گاردین: قدرت بزرگ منطقه ایران است نه آمریکا

روزنامه گاردین در گزارشی نوشت قدرت برتر خاورمیانه دیگر، آمریکا، مصر همسو با غرب، عربستان سعودی یا حتی اسرائیل نیست، بلکه ایران است.

روزنامه گاردین در گزارشی به قلم سایمون تیسدال نوشت: این واقعیت که ایالات متحده با همراهی بریتانیا ناچار به استفاده از نیروی نظامی در پاسخ به حوثی‌ها شده حقیقی ناخوشایند را منعکس می‌کند: اهرم‌های سیاسی واشنگتن رو به زوال است، دیپلماسی آن ناکارآمد است، اقتدارش مورد تمسخر قرار گرفته است. این تشدید بی‌پایان تنش‌ها، حقیقت ناخوشایند دیگری را هم آشکار می‌کند: قدرت مسلط در خاورمیانه دیگر آمریکا نیست. مصرِ متحدِ غرب نیست. عربستان سعودی یا حتی اسرائیل نیست. این قدرتِ جدید همان متحد اصلی حوثی‌ها، یعنی ایران است.

این روزنامه افزود: از نظر راهبردی، واضح است که چه کسی از این بحران پیروز بیرون آمده است. در یک نبرد نیابتی، جایگاه ایران... با هر موشکی که توسط حزب الله شلیک می‌شود، با هر حمله به پایگاه‌های آمریکا در عراق و سوریه، و با هر حمله‌ی پهپادی حوثی‌ها تقویت می‌شود. ایران با هوشیاری بیشتر نسبت به گذشته، سال گذشته گام‌های عمل‌گرایانه‌ای برای ترمیم روابط با رقبای عرب خلیج فارس برداشت و روابط دیپلماتیک با عربستان سعودی را احیا کرد. البته رابطه‌ی عاشقانه‌ای بین ریاض و تهران ایجاد نشده؛ مهمترین جنبه‌ی این توافق این بود که میانجی آن چین بود.

تیسدال نوشت: ایران از طریق همکاری با پکن برای دور زدن تحریم‌ها، هر ماه میلیون‌ها بشکه نفت خام را از طریق یک ناوگان نامرئی از تانکرها به چین می‌فروشد. پس از سال‌ها رکود و با عبور از ناآرامی‌های سیاسی و اجتماعی داخلی، اکنون اقتصاد ایران در حال رشد است. ایران به زودی جنگنده بمب افکن‌های پیشرفته سوخوی ۳۵ و بالگردهای تهاجمی  روسیه را به دنبال یک توافق دفاعی بی‌سابقه تحویل می‌گیرد. صادرات روسیه به ایران در حال افزایش است. مسکو به ۴۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای توسعه میادین گاز طبیعی ایران متعهد شده است.

گاردین در پایان نوشت: علاوه بر همه‌ی اینها، برنامه‌ی غنی‌سازی هسته‌ای ایران طبق گزارش‌ها به سرعت در حال پیش‌روی است؛ امری که ناشی از یک گل به خودی ترامپ و خروج از توافق برجام در سال ۲۰۱۵ است. بایدن امیدوار بود که آن توافق را احیا کند اما منصرف شد. روسیه و چین هم دیگر همراه نیستند. پس از ۴۵ سال تلاش، ایران بالاخره قدرت بزرگ منطقه شده است. تحریم، طرد و تهدید تهران جواب نداده است. ایالات متحده، بریتانیا – و اسرائیل – با یک رقیب سرسخت روبرو هستند که بخشی از یک اتحاد سه ضلعی جهانی است، توسط شبه نظامیان قدرتمند حمایت می‌شود و قدرت اقتصادی هم دارد. اگر می‌خواهیم از یک درگیری گسترده‌تر اجتناب کنیم، به یک رویکرد دیپلماتیک تازه نیاز است.

برچسب ها: ایران ، خاورمیانه ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۱ ۲۶ دی ۱۴۰۲
خود تحقیرگر=یه فرد غربگدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۲ ۲۵ دی ۱۴۰۲
مگر نگفتند هر وقت دشمن از ما تعریف کرد باید فهمید یک جای کار عیب دارد
Italy
ناشناس
۱۹:۰۲ ۲۵ دی ۱۴۰۲
ما که کل گاردین رو زیر و رو کردیم همچین خبری گزارشی پیدا نکردیم ولی خوبه برای توهم زایی خودتون به خودتون بگید یه قوت قلبی هم میشه
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۱۸:۲۹ ۲۵ دی ۱۴۰۲
به همین خیال باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۷ ۲۵ دی ۱۴۰۲
روزنامه گاردین اگه تو عمرش یه حرف راست زده همینه که قدرت بزرگ منطقه ایرانه اینو غرب زدهای خود باخته نادان احمق هم بفهمند خوبه.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۶:۲۲ ۲۵ دی ۱۴۰۲
بسم الله الرحمن الرحیم.
فعلا درهرشرایطی ایران باید اول بتواند نفت خود را بفروشد.
تا بتواند ادامه بدهد.در دوران جنگ تحمیلی زیربار فشار عراق وآمریکا ما نفت خود را صادر می کردیم.
اگر نتوانیم در صادرات نفت خود موثر عمل کنیم ،نخواهیم توانست گلوی اسراییل را بسته نگه داریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۶ ۲۵ دی ۱۴۰۲
خب معلومه که ایران فدرتمند است...
قدرت منطقه ای و جهانی.....
اینو همه میدونن همه ه ه ه.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۵ ۲۵ دی ۱۴۰۲
چقدر این هندونه گذاشتن زیر بغل به مذاق مسوولان ما خوش میاد. اونها هم فهمیدند که باید از مسوولان ایرانی تعریف کنند تا دست و پایشان را گم کنند.
Iran (Islamic Republic of)
پوتین
۲۳:۵۱ ۲۵ دی ۱۴۰۲
دارن پوست شیر رو زیاد ،باد میکنن تا بترکه
عجب قدرتی افغانستان هم پاسپورت تون رو قبول نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۵ ۲۶ دی ۱۴۰۲
یک کم خوبه اعتماد به نفس باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۵ ۲۶ دی ۱۴۰۲
واقعا متاسفم برات
ایران از نظر نظامی قویه چون آدمای با ایمانی مثل سردار حاجی زاده رو داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۸ ۲۵ دی ۱۴۰۲
اگر منظورش ایرا ن هراسی نباشه حرفهاش درست بود . قابل توجه خودتحقیر ها .
Italy
ناشناس
۱۹:۰۴ ۲۵ دی ۱۴۰۲
خدوکیلی اگر بلد باشی یک کلمه انگلیسی بخونی و خودت بری ببینی همچین چیزی گفتن یا نه .همین جا هر چی به خوردت میدن رو قبول میکنی بعد توهم قدرت میزنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۱ ۲۵ دی ۱۴۰۲
جناب گاردین با 100 هزار ریال هرکدام از کشورهای همسایه ایران می شود بهترین مدل خودرو روز دنیا رو خرید و با 100 هزار ریال ایران فقط می شود باد خودرو تنظیم کرد. این قدرت نیست. قدرت کشوری دارد که مردمش در رفاه و با سر بلندی و سر بالا زندگی کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۰ ۲۵ دی ۱۴۰۲
تو
اصلٱ معنی قدرت رو میدونی؟!
معنی امنیت رو میدونی؟!!!
معلومه که نه!!!
نو هیچی نمیدونی...
اون کشوری که قدرت اقتصادی داره،،، ابتدا، امنیت رو بدست آورده...
تو نادانی و البته دشمن و صد البته خائن...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۴ ۲۵ دی ۱۴۰۲
اگه راست میگی چرا گورتو گم نمیکنی بری همونجا در رفاه زندگی کنی وقتی نمیری پس دورغه افسار تو نده دست شیطان الکی از اونور تعریف کنی نا شکری عاقبت خوبی نداره.
Iran (Islamic Republic of)
mohammad
۱۲:۵۴ ۰۴ اسفند ۱۴۰۲
واقعا دمت گرم...مردم دارن از وضعیت بد اقتصادی رنج میبرن اونوقت اینها فقط عشق موشک و...
آقا دم همه نظامی ها گرم،اما مسئولین اقتصادی واگذارتون به خدا،مسئولین فرهنگی واگذارتون به خدا،خودروسازها واگذارتون به خدا،بانکها واگذارتون به خدا،بورس واگذارت به خدا،
همه چیز سیاه نیست،همه چیزم سفید نیست
Ukraine
ناشناس
۱۷:۰۹ ۲۴ دی ۱۴۰۲
درود بر ایران
Ukraine
ناشناس
۱۷:۰۹ ۲۴ دی ۱۴۰۲
ایول
آخرین اخبار