کارخانه فرآوری زرشک به بهره برداری می رسد

فرماندار بیرجند گفت: همزمان با جشنواره ملی زرشک کارخانه فرآوری زرشک و دیگر محصولات کشاورزی در گازار به بهره برداری می‌ رسد.

فاضلی فرد فرماندار بیرجند گفت: جشنواره زرشک شهرستان بیرجند در محدوده روستای گازار و مهموئی برگزار می‌شود و در کنار برگزاری جشنواره، غرفه‌هایی از تولیدات کشاورزان و عشایر با هدف معرفی محصولات شهرستان برپا شده و شرکت کنندگان می‌توانند از این محصولات خرید کنند.

او بهره برداری از کارخانه فرآوری محصولات کشاورزی در روستای گازار در حاشیه جشنواره زرشک را از برنامه‌های پیش رو عنوان کرد و افزود: این کارخانه همه مجوز‌های لازم شامل سیب سلامت و سایر موارد را دریافت کرده و در زمینه فرآوری دیگر محصولات منطقه شامل زرشک، عناب، زعفران و توت فعالیت خواهد داشت.

فاضلی فرد با اشاره به این مهم که زرشک جزو میوه تره بار است، اما به عنوان خشکبار معرفی شده است، تصریح کرد: تاکنون اقدام خاصی در معرفی این محصول مزیت دار و قرار گرفتن آن در سبد خانوار انجام نشده و امید است با برگزاری این جشنواره شاهد بازگشایی پنجره‌های جهانی و تحول مهمی در این زمینه باشیم.

فرماندار بیرجند معرفی زرشک به عنوان تره بار، فراهم شدن زمینه بهداشتی برداشت، بسته بندی، نگهداری و خشک کردن محصول در شرایط استاندارد را مهم دانسته و ابراز امیدواری کرد: با اجرای این مهم و معرفی این محصول مزیت دار شاهد رونق اقتصادی منطقه بیش از پیش باشیم.


بیشتر بخوانید


او سطح زیر کشت باغات زرشک شهرستان بیرجند را ۳ هزار و ۵۵۶ هکتار اعلام کرد و افزود: در این شهرستان حدود ۶ هزار و ۷۰۰ خانوار زرشک کار هستند.

تلاش برای حل مشکلات بازاریابی

فاضلی فرد فرماندار بیرجند با اشاره به اینکه در فصل برداشت و ورود این محصول به صورت همزمان، بازار اشباع شده و قیمت زرشک افت می‌کند، گفت: با توجه به هزینه‌های جانبی زرشک با اشباع بازار، کشاورزان متضرر شده و با ورود واسطه‌ها و برای جبران هزینه‌ها مجبور به فروش محصول خود با پایین‌ترین قیمت می‌شوند.

او از زرشک به عنوان محصولی لوکس یاد کرده و افزود: برای جلوگیری از ضرر و زیان کشاورز باید دولت در زمینه آموزش، تأمین سموم برای دفع آفات و اختصاص جایگاه مناسب استاندارد برای خشک کردن زرشک در مناطق روستایی ورود کند.

فاضلی فرد از مشکلات کشاورزان زرشک کار به وجود آفات نباتی زرشک اشاره کرد و ادامه داد: متأسفانه در برخی مناطق زرشک به صورت غیر بهداشتی و روی زمین خشک شده که باعث آلودگی این محصول می‌شود.

فرماندار بیرجند وجود بارگاه‌های بهداشتی زرشک با شرایط مناسب را از نیاز‌های کشاورزان اعلام کرده و از دیگر مشکلات زرشک کاران به نبود بازار مصرف، عدم معرفی این محصول و نبود آن در سبد خانوار و عدم قیمت گذاری مناسب اشاره کرد و خواستار حمایت دولت و ورود مرکز تحقیقات کشاورزی برای دفع آفات شد.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.