علت تنظیم لایحه‌ای مجزا درباره عفاف و حجاب چیست؟

لاجوردی گفت: نباید منتظر تصویب لایحه عفاف و حجاب باشیم و ضابطان قوه قضائیه نباید با استفاده از قوانین موجود جامعه را به حال خود رها کنند.

زهره سادات لاجوردی، عضو هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در برنامه «فرامتن» شبکه افق در پاسخ به این سوال که مگر پیش از این قانون عفاف و حجاب وجود نداشته، که الان لایحه مجزایی درباره عفاف و حجاب نوشته شده است، گفت: اینطور نبوده که قانونی در زمینه عفاف و حجاب نداشته باشیم. در ماده ۶۳۸ و تبصره آن و ماده ۶۳۹ قانون مجازات اسلامی و ... مواد قانونی درباره کشف حجاب و برخورد با این افراد وجود داشته، که به آن عمل نشده است.

لاجوردی ادامه داد: ما وقتی پیگیری می‌کردیم، که چرا این قانون اجرا نمی‌شود، عنوان می‌کردند این قانون به‌طور کامل دست ما را باز نمی‌گذارد و ابهاماتی دارد. این قانون کامل مشخص نمی‌کند، که ما باید چگونه عمل کنیم و خلا‌ها و نواقصی در این زمینه وجود دارد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: همانطور که رئیس قوه قضائیه و رئیس جمهور گفتند، ما نباید منتظر تصویب لایحه عفاف و حجاب باشیم. به‌نظرم مسئولین و ضابطان قوه قضائیه با استفاده از قوانین موجود جامعه را به حال خود رها نکنند.

وی با بیان اینکه امروزه کشف حجاب‌ها علنی است، تصریح کرد: امروز دیگر بحث کشف حجاب مطرح نیست. ما در نوع پوشش افراد معدودی می‌بینیم، جامعه به سمتی حرکت کرده، که گلایه بسیاری از خانواده‌ها را به دنبال داشته است. ما برای برخورد با این نوع پوشش‌ها مواد قانونی داریم.

لاجوردی در پاسخ به این سوال که مگر چند درصد از قانون عفاف و حجاب قبلی اجرا شده، که الان به فکر تنظیم لایحه عفاف و حجاب جدید افتادید، بیان کرد: متاسفانه به یکباره بعد از اغتشاشات سال گذشته با عقب‌نشینی کامل نیرو‌های فراجا و ضابطان قضایی مواجه شدیم.

عضو هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: البته باید نواقص قانون عفاف و حجاب برطرف می‌شد؛ چون سلیقه‌ای برخورد می‌شد، مقطعی بود و برای همه افراد اجرا نمی‌شد. اینکه ما یکدفعه عقب‌نشینی کردیم و الان حدود ۹ ماه است برخورد با کشف حجاب صورت نمی‌گیرد، این پیام را به جامعه منتقل کرده، که نظام جمهوری اسلامی و حاکمیت قصد هیچ‌گونه مداخله در نوع پوشش مردم را ندارد. البته جسته و گریخته با کشف حجاب‌های سازمان یافته برخورد می‌شود.

وی با بیان اینکه حضرت آقا فرمودند حجاب حکم شرعی و حکم الهی است و کسی که کشف حجاب می‌کند، حرام سیاسی و شرعی را مرتکب شده، افزود: عقب‌نشینی ما منجر شد حتی کسانی که مخالفت سیاسی ندارند، تصور کنند برخوردی صورت نمی‌گیرد و نظر حاکمیت درباره پوشش تغییر کرده است. این پیام بدی بود، که به مردم داده شد.

لاجوردی در پاسخ به این سوال که این مطلب منتشر شده که رئیس مجلس گفته لایحه قوه قضائیه درباره حجاب مسکوت بماند و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی را مامور لایحه جدید کرده است، گفت: بله، مرکز پژوهش‌های مجلس طرح ۶۷ ماده‌ای را آماده کرده است، که حدود ۴۰ ماده آن کار‌های ایجابی و فرهنگی است، که همان مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است. از ماده ۴۰ به بعد چند ماده درباره آمران به معروف و نهی از منکر و مقررات جزایی است.

پیش از این سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در جلسه ویژه بررسی آخرین وضعیت اجرای تکالیف قانونی دستگاه‌ها در حوزه حجاب و عفاف خطاب به دستگاه‌های مسئول گفته بود، هیچ دستگاهی نباید به بهانه تاخیر در تصویب لایحه جدید عفاف و حجاب، در اجرای تکالیف خود معطل کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۲ ۲۲ تير ۱۴۰۲
پسرمن نماز خوان. است ولی تو مدرسه نماز جماعت نمی خوند چون میگه توکلاس ما فقط یک نفر نماز میخونه وبچه ها مسخره میکنن ودرجامعه من نگاه میکنم میبینم دختران جوان پهلوی مادران چادری شان نمی شینن پس فرهنگ وسلیقه جامعه جوان داره تغییر میکنه واین سلیقه در مدارس غیر انتفاعی ودولتی داره شکل میگیره پس فرهنگ حجاب باید از مدارس ابتدایی شروع درکنار کلاس های تبلیغاتی برای خانواده خصوصا مادران جوان تا حجاب ریشه ای با طراوت رشد کند
Iran (Islamic Republic of)
محمودزاده
۱۳:۵۴ ۲۲ تير ۱۴۰۲
بفکر گرانی مرغ باشید
Iran (Islamic Republic of)
محمودزاده
۱۳:۵۴ ۲۲ تير ۱۴۰۲
مرغ کیلویی 120 تومان شد
Iran (Islamic Republic of)
محمودزاده
۱۳:۵۴ ۲۲ تير ۱۴۰۲
انحراف افکار عمومی جامعه از گرانی های لجام گسیخته است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۶ ۲۲ تير ۱۴۰۲
اونقدی که دولت به موضوع حجاب و عفاف پرداخته همونقدم به مسله اقتصاد می پرداخت الان آمریکا مستعمره ما بود
نمیگم حجاب و عفاف مهم نیس ولی شعار سال مهم تره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۰ ۲۲ تير ۱۴۰۲
این همه پول خرج مراکز مذهبی و فرهنگی در این چند دهه شده اما حالا نتیجه شده این.... بهتره بودجه و پول مراکز مذهبی و فرهنگی قطع بشه و صرف کارهای دیگه مثل ایجاد اشتغال، مبارزه با فقر و فراهم کردن شرایط ازدواج برای جوانان بشه... در این صورت هم خلق خدا و هم خداوند راضی اند و نتیجه اش در جامعه بطور کلی مشهود خواهد شد....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۸ ۲۲ تير ۱۴۰۲
ازدواج کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۶ ۲۲ تير ۱۴۰۲
برید بابا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۷ ۲۲ تير ۱۴۰۲
حجاب حکم شرعی و حکم الهی است و کسی که کشف حجاب می‌کند، حرام سیاسی و شرعی را مرتکب شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۳ ۲۲ تير ۱۴۰۲
هر کار میکنید زود،ن اینقد طولش بدید ک واس ماها هم ک تعصباتی داریم عادی بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۴ ۲۲ تير ۱۴۰۲
نباید منتظر تصویب لایحه عفاف و حجاب باشیم و ضابطان قوه قضائیه نباید با استفاده از قوانین موجود جامعه را به حال خود رها کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۰ ۲۲ تير ۱۴۰۲
همه زنان و دختران باید خود را از نامحرم بپوشانند مانتو جلوباز شلوار تنگ و شلوار پاره پوره ووووهمگی از مغازه ها جمع کنید زنان هرزه بار اول تذکر همراه با جریمه از ۲ تا ۵ میلیون وبار دوم خدمات اداری ممنوع وسایل عمومی مثل مترو هواپیما خدمات اداری ممنوع و ممنوالخروج از کشور هم آه با جریمه از ۱۰ تا ۱۰۰ملیون و شلاغ بار سوم از زندان ۵ سال تاابد ویا مردان جامعه آزادند به آنان رفتار خشن داشته باشن و ببرنشون نبود آباد و...انجام بدن تا آنها باشن این طور به بیرون خانه نیایند وسلام پخش کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۸ ۲۲ تير ۱۴۰۲
نیروی انتظامی داره از برخورد شونه خالی می کنه. باید بابت این ترک فعل مجازات بشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۸ ۲۲ تير ۱۴۰۲
فکر قیمت مرغ باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۲۲ تير ۱۴۰۲
باید برخورد بشه . مردم دیگه تحمل بی‌عفتی‌ها رو ندارند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۸ ۲۲ تير ۱۴۰۲
با این فشارهایی که از همه طرف دارید به این ملت وارد میکنید ، دانسته و با قصد و غرض یا نادانسته دارید دوباره این آتش زیر خاکستر رو فوران میکنید ،
کلا در هر محله ای یه زندان درست کنید و مردم رو اونجا حبس کنید ، چرا این مسئولان متوجه این قضیه نمیشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۱ ۲۲ تير ۱۴۰۲
ما وقتی پیگیری می‌کردیم، که چرا این قانون اجرا نمی‌شود، عنوان می‌کردند این قانون به‌طور کامل دست ما را باز نمی‌گذارد و ابهاماتی دارد. این قانون کامل مشخص نمی‌کند، که ما باید چگونه عمل کنیم و خلا‌ها و نواقصی در این زمینه وجود دارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۶ ۲۲ تير ۱۴۰۲
لطفا قبل از قضاوت بلند شو یک سالی توی اروپا زندگی کن بعد بگو اینجا بده . اگه اینجا بده پس این پول‌هایی که از اینجا برای اون طرف می‌فرستند برای چیه؟ مگه اونا وضعشون خوب نیست پس چرا هنوز هم از این طرف انتظار کمک دارند. خیلی رو دارند .
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۱۱:۴۶ ۲۲ تير ۱۴۰۲
سلام،

خانم لاجوردی حجاب و عفاف یک نظریه انسانی و بشری نیست بلکه یک دستور شرعی است، پس اجرای حکم آن اجازه شرعی
می خواهد، شما به راحتی می توانید به یک فرد انگ بی حجابی بزنید حتی اگر تنها مشکل او لباس با نقاشی مبتذل باشد این در حالی است که قرآن دستور می دهد:

قرآن کریم،
يَـٰٓأَيُّهَا ٱلنَّبِيُّ إِذَا جَآءَكَ ٱلۡمُؤۡمِنَٰتُ يُبَايِعۡنَكَ عَلَىٰٓ أَن لَّا يُشۡرِكۡنَ بِٱللَّهِ شَيۡـٔٗا وَلَا يَسۡرِقۡنَ وَلَا يَزۡنِينَ وَلَا يَقۡتُلۡنَ أَوۡلَٰدَهُنَّ وَلَا يَأۡتِينَ بِبُهۡتَٰنٖ يَفۡتَرِينَهُۥ بَيۡنَ أَيۡدِيهِنَّ وَأَرۡجُلِهِنَّ وَلَا يَعۡصِينَكَ فِي مَعۡرُوفٖۙ فَبَايِعۡهُنَّ وَٱسۡتَغۡفِرۡ لَهُنَّ ٱللَّهَۚ إِنَّ ٱللَّهَ غَفُورٞ رَّحِيمٞ،

می بینید در آیه فوق گفته وقتی مومنان از زنا توبه کنند، نه کافران،

آری به راحتی می شود جرم را پیدا کرد، اما راه حل آن چیست؟
به قول روحانیون راه حل ایجابی چیست؟
آیا شما مثلا پوشش افراطی در افغانستان را قبول دارید که به راستی حجاب محدودیت برای زن شده و به حکم اسلام دختران از تحصیل محروم هستند؟ پس بگذارید دین در دست صاحبان واقعی آن بماند و قانونی صحیح تدوین شود و بدانید راه تبلیغ تقویت بنیه فکری و مکتبی است نه توجه به مجرمان و کار آنها.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۳ ۲۲ تير ۱۴۰۲
چه ربطی داشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۷ ۲۲ تير ۱۴۰۲
فروشگاهها ی لباس ،بوتیکها، موزون ها نیز کنترل کنید وگاها نیاز به برخورد است حتما رسیدگی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۲۲ تير ۱۴۰۲
در ماده ۶۳۸ و تبصره آن و ماده ۶۳۹ قانون مجازات اسلامی و ... مواد قانونی درباره کشف حجاب و برخورد با این افراد وجود داشته، که به آن عمل نشده است.
آخرین اخبار