استاد دانشگاه ترکیه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

ایدئولوژی ایران در مبارزه با استعمار، الگوی چند دهه اخیر برای کشور‌های منطقه است

یک استاد دانشگاه ترکیه معتقد است ایران در مبارزه با استعمار و سکولاریسم بیش از چهار دهه تلاش کرده و کشور‌های زیادی این را الگوی خود قرار داده اند.


بسیاری از دولت‌های جهان این روز‌ها هم با نگاه انتقادی و هم با نگاهی طرفدارانه به موضوع ایدئولوژی اتقلاب اسلامی و رمز و راز دوام آن پس از گذشت بیش از چهار دهه می‌نگرند و آن را منشا بسیاری از تغییرات در منطقه خاورمیانه و نیز در جهان می‌دانند.

به همین بهانه و به مناسبت هفته دفاع مقدس و به منظور بررسی جوانب مختلف این موضوع از نقطه نظر کارشناسان خارجی باشگاه خبرنگاران جوان مصاحبه‌ای با هاکان توپکورولو، استاد علوم اقتصادی دانشگاه استانبول انجام داده که در ذیل مشروح آن از نظرتان می‌گذرد.

رمز دوام ۴۴ ساله انقلاب اسلامی را در چه می‌دانید؟

هاکان توپکورولو: انقلاب اسلامی به عنوان یک تجربه بزرگ، انباشت بسیار عمیقی از تجربه را فراهم می‌کند که برای کسانی که امروز ایران را اداره می‌کنند نیز می‌تواند راهگشا باشد. دولت و ملت ایران با این دانش بزرگ، مبارزه دیرینه‌ای را با آمریکا و رژیم صهیونیستی که می‌خواهند غرب آسیا را بی ثبات کنند، انجام داده است. در واقع همه کشور‌های منطقه از جمله ترکیه، چین، روسیه، کشور‌های عربی، پاکستان و هند از سنت‌های امپراتوری مشابهی سرچشمه می‌گیرند. دشمن مشترک همه این کشورها، سیستم آتلانتیک به رهبری آمریکا است. ایران یکی از کشور‌های منطقه است که با تمام قوا با سیستم آتلانتیک مبارزه می‌کند. بی شک سال‌ها مبارزه بزرگ ایران با آمریکا و اسرائیل باعث آسودگی خاطر دیگر کشور‌های منطقه شده است.

ایران در چهار دهه گذشته چه تغییراتی کرده و این تغییرات چه بازتابی در منطقه داشته است؟

هاکان توپکورولو: ایران با فرهنگ و تمدن بزرگ خود جایگاه بسیار مهمی در میان کشور‌های غرب آسیا دارد. آغوش ایران برای توسعه باز است و علیرغم همه موانع و تمام تحریم‌های یک سویه، در فناوری و صنعت دفاعی، فضایی و هسته‌ای پیشرفت زیادی دارد. همانطور که همه می‌دانیم، تمدن غرب در حال منسوخ شدن، زوال و فروپاشی است. غرب فرهنگ رو به زوال خود را در غالب مسائلی مانند دفاع از حقوق همجنسگرایان و تغییرات آب و هوایی به تمام جهان تحمیل می‌کند. ایران با جمعیت جوان و پویای نزدیک به ۱۰۰ میلیون نفری در دهه‌های آینده در کنار تمامی کشور‌های آسیایی یکی از کشور‌های پیشرو در جهان خواهد بود. من بر این باورم مردم ترکیه و ایران که هزاران سال در کنار هم زندگی کرده اند، باید با هدف حل مشکلات مشترک با یکدیگر همکاری کنند و به عنوان دو کشور آسیایی با سر‌های بالا از بحران بزرگ اقتصادی که همه جهان آرام آرام در حال تجربه آن است بیرون بیایند.

ایدئولوژی ایران در این سال‌ها به ویژه پس از انقلاب اسلامی در برخورد با استعمارگران به ویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

هاکان توپکورولو: هر انقلابی بی شک دارای یک ایدئولوژی محوری برای خود است که تمامی اهداف را براساس آن برنامه ریزی می‌کند ایران هم در موضوع انقلاب اسلامی از این امر مستثنی نیست. علی رغم تشابهات زیاد انقلاب ایران در ظاهر با بسیاری از انقلاب‌های جهان تفاوت‌های عمده‌ای نیز در موضوع ایدئولوژیکی وجود دارد. در واقع ایران نخستین دولت ملی است که بر پایه دین و عقاید مذهبی بنا شده است. این ایدئولوژی‌های اسلامی و دینی پایه و اساس تمامی سیاست‌های ایران است که می‌توان گفت که در دنیای امروز که روز به روز به سمت پوچ گرایی و بی خدایی پیش می‌رود می‌تواند نقطه اتکای محکمی برای باور‌ها چه در دنیای معنوی و چه در دنیای مادی باشد؛ بنابراین گرچه ایران در ظاهر در بسیاری از سیاست‌ها به ویژه در عرصه بین الملل شبیه سایر کشور‌ها عمل می‌کند، ولی در عمق موضوع تفاوت‌های بسیار زیادی دارد چراکه عقلانیت و منطق رفتاری متفاوتی را باور دارد.

انقلاب اسلامی در ایران موجب شد تا سیاست خارجی در خاورمیانه بر پایه مبارزه با آمریکا و اسرائیل پایه گذاری شود و در نگاهی کلی‌تر دولت‌های سکولار و طرفدار غرب در مرکز توجه و مبارزات این نوع از نگاه قرار گیرد. گرچه انتقاد‌هایی به این نوع نگاه در جهان وجود دارد و آن را به انزواگرایی سیاسی تفسیر می‌کنند، ولی نباید شک داشت که امروز موفقیت‌های ایران به دلیل همین نوع از سیاستهاست.

تحولات خاورمیانه پس از انقلاب اسلامی ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

هاکان توپکورولو: می‌توان گفت که با نگاهی منصفانه خاورمیانه بعد از انقلاب اسلامی دچار تحولات زیادی شده و کشور‌های منطقه این انقلاب را الگوی برای خود قرار داده اند تا در عرصه سیاسی بتوانند حرفی برای گفتن داشته باشند. کشور‌های زیادی از انقلاب اسلامی به عنوان یک الگو نه صرفاً الگویی درست بلکه به عنوان یک راه رفته درس گرفتند. تغییراتی که به ویژه در یک دهه اخیر در خاورمیانه می‌بینیم همگی برخواسته از همین نگاه است.

هاکان توپکورولو عضو هیئت رییسه حزب وطن ترکیه و استاد علوم سیاسی و اقتصادی در دانشگاه استانبول است. وی از چهره‌های شناخته شده در گفتگو‌های اقتصادی در بیشتر شبکه‌های تلویزیونی ترکیه است. وی به داشتن ایده‌های ضدصهیونیستی و ضداستعماری غرب در ترکیه مشهور است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۹ ۰۹ مهر ۱۴۰۲
الگوی صد درصدی بودیم که الان عربستان بدنبال ما می آید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۳ ۰۸ مهر ۱۴۰۲
چرت فرمودند. ماکه پشیمانیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۷ ۰۹ مهر ۱۴۰۲
من به کار پدرانمون افتخار میکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۳ ۰۷ مهر ۱۴۰۲
الان مثلا دبی ژاپن کره جنوبی ببینین استعمار چه بلای سرشون اورده تمام نفت عربستان گرفتن مردمشون با اون همه ثروت نفت یک شغل ندارن جوان هاشون ازدواج نمیتونن بکنن صنعت تورسیم بقیه چیزهاشون نگم براتون استعمار چه بلای سرشون اورده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۳ ۰۷ مهر ۱۴۰۲
گند بزنه این .....
Iran (Islamic Republic of)
آریا
۱۵:۵۵ ۰۷ مهر ۱۴۰۲
جوجه رو آخر پاییز می شمارند صبر داشته باشید صبح نزدیک است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۶ ۰۷ مهر ۱۴۰۲
مطالب طنزی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۰ ۰۷ مهر ۱۴۰۲
تنها کشورهایی که از ما الگو گرفتند دارند از ما سواری می گیرند مثل افغانی ها که گله گله وارد ایران شدند چون فهمیدند بی در وپیکر تر از ایران پیدا نمی کنند وراحت شغل ها وخانه ها ومدارس دولتی و زایشگاه های دولتی در اختیارشونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۷ ۰۷ مهر ۱۴۰۲
مسخره ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۸ ۰۷ مهر ۱۴۰۲
اینقدر اعتماد به نفس را از کجا اوردی؟ چند روز پیش بود که مجری عربستان گفت خدا را شکر در عربستان زندگی میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۷ ۰۷ مهر ۱۴۰۲
مجری عربستان چی بگه پ؟؟؟؟بگه کاش جای دیگه بود؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۵ ۰۷ مهر ۱۴۰۲
الان بعضیا میگند ..اینم از خودشونه?
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۰ ۰۷ مهر ۱۴۰۲
زنده باد ایران و ایرانی که پرچمدار عزت و غیرت در این دنیای پر از تباهی و سیاهی هست
قدر خودمان را بدانیم
ما به برکت اسلام و خون پاک شهیدان، شیاطین عالم را به زانو درآوردیم و برگ های پرافتخاری در تاریخ ثبت و ورق زدیم
مشکلات هست سختی هست خیانت برخی مسئولین هست و همه ی ما از این موارد قلبمان درد می‌گیرد اما ان شاءالله همه ی اینها را پشت سر و زیر پا میگذاریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۶ ۰۷ مهر ۱۴۰۲
سوال پیش میاد کسی عاقبت افغانستان و عراق که نوچه آمریکا بودن یادش رفته؟
۱۰میلیون نفر کشتار های آمریکا در عراق و افغانستان
قذافی چی؟ وقتی اومد تسلیحاتشو جمع کرد ناتو زدش و لیبی تو سرگیحه سیاسیه
شیلی یادتون رفته چطور آمریکا النده رو برداشت؟
کودتا ۲۸مرداد چی
اینا فقط منافقا اینارو انکار میکنن هر روز داریم قدرتمند تر میشیم
الان سوزیه موند یا داعش؟ عربستان برد یا حوثی؟ بوسنی و هرزگوین برد یا مخالفینش؟ لبنان برد یا اسرائیل؟ اینا قدرت نیست پس چیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۹ ۰۸ مهر ۱۴۰۲
واقعا !!!!! الان فلسطین آزاده ؟.افغانستان چطور سوریه لبنان کدامشون کشوری قدرت مند ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۷ ۰۹ مهر ۱۴۰۲
اونا نوچه ما هستن
Iran (Islamic Republic of)
محمودزاده
۱۱:۵۵ ۰۷ مهر ۱۴۰۲
ولی من ارزوی می کنم که باردیگر در ترکیه لائیک ها روی کار بیایند این را عملکرد اقای اردوغان یعنی پدر خوانده داعش در سالهای اخیر نشان داد
France
ناشناس
۱۱:۳۹ ۰۷ مهر ۱۴۰۲
خود مردم عراق و سوریه و افغانستان و... وقتی عاقبت مردم ایران رو دیدن، به هیچ عنوان حاضر نیستن راه ایران رو برن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۸ ۰۷ مهر ۱۴۰۲
این استاد دانشگاه اشتباه میگه کدوم کشور دنیا از ایران الگو گرفته وموفق بوده کشور های عربی و چین وهند وترکیه از شریکهای اصلی امریکا هستند وبا اسرائیل روابط دارند
Iran (Islamic Republic of)
عبدالمجید حیدرزاده
۱۱:۲۴ ۰۷ مهر ۱۴۰۲
عشق یعنی ایران عزیز تر از جان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۹ ۰۷ مهر ۱۴۰۲
سیاست ضد استعماری چیز نوظهوری نیست استاد هاکان اعتقاد دارد ایران دین را در کشورداری امتحان کرد هم دین احیاء شد و هم کشور ایران پیشرفت کرد و الگوی خیلی از کشورهای جهان شد نظرش را کاری ندارم مردم جهان به میزان پیشرفت ملموس کشوری نگاه می‌کنند و حکومت و مردم آن جامعه را الگو و انتخاب خود قرار می‌دهند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۸ ۰۷ مهر ۱۴۰۲
بله. انصافاً درس عبرتی شدیم برای تمام ملت‌ها.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۲ ۰۷ مهر ۱۴۰۲
دقیقا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۰۷ مهر ۱۴۰۲
چی میگی؟ ما نابود شدیم
Iran (Islamic Republic of)
سید
۱۴:۲۲ ۰۷ مهر ۱۴۰۲
مثل اینکه بابات زمان شله ارباب بوده حالا به بدبختی افتادین
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۱۰:۵۲ ۰۷ مهر ۱۴۰۲
الگویی برای خونه خرابی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۲ ۰۷ مهر ۱۴۰۲
مرحبا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۸ ۰۷ مهر ۱۴۰۲
بله ایدئولوژی نتیجش شد این که جوان ایرانی خود را بی اینده تصور میکند مسکن ازدواج و خودرو شدن ارزوهای دست نیافتنی فساد فقر نا امیدی واقعیت امروز ایران ماست چه بخواهیم چه نخواهیم
آخرین اخبار