افزایش خروجی آب از چشمه لنگان فریدونشهر/ دامن زاینده رود پرآب می شود

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: میزان خروجی آب از چشمه لنگان فریدونشهر به عنوان یکی از سرشاخه‌های تأمین کننده زاینده رود افزایش یافت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،  محمود چیتیان معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: میزان خروجی آب از چشمه لنگان فریدونشهر به عنوان یکی از سرشاخه‌های تأمین کننده زاینده رود افزایش یافت.

وی با بیان اینکه به منظور حفظ مزارع خسارت دیده فریدونشهر و پمپاژ آب برای آن‌ها از مرداد امسال انتقال آب از این تونل به سمت رودخانه قطع شده بود، افزود: هم اکنون خروجی آب از تونل چشمه لنگان به سمت زاینده رود ۷۰۰ لیتر در ثانیه است.

سد و تونل چشمه لنگان برای تأمین و انتقال آب به میزان ۱۲۰ میلیون متر مکعب در سال و به منظور تأمین آب کشاورزی و آشامیدنی حوضه زاینده رود در سال ۱۳۸۴ در فریدونشهر به بهره برداری رسید.

طول این تونل ۱۳ هزار و ۷۰۰ متر و ارتفاع سد بتنی برای انحراف حجم آب به تونل ۱۸.۵ متر برآورد می‌شود.

در این مجموعه تونل خدنگستان با طول ۱۱ هزار و ۳۰۰ متر و تونل فرعی چشمه لنگان با طول هزار و ۶۰۰ متر به همراه بند‌های انحرافی برای استحصال و انتقال آب بیشتر احداث شده است.

چشمه لنگان در روستای سیبک واقع در ۱۷ کیلومتری جنوب‌غربی فریدونشهر قرار دارد و مسیری حدود ۴۰ کیلومتری را تا الحاق به زاینده رود می‌پیماید.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.