۱۱ طرح در بخش کشاورزی میاندوآب به بهره‌برداری رسید

همزمان با نخستین روز از دهه مبارک فجر ۱۱ طرح بخش کشاورزی در حوزه صنایع و آب و خاک با هزینه بیش از ۵۶ میلیارد ریال در میاندوآب به بهره‌برداری رسید.

باشگاه خبرنگاران جوان ارومیه - علی دیانتی گفت: یکی از این طرح‌ها مرکز فرآوری و بوجاری بذور گواهی شده است که با ظرفیت تولید ۲ هزار و ۵۰۰ تن در سال، با هزینه ۳۶.۵ میلیارد ریال، در زمینی به مساحت ۲ هزار مترمربع با هزار مترمربع تأسیسات مسقف احداث شده‌است.

با آغاز بهره‌برداری از این واحد تولیدی برای ۱۰ نفر به صورت مستقیم و ۲۰ نفر به طور غیرمستقیم زمینه اشتغال فراهم شده است، برای اجرای این طرح ۱۶.۵ میلیارد ریال تسهیلات بانکی از اعتبارات توسعه روستایی به عاملیت صندوق کار آفرینی امید پرداخت شده است.

هدف از اجرای این طرح را تولید بذور گواهی شده با خلوص بالا، ارقام سازگار با منطقه و مقاوم به تنش‌های محیطی، تامین بذور مورد نیاز کشاورزان منطقه ودر نهایت افزایش عملکرد محصولات زراعی در واحد سطح، برشمرد و بذور پرورشی تولید شده در مرکز تحقیقات کشاورزی میاندوآب با نظارت فنی بر کلیه مراحل زراعی، در اراضی کشاورزان پیشرو کشت می‌شود و بذور مادری تولید شده، مجدداً کشت و محصول تولیدی بعد از آنالیز، بوجاری و تأیید درجه خلوص بالای ۹۸ درصد بصورت بذر گواهی شده در سطح وسیع در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

او گفت: به منظور افزایش عملکرد در واحد سطح هر سال اقدام به توزیع بذور گواهی شده و مادری در بین زارعان می‌شود و در سال زراعی امسال نیز، نزدیک به ۸۰۰ تن بذور گواهی شده و مادری در محصولات زراعی شامل ۷۴۰ تن بذر گندم، ۱۵ تن جو، ۵ تن چغندرقند، ۳۰ تن ذرت، ۴.۵ تن یونجه، ۲.۵ تن نباتات علوفه‌ای کم آب بر، ۷۵۶ کیلوگرم کلزا و ۲ تن بذور سبزیجات و سایر محصولات زراعی تهیه و در بین زارعین توزیع شده است.

او گفت: همچنین ۱۰ طرح اجرای سیستم‌های نوین آبیاری بارانی، قطره‌ای و کم فشار امروز به مساحت ۵۲ هکتار، با اعتبار ۲۰ میلیارد ریال و اشتغال‌زایی مستقیم برای ۱۵ نفر و غیرمستقیم برای ۳۰ نفر به بهره‌برداری رسید.

این طرح‌ها با هدف افزایش راندمان و صرفه‌جویی در مصرف آب کشاورزی اجرا شده است که جهت اجرای آن‌ها از محل اعتبارات ملی، حدود ۱۶ میلیارد ریال کمک بلاعوض دولتی پرداخت شده است.

به گفته او: تاکنون ۹ هزار و ۱۱۱ هکتار از اراضی کشاورزی میاندوآب به سیستم‌های نوین آبیاری، مجهز شده که شامل ۶ هزار و  ۴۱۶ هکتار آبیاری بارانی، ۴۷۸ هکتار آبیاری قطره ای، ۲۱۷ هکتار آبیاری کم فشار و ۲ هزار هکتار نوار آبیاری تی تیپ می‌باشد.

همچنین از آغاز بهره‌برداری از پروژه سیستم‌های نوین آبیاری داخل شبکه واحد عمرانی یک (اراضی پایاب بند انحرافی سد نوروزلو شهرستان میاندوآب) در سطح ۶۷۰ هکتار، با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی در شش ماهه اول سال آینده خبر داد.

انتهای پیام/ ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.