رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی:

عوارض آلایندگی به‌جای برطرف کردن منبع آلودگی به شهرداری‌ها داده می‌شود

رفیعی گفت: محل هزینه‌کرد عوارض آلایندگی در شهرداری‌هاست در حالی که باید در جهت برطرف کردن منبع آلودگی هزینه شود.

سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره وضعیت اجرای قانون هوای پاک گفت: این مدلی که در بحث تمکین از قانون هوای پاک جاری و ساری است بعید می‌دانم اوضاع را به سمت بهتر شدن هوا ببرد.

وی اظهار کرد: واقعیت این است که دستگاه‌ها مکرر توپ را در زمین یکدیگر می‌اندازند و وظایفی که در اجرای قانون هوای پاک برعهده دارند را به تعویق می‌اندازند و برای این کار بهانه ثابت دارند و تلاشی برای رفع بهانه‌های خود انجام نمی‌دهند.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس ادامه داد: یکی از بهانه‌های ثابت نبود بودجه است و الان که بررسی بودجه ۱۴۰۳ در دستورکار مجلس قرار دارد دستگاه‌ها برای انجام وظایف خود در قانون هوای پاک درخواست بودجه ندادند چراکه این امر باید در لایحه بودجه تنظیم می‌شد.

نماینده مردم تهران، اسلامشهر، ری و شمیرانات در مجلس بیان کرد: با توجه به اینکه گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در خصوص محیط زیست آماده نیست، اما به‌طور کلی باید بگویم حوزه محیط زیست در بودجه ۱۴۰۳ خیلی کمرنگ دیده شده است. 

رفیعی تصریح کرد: در ماده ۲۷ قانون ارزش افروده بحث عوارض آلایندگی آمده است که طبق آن صنایعی که تولید آلودگی می‌کنند باید یک مبلغی را به‌عنوان عوارض پرداخت کنند البته این عوارض با جریمه آلایندگی در این قانون باید اصلاح شود که ما برای این امر اقدام کردیم و طرحی را آماده کردیم که در نوبت رسیدگی در کمیسیون اقتصادی قرار دارد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس اظهار کرد: متاسفانه محل هزینه‌کرد عوارض آلایندگی در شهرداری‌ها دیده شده است در حالی که طبق نظر کارشناسان امر باید در جهت برطرف کردن منبع آلودگی هزینه شود که این اتفاق نیفتاده است.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس اظهار کرد: در برنامه هفتم بندی را پیشنهاد دادیم که با نظارت سازمان محیط زیست، شهرداری‌ها قسمتی از این پول را در جهت برطرف کردن منبع آلاینده هزینه کنند که متاسفانه با مخالفت مواجه شد. در سه سال گذشته برای انجام این رویه نادرست اقدامات و فعالیت‌های گسترده‌ای را در مجلس انجام دادم منتها با مخالفت‌های خیلی جدی مواجه شدیم حتی با اختصاص درصدی از این عوارض برای رفع آلودگی هوا در محیط زیست هم موافقت نشد البته مخالفت‌ها یک دلیل عمده دارد و آن ناکارآمدی مدیریتی در سازمان محیط زیست است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۶ ۰۳ دی ۱۴۰۲
جناب نماینده مشکلات کشور با سخنرانی حل نمی شود باید آسیب شناسی و راهکار اساسی انجام بگیرد نمی شود کارخانه ها و.. را یکدفعه تعطیل نمود و کارگران را بیکار نمود و...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۶ ۰۳ دی ۱۴۰۲
موقعی درسازمان ملل اینطوری باشد در فراکسیون ماهم سالها همینطور بوده کوعمل
Iran (Islamic Republic of)
باران آذری
۱۱:۰۳ ۰۳ دی ۱۴۰۲
علل :
---- خودتون به شهرداری ها سر بزنین ببینید چقدر نیروی اضافی به عنوان کارمند تو شهرداری ها هس

همه بودجه شهرها صرف پرداخت حقوق به کارمندان اضافی ادارات و سازمانهای دولتی میشه


--- شهرداری ها باید ده درصد کارمند و 90 درصد کارگر داشته باشه ولی برعکس هس تو ایران





درختان محلات ما چندین ساله حرس نشده
یک درخت کنار منزل ما با باد افتاد روی دیوار مون ب زور شهرداری اومد قطع کرد و بردش
یعنی انتظار داشتن سقوط میکرد روی سر یک عابر پیاده فوت میکرد و از این طریق از دولت بودجه اضافی میگرفتن به نام دیه ولی به نام شهرداری !!



خانم محترم ببینید تو شهردارها
---- خودتون چند نفر و به زور استخدام شهرداری ها کردین؟




شهرهای ایران از بی کیفیتی آسفالت ها بد ریخت شدند و مورد مسخره گردشگران خارجی
بعد چندین سال اسفالت اوردن رو کوچه مون ولی بی کیفیت هس یک ماه نشده داره متلاشی میشه
شهرهای ایران از کمبود خدمات رسانی شهرداری بد ریخت شدند

راهکار:
90 درصد کارکنان دولتی در همه ادارات از جمله شهردای ها اضافی است باید این نیرو و به سوی تولید سوق داد یا از طریق اعطای وام خود اشتغالی یا کارگری در کارخانجات تولیدی
اکثر کارخانه های ایرانی به کارگر نیاز داره تنبل پروری کردین تو مدارس انوقت میگن چرا افغانی های استخدام میشن تو کارخانه ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۶ ۰۳ دی ۱۴۰۲
این همه آدم پشت این صندلی ها نشستید پول خوری میکنید چرا؟؟؟از صدتا آدم بیست تا آدم کاردان بزارید هم پول هدر نمیره هم کشور و شهر سالمی خواهیم داشت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۷ ۰۳ دی ۱۴۰۲
اینکه چیزی نیست هرسال عوارض حمل زباله به شهرداری ملت ایران میدن اما افغانی ها زباله ها میریزند داخل جوی آب یا رودخانه در منطقه 3 ناحیه 3 همین اتفاق هرروز می یافتد برگهای داخل بوستان جارو میشه به داخل رودخانه ریخته میشود بازهم هیچکی به هیچکی نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۸ ۰۳ دی ۱۴۰۲
مفصر اصلی کثیفی هوا و ترافیک شورا و شهرداریه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۳ ۰۳ دی ۱۴۰۲
شورای شهر اصلا به چکار میاد منحل بشه بهتره - شهرداری ها فقط جابجا میشن و هیچ اتفاق خوبی در این جابجایی ها نمی افته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۵ ۰۴ دی ۱۴۰۲
بنظرم اصلا شورای شهر نیاز نمی باشد قبلا شورای شهر وجود نداشته شهر بهتر اداره میگردید و هزینه مردم و اعمال نفوذ کمتر بوده
آخرین اخبار