امضای قرارداد‌های تسلیحاتی میان عربستان و ترکیه

درپی سفر رئیس جمهور ترکیه به عربستان ولیعهد این کشور با آنکارا قرارداد ساخت پهپاد امضا کرد.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در دیدار با یکدیگر، درباره روابط دوجانبه و چشم انداز‌های همکاری مشترک و فرصت‌های گسترش آن در زمینه‌های مختلف رایزنی کردند.

به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، دو طرف به بررسی آخرین تحولات اوضاع منطقه‌ای و بین المللی و تلاش‌های صورت گرفته در قبال آن پرداختند. بن سلمان و اردوغان سپس شاهد امضای چندین توافقنامه دوجانبه و یادداشت تفاهم بین عربستان و ترکیه در زمینه همکاری در حوزه انرژی، طرح اجرایی همکاری در زمینه توانایی و صنایع دفاعی و پژوهش، یادداشت تفاهم در زمینه سرمایه گذاری مستقیم و همکاری در حوزه رسانه‌ای بودند.

در حاشیه دیدار سران دو کشور، دو قرارداد نیز با شرکت بایکار ترکیه که مسئول ساخت پهپاد‌های بایراکتار است، امضا شد. رئیس جمهور ترکیه روز گذشته طی سفری رسمی و در نخستین سفر خود به کشور‌های عضو شورای همکاری وارد جده در عربستان شد. اردوغان قرار است پس از عربستان به قطر و امارات نیز سفر کند.

رئیس جمهور ترکیه با همراهی ۲۰۰ تاجر وارد «جده» شده است. این دیدار در حالی است که ترکیه با افزایش مالیات بر فروش سوخت سعی در بهبود اوضاع اقتصادی دارد. نرخ تورم رسمی در ترکیه ماه گذشته به ۳۸ درصد رسید که نسبت به بالاترین رقم ۸۵ درصدی در ماه اکتبر کاهش یافته است. با این حال، اقتصاد دانان مستقل معتقدند نرخ واقعی تورم در ماه ژوئن حدود ۱۰۸ درصد بوده است.

رئیس جمهور ترکیه امیدوار است کشور‌های نفت خیز عرب خلیج فارس به رفع شکاف اقتصادی ترکیه کمک کنند. ترکیه به تازگی روابط خود را با عربستان سعودی و امارات پس از یک شکاف ۱۰ ساله ترمیم کرده است. اردوغان سال گذشته با محمد بن سلمان و «محمد بن زاید آل نهیان»، رئیس امارات متحده عربی دیدار کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار