الحاق ۳ هزار نیروی جدید به ناوگان پنجم آمریکا در خاورمیانه

ناوگان پنجم آمریکا اعلام کرد ۳ هزار ملوان و نظامی دیگر از تفنگداران آمریکایی در خاورمیانه مستقر شدند.

ناوگان پنجم آمریکا اعلام کرد بیش از ۳ هزار ملوان و نظامی از تفنگداران دریایی به عنوان بخشی از اقدامات پیش‌تر اعلام شده از سوی وزارت دفاع این کشوربه منطقه خاورمیانه رسیدند.

به گزاش «الشرق الاوسط» ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: یک کشتی تهاجمی آبی خاکی و یک فروند کشتی فرود برای پیوستن به تجهیزات هوایی و دریایی منطقه خاورمیانه از کانال سوئز به سمت دریای سرخ عبور کردند.

در این بیانیه آمده است: کشتی آبی خاکی حامل بیش از ۲۴ بالگرد و هواپیمای بال ثابت از جمله هواپیما‌های عمود پرواز نوع اوسپری و هواپیما‌های هریر است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز پنج‌شنبه به نقل از پنج مقام آمریکایی نوشت که ایالات متحده درحال بررسی اقدامات بی‌سابقه جهت مقابله با آنچه که «آزار و اذیت و توقیف شناور‌های غیرنظامی توسط ایران» خوانده شد، است.

پیش از آن نیز، فرماندهی مرکزی پنتاگون اعلام کرد آمریکا حضور نظامی خود در تنگه هرمز را با دو شناور تهاجمی آب خاکی و برای حفاظت از کشتیرانی بین المللی در برابر آنچه تهدید ایران ادعا می شود تقویت خواهد کرد.

به گفته پنتاگون، شناور‌های تهاجمی آبی خاکی یو اس اس باتان و یو اس اس کارتر هال به همراه ناوشکن یو اس اس توماس هاندر و جنگنده‌های اف ۱۶ و اف ۳۵ که پیش‌تر اعلام شده بود، در منطقه فعالیت خواهند کرد.

پنتاگون این تصمیم را پاسخی به تلاش‌های اخیر ایران برای تهدید جریان آزاد تجاری خواند.

در ماه گذشته نیز پنتاگون اعلام کرد که آمریکا «با هدف ایجاد امنیت برای کشتی‌های تجاری که ایران در صدد توقیف آنهاست»، جت‌ها و کشتی‌های جنگی بیشتری را به تنگه هرمز و دریای عمان اعزام می‌کند.

به گفته پنتاگون، آمریکا قرار است چندین فروند هواپیمای جنگنده اف-۳۵ و ناوشکن «توماس هوندر» را – که پیش از این در دریای سرخ مستقر بوده – به آن منطقه اعزام کند.

مقامات دفاعی آمریکا نیز هفته گذشته از استقرار تعدادی هواپیمای اف-۱۶ در منطقه در طول تعطیلات آخر هفته خبر دادند.  همچنین به مدت حدود دو هفته، هواپیما‌های جنگنده اِی-۱۰ برای مقابله با فعالیت‌های ایران، در منطقه مستقر شده‌اند.

در پی تلاش ایران برای توقیف دو نفتکش و شلیک به یکی از آن‌ها در حوالی تنگه هرمز در اوایل ماه ژوئیه، آمریکا تصمیم گرفت جنگنده‌های جدیدی را به منطقه اعزام کند.

هواپیما‌های آمریکایی قرار است با پرواز بر فراز کشتی‌های تجاری که این مسیر دریایی را در پیش می‌گیرند، از آن‌ها محافظت کنند و ظرفیت نظامی منطقه را به‌منظور ممانعت از توقیف این کشتی‌ها توسط ایران، افزایش دهند.

سابرینا سینگ، سخنگوی پنتاگون تاکید کرد که مشخص نیست این ناوشکن و هواپیما‌های جنگی آمریکایی تا چه مدت در منطقه خلیج فارس باقی بمانند.

سینگ در نشست خبری پنتاگون به خبرنگاران گفت: «پنتاگون با در نظر گرفتن ادامه یافتن تهدید‌های ایران و با هماهنگی‌هایی که با شرکا و متحدان ما انجام داده است، قصد دارد حضور و سطح کنترل ما را در تنگه هرمز و آب‌های مجاور افزایش دهد.»

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار