش تا پایان کار، پرتو لیزر به صورت مداوم و یکنواخت عمل برش را انجام می‌دهد، دقت کار افزایش می‌یابد و به کل کار آسیبی نمی‌رساند.

لیزر

اکثر اوقات وقتی یک قطعه در دستگاهی فعال در یک واحد صنعتی و تولیدی خراب می‌شود صنعتگران برای تهیه آن قطعه با مشکل مواجه می‌شوند.

برای تهیه این قطعه معمولا باید زمان و هزینه زیادی صرف کرد تا دوباره بتوان به کار و تولید ادامه داد.

اما روشی وجود دارد که به راحتی می‌توانیم قطعه مورد نظر را ساخته و در دستگاه قرار داد.

یکی از صنعتگران در شهرکرد در گفتگو با خبرنگار ما گفت: چند ماهی است که وقتی نیاز به قطعه‌ای داریم طرح آن را به یک واحد صنعتی که به تازگی مجهز به برش لیزر شده است می‌دهیم و به سرعت آن قطعه را دریافت می‌کنیم.

تولید قطعات کشتی در شهرکرد

حسین علی محمدی مدیر عامل شرکت قطعات کشتی سازی و شناور در شهرکرد گفت: ما توانستیم قطعات مختلف کشتی را با وجود تحریم‌ها از سوی دشمنان تولید کنیم و گام‌های بلندی در توسعه کشور بر داریم.

لیزر

او افزود: بیشترین فعالیت این شرکت در ساخت قطعات کشتی سازی در وسایلی از طریق وینچیک، لنگر جمع کن و رپم جمع کن، درب‌های واتر تایپ، پنجره شناور، توپ ارونت و ساخت پروانه کشتی است.

علی محمدی با اشاره به اینکه در حال حاضر این شرکت برای هشت نفر اشتغالزایی به همراه داشته است اضافه کرد: با حمایت از این صنعت می‌شود برای تعداد بیشتری اشتغال ایجاد کرد.

او با بیان اینکه این شرکت تمامی گواهی نام‌ها را دریافت کرده است گفت: با حضور جوشکاران ماهر شهر هفشجان در صورت حمایت می‌توانیم قطعات شناور‌ها و کشتی‌ها را تولید و در شهر‌های بندری ساکشن کنیم.

حمایت از ساخت داخل از برنامه‌های سازمان صمت

محمد کاظم منزوی معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه این شرکت برای کارخانه‌های صنعتی در بخش خط تولید نقش بسزایی دارد گفت: بیشتر دستگاه‌های خط تولید مراکز صنعتی استان توسط این شرکت تولید می‌شود.

لیزر

او افزود: این شرکت یک شرکت کار آفرین است.

منزوی اضافه کرد: امسال حمایت از ساخت داخل از برنامه‌های سازمان صمت است، با سرمایه گذاری در واحد برش لیزر نیاز تمامی واحد‌های تولیدی استان برطرف شده و در آینده‌ای نزدیک پاسخگوی نیاز به سایر استان‌ها نیز خواهیم بود.

سومین دستگاه برش لیزر کشور در چهارمحال و بختیاری است

علی محمدی گفت: دستگاه برش لیزر موجود در این واحد صنعتی با ۹۳ هزار دلار خریداری شد و دارای آخرین تکنولوژی روز دنیا است.

او با بیان اینکه این دستگاه سومین دستگاه برش لیزر موجود در کشور است افزود: بعضی از صنعت‌ها هستند که قطعه موردنظرشان برای برش نباید حرارت ببیند و ما با استفاده از دستگاه برش لیزر بدون حرارت و فشار ورق و قطعه مورد نظر را برش می‌دهیم و در اختیار تولید کنندگان قرار می‌دهیم.

لیزر

علی محمدی اضافه کرد: در آینده نزدیک قرار است قطعات خودرو و لوازم خانگی را هم با استفاده از این دستگاه برش دهیم.

سیستم‌های برش لیزری می‌تواند خطوط تولید را به تولید سریع‌تر، بهتر و ارزان‌تر برسانند. این فناوری برای برش به‌منظور نمونه‌سازی و تولید انبوه به کار برده می‌شود.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار