ترکیه: استفاده از حق وتو در سازمان ملل به ابزاری خودسرانه و مضر تبدیل شده است

معاون نماینده ترکیه در سازمان ملل گفت که استفاده از حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل به یک ابزار خودسرانه و مضر تبدیل شده است.

«اصلی گوون» شامگاه سه شنبه طی سخنرانی در نشست مجمع عمومی گفت نیاز به اصلاحات در شورای امنیت «غیرقابل انکار» است و روند اصلاحات نیازمند رفع نواقص کنونی استفاده از حق وتو است.

گوون گفت: «استفاده از حق وتو به ابزاری خودسرانه و مضر تبدیل شده است که به موجب آن منافع عمومی قربانی منافع فردی می‌شود.»

وی افزود: «پیگیری منافع شخصی در این نهاد نه تنها چندجانبه گرایی را تضعیف می‌کند، بلکه اعتبار کل سیستم سازمان ملل را نیز تضعیف می‌کند».

به گزارش آناتولی، او گفت که شورای امنیت به‌رغم درخواست‌های جامعه بین‌المللی و میلیون‌ها نفری که در سراسر جهان به خیابان‌ها آمدند، بیش از یک ماه است که قادر به تصویب یک قطعنامه واحد در مورد غزه نیست.

وی افزود: «دو قطعنامه که در نهایت در سازمان ملل به تصویب رسید، نتوانست آنچه اساساً برای توقف خونریزی در غزه و آتش‌بس فوری لازم است، فراهم کند».

وی در سخنان خود بر درخواست ترکیه برای «شورای امنیت دموکراتیک‌تر، شفاف‌تر، پاسخگوتر و مؤثرتر» تاکید کرد.

رژیم صهیونیستی از ۷ اکتبر حملات وحشیانه‌ای را علیه مردم غزه آغاز کرده است که تاکنون دست کم ۲۳۲۱۰ شهید و، ۵۹۱۶۷ زخمی بر جای گذاشته است.

به گفته سازمان ملل، حدود ۸۵ درصد از ساکنان غزه آواره شده اند، در حالی که بسیاری از آن‌ها از امنیت غذایی رنج می‌برند. صد‌ها هزار نفر بدون سرپناه زندگی می‌کنند و تعداد کامیون‌های کمک رسانی به غزه نسبت به قبل به نصف رسیده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار