امسال ۱۶ بیمار مبتلا به مالاریا در چهارمحال و بختیاری شناسایی شده است

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: از ابتدای سال، با شناسایی ۱۶ مورد مبتلا به بیماری مالاریا در استان، مراحل درمان و بهبود آنان انجام شد.

دکتر علی احمدی با اشاره به شناسایی ۱۶ مورد مثبت مالاریا در استان اظهار کرد: جنسیت همه افراد مبتلا مرد بوده است. 

وی اضافه کرد: مبتلایان در این استان دچار بیماری نشده اند بلکه سابقه سکونت یا مسافرت به مناطق مالاریا خیز جنوب شرقی کشور و از جمله پاکستان را داشته‌اند.

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: بیش‌ترین موارد شناسایی شده در رده سنی ۳۵ تا ۴۴ سال هستند، که اغلب ناشی از گزش پشه آلوده، در فصول بهار و تابستان بوده است.

وی یادآور شد: همه ۱۶ مورد مبتلا به مالاریا در چهارمحال و بختیاری تحت درمان قرار گرفتند.

احمدی با اشاره به اینکه دوره کمون این بیماری بر حسب نوع انگل فرق می‌کند و ۱۴-۷ روز است، تصریح کرد: افرادی که به بیماری مالاریا مبتلا می‌شوند ابتدا احساس سرما می‌کنند و سپس لرز و بعد از آن دچار تب می‌شوند و در نهایت عرق می‌کنند که به این مراحل حمله مالاریا گفته می‌شود.

به گفته وی، علائم دیگر مالاریا سردرد، استفراغ، بزرگی طحال، کم خونی و درد‌های عضلانی است.

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: ساده‌ترین و مطمئن‌ترین روش تشخیص قطعی بیماری، آزمایش خون است که می‌توان با تهیه گسترش خونی در فاصله زمانی کمتر از نیم ساعت به وجود بیماری پی برد.

وی افزود: با توجه به حساسیت موضوع، حضور جمعیت عشایری از مناطق گرمسیری کشور در فصل بهار و تابستان به استان، تردد به مناطق مالاریاخیر و سوابق اپیدمیولوژیک بیماری‌های منتقله بوسیله ناقلین در استان و افزایش آمار موارد مالاریای وارده در کشور و همچنین ایجاد آمادگی برای پیشگیری و مبارزه با مالاریا و سایر بیماری‌های منتقله توسط پشه‌ها به انسان و از جمله پشه آیدس؛ علاوه بر آموزش مردم، بهسازی محیط؛ داشتن آمادگی و نظام مراقبت و بیماریابی است که بخوبی مطابق برنامه عملیاتی و استفاده از نیروی مامور مراقب فصلی در استان چهارمحال و بختیاری در سال ۱۴۰۲ اجرایی شد.

وی اظهار امیدواری کرد: تا پایان امسال برای اجرای عملیات مبارزه با بیماری مالاریا و پشه آیدس مجوز بکارگیری نیروی مامور مراقب برای سال ۱۴۰۳ به موقع به دانشگاه‌ها ابلاغ گردد تا عملیات مورد نیاز، اجرایی گردد و از گسترش بیماری‌های واگیر پیشگیری شود.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار