بعد از عقب‌نشینی گولانی و چتربازان، چه کسی برای جنگ در غزه مانده است؟

یک رسانه عرب زبان به خروج نیرو‌های گولانی و چتربازان رژیم صهیونیستی از غزه پرداخت و نوشت که رقص و شادی نظامیان این تیپ، جای تردیدی را درباره نبرد سخت علیه غزه و تلفات آن باقی نمی‌گذارد.

پایگاه عربی ۲۱ در گزارشی با عنوان «پس از خروج نیرو‌های گولانی و چتربازان چه نیرو‌هایی در غزه برای جنگ می‌مانند؟» آورده است: چند روزی از اظهارات ژنرال سابق در ارتش رژیم اشغالگر مبنی بر اینکه تیپ گولانی یک چهارم نیروهایش را در غزه از دست داده، نگذشته بود تا اینکه خبر خروج عناصر این تیپ از غزه منتشر شد. متعاقب آن نیز ارتش این رژیم از خروج تیپ چتربازان برای بازنگری مجدد آن‌ها خبر داد.

بر اساس این گزارش، این دو تیپ در راس جنگ ارتش صهیونیستی در غزه هستند، زیرا از حیث آموزشی و تجهیزات، بهترین و ستون فقرات نیرو‌های ویژه رژیم صهیونیستی هستند. تیپ گولانی متحمل ضربات سنگین به دست رزمندگان مقاومت شد و ده‌ها نفر از افسران و نظامیان آن کشته شدند. خروج این تیپ که فرماندهان آن بار‌ها از محو غزه سخن به میان آورده بودند، به مثابه شکست نظامی به ویژه با توجه به تلفات این تیپ در روز‌های گذشته است.

«فایز الدویری» کارشناس نظامی در این باره می‌گوید: خروج نظامیان گولانی مُهر تاییدی بر تلفات ۴۰ درصدی نیروهایش است و اینکه امکان تداوم نبرد را ندارد.

به نوشته عربی ۲۱، صحنه‌های رقص و شادی نظامیان تیپ گولانی، جای هیچ تردیدی درباره نبرد سخت غزه و تلفات این تیپ باقی نمی‌گذارد.

در همین حال، «حاتم الفلاحی» کارشناس امور نظامی می‌گوید: نیرو‌های تیپ شمارشان ۲۵۰۰ نظامی است که ۵۰۰ نظامی آن کشته یا زخمی شده‌اند و این گواهی این است که اشغالگران آمار واقعی کشته‌های خود را بیان نمی‌کنند.

وی می‌افزاید: این تلفات بسیار سنگین است. گولانی از بهترین تیپ‌های اشغالگران است که برای جنگ در مناطق مهم آموزش دیده و فرماندهان ارتش اشغالگر در نبرد‌های شدید و پیچیده به آن روی می‌آورند. اگر این تیپ آموزش دیده وضعش این است، پس اوضاع دیگر تیپ‌هایی که آموزش و تجهیز به مراتب کمتری دارند، چگونه است؟ این آمار تلفات بر باقیمانده نیرو‌های این تیپ تاثیرگذار است، به ویژه اینکه بخش اعظم تلفات از میان افسران و فرماندهان بوده است.

به نوشته عربی ۲۱، تاریخ تاسیس این تیپ فوریه سال ۱۹۴۸ است.

عربی ۲۱ در ادامه به تلفات تیپ چترباز ارتش رژیم صهیونیستی نیز اشاره کرده و می‌نویسد که این تیپ در سال ۱۹۵۵ تشکیل شده است.

این رسانه به نقل از «متی یارار» کارشناس امنیتی ترکیه‌ای نیز می‌افزاید که اگر حرف‌های چند روز قبل افسر اسرائیلی درباره کشته شدن ۱۳۷۵ نظامی و آمار اعلام شده مجروحان از سوی رسانه‌های صهیونیستی را ملاک قرار دهیم، به آن مفهوم است که قریب به هشت هزار نظامی این رژیم از کار افتاده‌اند.

وی می‌گوید: ارتش اسرائیل ۸۰۰۰ نظامی خود را از دست داده و برای ارتشی که فناوری پیشرفته دارد و از بهترین تانک‌های جهانی بهره می‌برد، این آمار طی دو ماه بسیار سنگین است. این آمار برای ارتشی مانند ایالات متحده هم زیاد است، چه رسد به اسرائیل با حجم اندک و جمعیت کم به ویژه این آمار از نیرو‌های ویژه‌ای است که آموزش آن‌ها سال‌های طولانی زمان می‌برد.

عربی ۲۱ درباره نیرو‌های باقیمانده نیز آورده است: اشغالگران ۵ لشکر خود را وارد نبرد غزه کردند و حدود ۶۰۰ هزار نظامی در قالب نیرو‌های ویژه، نیرو‌های پیاده و لشکر‌های زرهی و گردان تانک در جنگ غزه مشارکت دارند که با خروج تیپ گولانی و گردان‌هایی از چتربازان و از تیپ‌های زرهی، فضا برای مقاومت فراهم شده تا نظامیانی که آموزش کمتری در مقایسه با نیرو‌های ویژه دارند را هدف قرار دهد، به ویژه که فقط تیپ گفعاتی از نیرو‌های ویژه در جنگ غزه مانده است.

این رسانه همچنین به اظهارنظر روز سه شنبه گذشته سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی درباره ورود گردان کامل و نیرو‌های مهندسی رزمی به عرصه جنگ پرداخته و به نقل از یک کارشناس ترکیه‌ای آورده است: این به دو علت است، نخست اینکه اسرائیل می‌داند که در معرض فشار برای توقف جنگ پس از سال نو میلادی قرار خواهد گرفت، از این رو تمام توان خود را در غزه گذاشته و دیگر اینکه این نشانه ناکارآمدی نیرو‌های کنونی در غزه است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۳ ۰۲ دی ۱۴۰۲
مرگ بر صهیونیستها
Iran (Islamic Republic of)
محمدحسین
۱۷:۲۷ ۰۲ دی ۱۴۰۲
زنده باد مقاومت فلسطین! ✌???
United States of America
ناشناس
۱۶:۵۸ ۰۲ دی ۱۴۰۲
زجایی که رستم گریزد زجنگ
نه کاووس ماند نه پور پشنگ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۸ ۰۲ دی ۱۴۰۲
دیگر کسی نمانده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۶ ۰۲ دی ۱۴۰۲
کاشکی مجوز میدادن منم میرفتم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۶ ۰۲ دی ۱۴۰۲
غزه پیروز شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۹ ۰۲ دی ۱۴۰۲
گولانی تیپ رفت گروهان گولانی برگشت دست از پا درازتر . گردان چتر باز رفت گروهان سینه خیز در رفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۵ ۰۲ دی ۱۴۰۲
مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل مرگ بر انگلیس
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۳:۱۲ ۰۲ دی ۱۴۰۲
این آدمک‌ها رفتن تقویت نیرو وتجهیزات نظامی کنند وب‌گردی
قرآن می‌فرماید دشمن رو کوچک فرض نکنید یک وقت غرور شما را می‌گیرد وایمان شما را ضعیف می‌کند. همانطور که شما رزمندگان غیور وشجاع واز جان گذشته در ۷ اکتبر آنها رو غافلگیر کردین نکنه این غرور شما خدای نکرده شما رو ضعیف کنه وآنها شما رو من میگم هیچ درصد غافلگیر کنند وخدای ناکرده دشمن شاد نشیم.
پس از اینکه بگین عقب نشینی کردن شما فقط تمرکزتان به حیله های دشمن خونخوار باشه ویک چشم برهم زدنی از آنها غافل نشوید وبه تقویت خودتون نیروهاتون ملت آواره ومجروحین وبیماران وامکانات جنگی بهداشتی ورزش وروزی وتمام امکانات خودتون باشید خداوند شما رزمندگان دلیر وشجاع وباایمان وبا غیرت وملتهای محکم واستون وبا ایمان شما وحتی کودکان شجاع و لیر ومحکم شماها وهمه کشورهای همسوی باشما ورهبری معظم ما را ومجاهدین ما را در پناه ودر حصین خودش حفظ کنه انشاالله
وهرگز هرگز تسلیم این کافران نشوید وهرگز وهرگز اسرا رو آزاد نکنید
فقط در صورت آتش بس دائم اسرا را مبادله کنید وساعت برای مردم بی‌دفاع وآواره شما در غیر این صورت اگر این شروط رو نداشته باشید جنگ رو باختین وبه نفع دشمن تمام می‌شود وخدا اون روز رو نیاورد.
فان حزب الله هم الغالبون انشاالله به اذن الله علی کل دعوا وکفار ومنافقین وهمه همراهی کنندگانشون ومزدورانشون واسرائیل غاصب وادمکش وکودک کش خونخوار.
عدوا اصلاح شد
مساعدت برای مردم بی دفاع اصلاح شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۱ ۰۲ دی ۱۴۰۲
پیروزی از آن غزه است درودبر مقاومت دم مقاومت گرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۵ ۰۲ دی ۱۴۰۲
؟؟؟؟
آخرین اخبار