عربستان و امارات سکوی فروش محصولات نفتی روسیه

عربستان و امارات با خرید نفت ارزان روسیه آن را با قیمتی بالاتر به کشور‌های غربی می‌فروشند.

درحالیکه غرب روسیه را تحریم کرده و مسکو دیگر به این کشور محصولات نفتی نمی‌فروشد، عربستان و امارات اخیرا واردات تولیدات نفتی روسیه را افزایش داده‌اند.

براساس گزارش «العربی الجدید»، آمار‌های منتشر شده شرکت «کپلر» نشان می‌دهد صادرات محصولات نفتی روسیه به امارات در سال گذشته با افزایش ۳ برابری به حجم بی سابقه ۶۰ میلیون بشکه رسید. صادرات نفت روسیه به عربستان هم به ۱۰۰ هزار بشکه در روز (بیش از ۳۶ میلیون بشکه در سال) رسید در حالی که این میزان در سال‌های قبل صفر بود.

صادرات نفت روسیه به این دو کشور دقیقا پس از عدم فروش نفت غرب اتفاق می‌افتد. علاوه بر عربستان و امارات، چین و هند نیز یکی از مشتریان ثابت محصولات نفتی روسیه شده‌اند. گزارش‌های کشورهای غربی نشان می‌دهد ریاض و ابوظبی از این موقعیت استفاده کرده اند.

«اویل پرایس» اخیرا گزارش داد عربستان و امارات فرصت را برای واردات محصولات نفتی روسیه و انبار کردن و صادرات مجدد آن مناسب دیده‌اند و تاکنون تلاش‌های آمریکا برای پیوستن آن‌ها به کارزار تحریم‌های غربی علیه روسیه بی نتیجه بوده است. اطلاعات ترابری کشتی‌ها و خدمات کالا‌ها هم این گزارش‌ها را تأیید می‌کنند.

واردات دیزل و نفتا و نفت کوره عربستان و امارات از روسیه افزایش چشمگیری یافته و این در حالی است که هردوی این کشور‌های عربی ذخایر عظیم این مشتقات نفتی را دارند.

در این باره، «عامر الشوبکی»، کارشناس امور انرژی، تأکید می‌کند که کشور‌های شورای همکاری، به خصوص عربستان و امارات، به بازار اصلی صادرات مجدد دیزل و نفت کوره و نفتای روسیه تبدیل شده‌اند. آن‌ها این محصولات را وارد و سپس صادر می‌کنند و بدین ترتیب این محصولات از تحریم‌های غرب علیه روسیه در امان می‌ماند.

به گفته الشوبکی، سوخت برخی نیروگاه‌های برق عربستان از این مشتقات نفتی به خصوص نفت کوره تأمین می‌شود و عربستان این سوخت را به قیمت بسیار ارزان از روسیه وارد می‌کند و در عوض می‌تواند نفت کوره تولیدی خود را به قیمت بالاتر صادر کند.

به نظر الشوبکی، احتمال بسیاری دارد که آمریکا و کشور‌های غربی تحریم‌های خود علیه محصولات نفتی روسیه را تشدید کنند و ممکن است این تحریم‌ها شامل شرکت‌های اماراتی و عربستانی هم بشود، اما فعلا از چنین تحریم‌هایی خبری نیست و این دو کشور از این مسئله بیشترین استفاده را می‌برند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۳ ۰۱ مرداد ۱۴۰۲
ایران هم داره پس انداز کوچک مردم و کارگر رو توی بورس غارت میکنه
آخرین اخبار