واکنش دبیرکل ناتو به آسیب‌دیدگی خط لوله گاز فنلاند-استونی

دبیرکل ناتو می‌گوید در صورت اثبات عمدی بودن حادثه بروز نشتی در خط لوله فنلاند-استونی، مسببین با واکنش قاطعانه ناتو مواجه خواهند شد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در خصوص آسیب اخیر به خط لوله‌ گازی که فنلاند را به استونی متصل می‌کرد، گفت: «اگر ثابت شود که حمله به زیرساخت‌های حیاتی ناتو عمدی بوده این اقدام با واکنش متحد و مصمم ناتو مواجه خواهد شد». 

به گزارش رویترز، سائولی نینیستو، رئیس جمهور فنلاند روز گذشته گفت که نشت گاز طبیعی از خط لوله استونی به فنلاند احتمالا ناشی از «فعالیت خارجی» بوده است. رئیس جمهور فنلاند می‌گوید با دبیر کل ناتو در تماس بوده و ائتلاف آماده کمک به تحقیقات در این خصوص است. 

دولت فنلاند نسبت به هرگونه نتیجه‌گیری سریع هشدار داده و می‌گوید بعید به نظر می‌رسد مواد منفجره علت این حادثه بوده باشد. با این حال یک موسسه لرزه نگاری نروژی روز دوشنبه اعلام کرد نشتی گاز احتمالا بر اثر «انفجار» ایجاد شده است. نخست وزیر فنلاند هم می‌گوید: «خسارت کشف شده نمی‌تواند ناشی از استفاده عادی از خط لوله یا نوسانات فشار باشد». 

سال گذشته نیز در ماه سپتامبر، یک رشته انفجار در زیر آب سبب آسیب‌دیدگی و نشت گاز در خط لوله نورد استریم ۱ و ۲ شد که مجرای اصلی صادرات گاز طبیعی از روسیه به غرب اروپا بود. مقصر این حادثه هنوز شناسایی نشده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار