سه برابرشدن ارزش طرح‌های تحقیقاتی مرتبط با صنعت

مدیر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه اصفهان گفت: ارزش قرارداد‌های طرح‌های تحقیقاتی برون دانشگاهی و ارتباط با صنعت امسال نسبت به سال گذشته رشد سه برابری داشته است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، آرش شاهین مدیر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه اصفهان گفت: میانگین ارزش قرارداد طرح‌های تحقیقاتی برون دانشگاهی دانشگاه اصفهان  امسال  به حدود ۲۵۰ میلیون تومان برای هر طرح رسید که نسبت به سال گذشته بیش از سه برابر رشد دارد.

وی گفت: اعتبارات جذب‌شده از محل طرح‌های برون دانشگاهی و ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه اصفهان نیز در امسال  به حدود ۲۰ میلیارد تومان رسید که نسبت به ۲ سال گذشته بیش از ۲ برابر شده است و پیشرفت خوبی بشمار می‌آید.

شاهین با اشاره به اینکه دانشگاه اصفهان امسال و پارسال به‌عنوان دانشگاه برتر در ارتباط دانشگاه با صنعت در کشور معرفی شد، گفت: این موفقیت‌ها در حالی به دست آمد که طرح‌های تحقیقاتی در ۲ سال گذشته تحت تأثیر شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا قرار گرفت.

این استاد دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه اصفهان گفت: امسال ۲ عضو هیات علمی منتخب در همکاری با جامعه و صنعت در سطح کشور داشتیم و سه طرح پژوهشی از این دانشگاه به‌عنوان طرح‌های برگزیده دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور انتخاب شدند.

شاهین با اشاره به اینکه دانشگاه اصفهان به‌عنوان مرکز آموزش عالی جامع، در همه رشته‌های فنی و مهندسی، علوم پایه و علم انسانی دارای متقاضی طرح‌های تحقیقاتی در سطح صنعت و جامعه است، گفت: رشدی که طرح‌های علوم انسانی در سال‌های اخیر نسبت به رشته‌های مهندسی و علوم پایه داشتند، بیشتر بوده است، اما هنوز به تحول در این بخش نیاز داریم.

وی با تأکید بر اینکه مسائلی مانند محدودیت‌های مالی، تحریم‌ها و شیوع بیماری بر طرح‌های تحقیقاتی تأثیر می‌گذارد، گفت: در ۲ سال گذشته به دلیل تأثیر شیوع ویروس کرونا بر مردم، دانشکده‌هایی که درزمینهٔ مسائل علوم تربیتی، روان‌شناختی و مدیریت کار می‌کنند با تقاضای بیشتری برای پژوهش درزمینهٔ‌هایی مانند تحلیل رفتار کارکنان مواجه بودند.

شاهین با تأکید بر اینکه همه بخش‌های دانشگاه اصفهان درگیر ارتباط با صنعت و جامعه است و متناسب با تقاضای بیرون عملکرد خوبی داشتیم، گفت: این دانشگاه به‌عنوان مرکزی نمونه درزمینهٔ کارآفرینی و جامعه‌محوری دارای ناحیه نوآوری و فناوری است که در اختیار فناوران قرارگرفته است تا نیاز‌ها و چالش‌های جامعه را برطرف کنند.

وی درباره نیاز‌های پژوهشی در دانشگاه‌ها، گفت: ما همان‌طور که آمایش سرزمین داریم باید آمایش پژوهش نیز داشته باشیم به این معنی که هر فرد متناسب با توان و استعداد خود در پژوهش و فناوری وارد فضای کالبدی آن شود.

این استاد دانشگاه بابیان اینکه فضای کالبدی پژوهش در دانشگاه‌ها ناکافی است، گفت: درواقع همان‌طور که به آموزش در دانشگاه‌ها فضا داده می‌شود باید برای پژوهش به‌ویژه در دانشگاه‌های تراز اول نیز این کار صورت گیرد.

وی یکی دیگر از دغدغه‌های موجود در بخش پژوهش را کمبود نیروی انسانی ماهر و متخصص دانست و گفت:امیدواریم با توجه مسئولان این موضوع برطرف شود.

مدیر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه اصفهان همچنین بابیان اینکه طرح تحول و همکاری دانشگاه‌ها با صنعت در سال ۹۸ به دانشگاه‌ها ابلاغ شد، گفت: ازجمله برنامه‌های این دانشگاه برای تحقق سند مذکور می‌توان به رصد اشتغال دانش‌آموختگان، کارآموزی و کارورزی دانشجویان، راه‌اندازی دفاتر مشترک تحقیق و توسعه، تقاضامحور کردن پایان‌نامه‌ها، فرصت مطالعاتی استادان در صنعت و جامعه و تفاهم‌نامه‌های مشترک همکاری با دستگاه‌های دیگر اشاره کرد.

شاهین با اشاره به تشکیل کارگروه‌هایی در دانشگاه اصفهان برای بررسی و رفع چالش‌های موجود در استان و مأموریت گرا شدن آن‌ها، افزود: این دانشگاه در ۲ سال گذشته در تحقق هدف افزایش ۱۰ درصدی طرح‌های برون دانشگاهی و ارتباط با صنعت و جامعه نیز موفق بوده است.

بر اساس اعلام وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سه طرح پژوهشی برون دانشگاهی دانشگاه اصفهان  امسال  به‌عنوان طرح‌های برگزیده انتخاب و معرفی شدند که شامل " پی‌جویی و شناسایی ذخایر لیتیم ایران"، " ساخت قطب نمای دیجیتال" و "بررسی تاثیر مداخله توانمندسازی سرپرستان برافزایش مهارت‌های سرپرستی و عملکرد آنان" است.

منبع:ایرنا

انتهای پیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار