واکنش کشورها به حملات آمریکا و متحدانش به یمن

عربستان، عراق، چین و روسیه در واکنش به حملات آمریکا و متحدانش به یمن، خواستار کاهش تنش‌ها در منطقه شدند.

در پی حملات تجاوزکارانه آمریکا و انگلیس علیه مواضعی در یمن، وزارت خارجه عربستان سعودی با صدور بیانیه‌ای درباره افزایش تنش‌ها در منطقه دریای سرخ هشدار داد.

وزارت خارجه عربستان سعودی در بیانیه‌ای که بامداد جمعه منتشر کرده، آورده است: «با نگرانی عملیات‌های نظامی در دریای سرخ و حملات به مکان‌هایی در یمن را دنبال می‌کنیم.»

ریاض در ادامه گفت «بر حفظ امنیت و ثبات در منطقه دریای سرخ تاکید می‌کنیم و خواستار خویشتن‌داری و پرهیز از افزایش تنش هستیم.»

«فادی الشمری» مشاور سیاسی «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی «ایکس» ( توئیتر سابق ) نوشت: در حالیکه غرب قرار است با داستان‌های حقوق بشری و حیوانات که با مواضع در قبال جنگ رژیم اسرائیل علیه فلسطین و کودکان، زنان و کودکان و غیر نظامیان در شهر غزه سقوط کرده است برای ترمیم چهره شرم آور خود تلاش کند، با گسترش دایره درگیری و افزایش تنش در منطقه مرتکب حماقت دیگری می شود. 

وی افزود: حماقت غرب در حالی انجام می شود که دیگران خواستار خویشتن داری، کاهش تنش ها و از بین بردن درگیری ها هستند.

مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین با بیان اینکه چین نگران تشدید تنش ها در دریای سرخ است، افزود: ما از طرف های مربوطه می خواهیم برای جلوگیری از گسترش درگیری، آرامش خود را حفظ کرده و خویشتن داری کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه،‌ ‌حملات آمریکا به یمن را محکوم و اعلام کرد: این حملات، نمونه دیگری بی توجهی کامل به قوانین بین المللی است.

  ماریا زاخارووا روز جمعه در کانال تلگرامی خود افزود: حملات هوایی آمریکا به یمن نمونه دیگری از تحریف قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل توسط آنگلوساکسون ها و انحراف از آنها و بی‌توجهی کامل به قوانین بین المللی در راستای تشدید تنش در منطقه برای اهداف مخرب خود است.

وزارت خارجه سلطنت نشین عمان با انتشار بیانیه ای ضمن محکومیت حملات آمریکا و انگلیس به یمن اعلام کرد ما با نگرانی شدید تحولات بمباران چند شهر جمهوری یمن کشور برادر را توسط  آمریکا و انگلیس دنبال می کنیم.

وزارت خارجه عمان تاکید کرد در حالی که اسرائیل بدون هیچ بازخواست و پاسخگویی به جنگ وحشیانه خود در غزه پافشاری می کند، ما توسل به اقدام نظامی این کشورها  را علیه یمن محکوم می کنیم.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلیس بامداد جمعه از حملات مشترک هوایی-دریایی به اهدافی در یمن خبر دادند.

بایدن گفته هلند، استرالیا، کانادا و بحرین هم در حملات به یمن، به آمریکا و انگلیس کمک کردند.

مقام‌های یمنی می‌گویند آمریکا و انگلیس به اهدافی در صنعا، الحدیده، صعده و ذمار حمله کرده‌اند.

یک مقام آمریکایی به وال استریت ژورنال گفته آمریکا و متحدانش به ۱۲ هدف متعلق به انصارالله حمله کرده‌اند.

یک رسانه آمریکایی همچنین به نقل از یک دیپلمات آمریکایی نوشت عربستان سعودی به‌دلیل تاثیر بالقوه بر مذاکرات صلح، قویا مخالف عملیات نظامی در یمن بود.

«حسین العزی» معاون وزیر خارجه یمن گفت لندن و واشنگتن باید خود را برای پرداختن بهای سنگین در پی این حملات آماده کنند.

برچسب ها: یمن ، آمریکا ، عربستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۲ ۲۲ دی ۱۴۰۲
چین روسیه می تونستن قطعنامه سازمان ملل رو وتو کنند که نکردن. حالا ابنجا نگران شدن ومحکوم می کنن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۲ ۲۲ دی ۱۴۰۲
جنگ غزه نشان داد که ابر قدرت جهان فقط آمریکا بود که آنهم بوسیله جنگ غزه پوشالی بودنش روشد حالا که آمریکا در حال نابود شدن است اما میبینیم که چین وروسیه از لحاظ سیاسی قدرتی وبین المللی توخالی هستند حتی الفبای سیاست جهانی هم را نمیدانند وگرنه سازمان ملل را از این ازهم گسیختگی نجات میدادند
Germany
ناشناس
۰۱:۲۸ ۲۳ دی ۱۴۰۲
آنها فقط به فکر منافع خودشان هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۷ ۲۲ دی ۱۴۰۲
کاربسیار پسندیده و نیکویی بود،امیدواریم به حول و قوه الهی ادامه دار باشه
Ukraine
ناشناس
۱۴:۰۸ ۲۲ دی ۱۴۰۲
کانال سوئز بی کانال سوئز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۲ ۲۲ دی ۱۴۰۲
آمریکا جنایتکار، انگلیس جنایتکار، هر دو از سال 2015 تاکنون به همراه ائتلاف متجاوز رژیم کودک کش سعودی جنایتکار و در سایه سکوت بی شرمانه سازمان های بین المللی خیانتکار بیش از 999 هزار بار به یمن تجاوز نظامی و حمله نظامی کردند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۲۲ دی ۱۴۰۲
چین و روسیه حتی رای خنثی دادن و از حوثی ها حمایت نکردن ... قطعا اونا هم چراغ سبز دادن برای این حمله
عربستان هم که خوشحال ترینه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۱ ۲۲ دی ۱۴۰۲
به جز ایران و بعضی گروه ها توی لبنان و سوریه و عراق بقیه کشورها از این حملات خوشحال میشن . حتی چین و روسیه که امنیت دریا و اقتصاد خیلی براشون مهمه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۲ ۲۲ دی ۱۴۰۲
هنوز برایمان قطعی نشده که از دول سرسپرده و دستنشانده کار موثری برای مسلمان بر نمیاید بجز اختلاف و دودستگی برای اربابان ...موج اینها قوی باشد برایقطع جریان مقاومت باید دید بعدا برای دشمنی بدنبال مقصر کاسه کوزه را بر سر کی میشکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۴ ۲۲ دی ۱۴۰۲
نباید اجازه دهید سعودیه به اتکای مواضع مودیانه خود قسر دربرود. رابطه با این خاندان خبیث عقبگرد است نه دستآورد.
آخرین اخبار