نشست بحران اوکراین در عربستان آغاز شد

نشست عربستان پیرامون پایان بخشیدن به جنگ اوکراین با حضور مقامات ده‌ها کشور در شهر «جده» آغاز شده است.

اوکراین و متحدانش امیدوارند نشست «جده» که امروز و فردا برگزار می‌شود و مشاوران امنیت ملی و دیگر مقامات ارشد از حدود ۴۰ کشور در آن حضور دارند، به طرحی نهایی برای خاتمه دادن به جنگ دست منجر شود.

به گزارش گاردین، آندری یرماک، رئیس دفتر رئیس‌ جمهور اوکراین و نماینده اصلی او برای مذاکرات جده، اواخر روز جمعه در یک مصاحبه تلویزیونی که در حساب تلگرامی او منتشر شد، گفت انتظار می‌رود گفتگو‌ها دشوار باشد.

روسیه به این نشست دعوت نشده، اما کرملین اعلام کرده که محتوای آن را دنبال می‌کند. چین هم که تا روز گذشته مشخص نبود قصد شرکت در نشست را دارد یا خیر، اعلام کرد لی هوی، نماینده ویژه خود در امور اوراسیا را به مذاکرات خواهد فرستاد. لی گفت: «ما اختلافات زیادی داریم و مواضع مختلفی را شنیده‌ایم، اما مهم این است که اصول ما مشترک باشد». 

مقامات اوکراینی، روسی و بین‌المللی گفته‌اند در حال حاضر هیچ چشم‌اندازی برای گفتگو‌های صلح مستقیم بین اوکراین و روسیه وجود ندارد، زیرا جنگ همچنان به شدت ادامه دارد و کی‌یف به دنبال بازپس‌گیری قلمرو ادعایی خود از طریق ضدحمله است.

اوکراین قصد دارد به منظور پیشبرد اهدافی که دارد، حامیان خود را افزایش دهد و حمایت دیپلماتیک کشور‌هایی مانند هند، برزیل و آفریقای جنوبی را نیز به دست بیاورد. ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین پیش از این گفته بود امیدوار است این ابتکار به «اجلاس صلح» منجر شود. اجلاس صلح نام نشستی است که اوکراین قصد دارد پاییز امسال برگزار کند و طرح صلح ۱۰ ماده‌ای خود را در آن ترویج کند. این طرح از سوی روسیه رد شده است، زیرا به گفته مقامات روسی حقوق افراد روس‌تبار ساکن اوکراین را در نظر نمی‌گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۱ ۱۴ مرداد ۱۴۰۲
خدا خیرتون بده که این لباس آستین دار را دادین به این پسر.بخدا گناه داشت.
آخرین اخبار