آفریقای جنوبی: رای دادگاه لاهه «نقطه عطف» جستجوی عدالت برای مردم فلسطین است

آفریقای جنوبی که پرونده نسل‌کشی علیه رژیم صهیونیستی را مطرح کرده است، از رای دیوان بین‌المللی دادگستری استقبال کرد. 

دولت آفریقای جنوبی، دقایقی پس از اتمام قرائت رای دادگاه لاهه اعلام کرد از «پیروزی قاطع» حاکمیت قانون بین‌المللی استقبال می‌کند. این کشور ضمن تشکر از دادگاه به خاطر رای سریع خود، گفت که از «اقدامات موقت» اعلام شده استقبال می‌کند و امیدوار است اسرائیل تلاش نکند که دستورات دادگاه را خنثی کند. 

به گزارش الجزیره، دولت آفریقای جنوبی اعلام کرد این حکم نقطه عطف مهمی در فرآیند جستجوی عدالت برای مردم فلسطین است.

واکنش نتانیاهو به حکم دادگاه لاهه 

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به حکم دادگاه لاهه گفت: تمایل دیوان بین‌المللی دادگستری برای بحث درباره ادعا‌های نسل‌کشی علیه اسرائیل شرمی است که تا نسل‌ها از یاد‌ها پاک نخواهد شد.

وی مدعی شد: ما این جنگ را تا زمان پیروزی کامل ادامه خواهیم داد، تا زمانی که همه گروگان‌ها بازگردانده شوند و غزه دیگر تهدیدی علیه اسرائیل نباشد.

 نتانیاهو از طریق مشاور امنیت داخلی به وزرای کابینه دستور داده تا قبل از انتشار موضع رسمی تل‌آویو در مورد این موضوع، از هرگونه اظهار نظر عمومی خودداری کنند.

با این حال ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم دادگاه را «یهودستیزانه» دانست و مدعی شد که تصمیم آن ثابت میکند دادگاه لاهه به دنبال عدالت نیست. بلکه به دنبال آزار و اذیت یهودیان است.

فلسطین: حکم دیوان بین‌المللی دادگستری علیه اسرائیل یک لحظه تاریخی است

حسام زملط، سفیر تشکیلات خودگردان فلسطین حکم دیوان بین‌المللی دادگستری را یک لحظه تاریخی و نقطه عطفی در مسیر پاسخگویی رژیم صهیونیستی دانست.

وی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت: حکم امروز دادگاه یک لحظه تاریخی و نقطه عطفی در مسیر عدالت و پاسخگویی، نه تنها برای مردم فلسطین بلکه برای تمام بشریت و همه کسانی است که برای عدالت، حقوق و اجرای برابر حکومت قانون تلاش می‌کنند.

سفیر فلسطین افزود: پرونده آفریقای جنوبی به تفصیل اقدامات (رژیم) اسرائیل و قصد آن را برای ارتکاب نسل کشی علیه مردم فلسطین در غزه شرح داده است. دادگاه نیز حکم خود را برای جلوگیری از کشتار فلسطینی‌ها توسط اسرائیل، پایان دادن به تمایل آن برای نسل کشی و اجازه دادن برای انتقال کمک‌های بشردوستانه به مردم آواره گرسنه و تحت محاصره و بمباران صادر کرده است. جهان باید حکم دادگاه را اجرا و یک آتش بس فوری، همه جانبه و دائمی را اجرا کند.

ریاض منصور سفیر و نماینده دائم تشکیلات خودگردان فلسطین در سازمان ملل روز جمعه به وقت محلی افزود: فلسطین پس از این حکم، خواستار نشست اضطراری شورای سفرای عرب در سازمان ملل برای هماهنگی "اقدامات" در شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل متحد شده است.

ریاض المالکی، وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در واکنش به حکم دادگاه لاهه علیه رژیم صهیونیستی گفت: این مرجع قضایی به نفع انسانیت رای داده است. دیوان بین‌المللی کیفری به نفع انسانیت و قوانین بین‌المللی رای داده است.

وی افزود: هم‌اکنون الزامات حقوقی روشنی برای متوقف کردن جنگ و نسل‌کشی فلسطینیان در غزه به دست (رژیم) اسرائیل وجود دارد.

وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین همچنین از همه کشورها خواست تا از اجرای اقدامات و تدابیر موقتی که دادگاه لاهه دستور داده است، اطمینان حاصل کنند.

المالکی گفت: حکم دادگاه لاهه یادآوری مهمی بود مبنی بر اینکه هیچ کس بالاتر از قانون نیست و حکم مذکور باید زنگ هشداری برای (رژیم) اسرائیل و سایر بازیگرانی باشد که همواره مانع مجازات آن می‌شدند. فلسطین بابت برداشتن این گام جسورانه و همبستگی پویا، همواره قدردان مردم و دولت آفریقای جنوبی خواهد بود و همچنان به همکاری نزدیک با این کشور و سایر کشورها برای حصول اطمینان از برقراری عدالت ادامه خواهد داد.

کاخ سفید در واکنش به حکم دادگاه لاهه: نشانه‌ای از ارتکاب اسرائیل به نسل‌کشی نداریم

 جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در واکنش به حکم دادگاه لاهه ادعا کرد: ما هیچ نشانه‌ای نداریم که اسرائیل مرتکب نسل کشی شده است.ما هیچ نشانه‌ای نداریم که اسرائیل عمدا در تلاش برای نابودی مردم غزه است. مدارک ما ادعای قصد یا اقدام نسل کشی را تایید نمی‌کند.

وی در ادامه حمایت آمریکا از رژیم اسرائیل افزود: معتقد نیستم که اختلاف نظر ما در مورد اسرائیل به روابط دوجانبه با آفریقای جنوبی آسیب دائمی وارد می‌کند.  دادگاه لاهه، اسرائیل را در مورد نسل کشی مجرم ندانست. من فکر می‌کنم حکم دادگاه با بسیاری از مواضع ما مطابقت دارد. اسرائیل حق دارد اقدام کند... آن‌ها موظفند تلفات غیرنظامیان را به حداقل برسانند. 

این سخنگوی دولت بایدن در عین حال با تاکید بر اینکه ما به حمایت از اسرائیل ادامه خواهیم داد ادعا کرد: ما همچنان می‌توانیم از اسرائیل بخواهیم که مراقب‌تر و دقیق‌تر باشد و معتقدیم رویکرد ما برای کمک به اسرائیل و کمک به مردم غزه موثر بوده است.

وزارت خارجه آمریکا نیز بار دیگر به رغم حکم دیوان بین المللی دادگستری علیه اسرائیل اعلام کرد: ما همچنان معتقدیم که اتهامات نسل کشی علیه اسرائیل بی اساس است.

وزارت خارجه آمریکا همچنین ادعا کرد: اسرائیل باید اقدامات لازم را برای کاهش آسیب به غیرنظامیان و افزایش جریان کمک ها انجام دهد. اسرائیل حق دارد برای اطمینان از عدم تکرار حملات ۷ اکتبر، مطابق با قوانین بین المللی اقدام انجام دهد.

 واکنش اردوغان به حکم دیوان بین المللی دادگستری  

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه گفت: حکم موقت دیوان دادگستری بین‌المللی در خصوص حملات غیرانسانی غزه را ارزشمند می‌دانم و از آن استقبال می‌کنم.

  او در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: ما به پیگیری این روند ادامه خواهیم داد تا اطمینان حاصل کنیم که جنایات جنگی علیه غیرنظامیان بیگناه فلسطینی بدون مجازات نمی‌مانند. 

اردوغان همچنین ابراز امیدواری کرد که تصمیم دادگاه لاهه که برای کشور‌های عضو کنوانسیون نسل کشی الزام آور است، منجر به پایان دادن به حملات بی رویه اسرائیل علیه زنان، کودکان و سالمندان شود.

استقبال قطر و عربستان سعودی از حکم دادگاه لاهه علیه رژیم صهیونیستی

وزارت خارجه قطر و عربستان سعودی در بیانیه‌های جداگانه‌ای از حکم دادگاه لاهه علیه رژیم صهیونیستی استقبال کردند.

به گزارش الجزیره، وزارت خارجه قطر در واکنش به تصمیم‌های دادگاه لاهه اعلام کرد: از تدابیر موقت دیوان دادگستری بین‌المللی استقبال می‌کنیم و آن را پیروزی بشریت و حاکمیت قانون می‌دانیم. اتخاذ این تدابیر با رای موافق اکثریت بیانگر گستردگی خطر نسل‌کشی فلسطینیان است. رای اکثریت دیوان دادگستری بین‌المللی مستلزم تضمین اجرای تدابیر موقت در رابطه با غزه است.

وزارت خارجه عربستان سعودی نیز اعلام کرد: از آنچه در دیوان دادگستری بین‌المللی صادر شد حمایت و اقدامات رژیم اشغالگر اسرائیل را قاطعانه محکوم، می‌کنیم.

مقام‌های پاکستان خواستار اجرای کامل حکم دیوان بین المللی دادگستری برای حقوق فلسطینیان شدند

مقام‌های بلندپایه پاکستان با استقبال از حکم ویژه دیوان بین‌المللی دادگستری در مورد شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی مبنی بر ارتکاب نسل‌کشی در غزه خواستار اجرای کامل و موثر تصمیم این نهاد قضایی بین المللی برای تثبیت حقوق ملت فلسطین و پاسخگویی اسرائیل شدند.

رئیس‌جمهور، رئیس مجلس ملی و سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان طی بیانیه‌های جداگانه‌ای از حکم امروز دیوان دادگستری بین‌المللی استقبال کردند که به موجب آن دیوان به این نتیجه رسیده است که در ابتدا، صلاحیت رسیدگی به پرونده علیه اسرائیل را دارد و ادعا‌های آفریقای جنوبی در مورد نسل‌کشی «قابل قبول» است.

در بیانیه ممتاز زهرا سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان آمده است: اجرای این اقدامات موقت مستلزم یک آتش‌بس فوری و بدون قید و شرط برای پایان دادن به رنج مردم غزه است.

در ادامه این بیانیه افزوده شد: اسرائیل از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ دست به تجاوز نظامی و اقدامات جنایتکارانه علیه مردم فلسطین زده است لذا اسلام‌آباد حکم دیوان بین‌المللی دادگستری را به موقع و نقطه عطف مهمی در پیگیری عدالت برای مردم فلسطین و پاسخگویی بین المللی رژیم اسرائیل می‌داند.

دولت پاکستان مطالبه کرد که تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری باید به طور کامل و موثر اجرا شود تا حقوق اساسی بشر، حیثیت و هویت مردم فلسطین به‌عنوان یک گروه متمایز، همانطور که در منشور سازمان ملل، قطعنامه‌های آن و قوانین بین‌المللی تصریح شده است، حفظ و حمایت شود.

عارف علوی رئیس‌جمهوری پاکستان نیز در بیانیه خود با حمایت قوی این کشور از دادخواهی آفریقای جنوبی برای ملت مظلوم فلسطین در دیوان بین المللی دادگستری را اعلام کرد و گفت: رژیم اشغالگر اسرائیل بار دیگر رسوا شد و دیوان بین المللی دادگستری نسل‌کشی مردم غزه به دست صهیونیست‌ها را محکوم کرد.

راجا پرویز اشرف رئیس مجلس ملی پاکستان نیز با تاکید بر حمایت‌های مستمر سیاسی، دیپلماتیک و اخلاقی مردم، دولت و پارلمان پاکستان از نبرد مشروع فلسطینیان علیه اسرائیل، افزود: توقف جنایات اسرائیل در غزه و حفاظت از زندگی فلسطینیان یک آزمون مهم برای جامعه جهانی است.

دولت پاکستان همچنین اعلام کرد که بر حمایت بی دریغ خود از مردم فلسطین در مبارزه عادلانه و مشروع آن‌ها برای تحقق حق مسلم آن‌ها در تعیین سرنوشت تأکید می‌کند.

روسیه: انتظار بود دیوان بین‌المللی دادگستری، خشونت در غزه را متوقف می‌کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به صدور حکم اولیه دیوان بین‌المللی دادگستری درمورد شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی گفت: حکم این دیوان، طرح موضوع نسل‌کشی در غزه را توجیه می‌کند، با این حال، انتظار می‌رفت این دیوان در حکم خود، خشونت و خصومت را در غزه به صورت فوریتی متوقف می‌کرد.

به گزارش خبرگزاری تاس، ماریا زاخارووا روز جمعه در این باره افزود: بر خلاف بسیاری از انتظارات، این حکم اولیه شامل الزامی برای اسرائیل برای توقف خصومت‌ها و خروج نیرو‌ها از نوار غزه نیست. با این حال، حکم اولیه این دیوان بین‌المللی با اشاره به گستره رنج مردم غیرنظامی غزه، تأیید کننده طرح موضوع نسل کشی در این منطقه فلسطین است.

وی در ادامه از این بند‌های حکم اولیه دیوان بین‌المللی دادگستری استقبال کرد که به اسرائیل دستور داده است که مرتکب اعمال نسل کشی نشود و دسترسی فوری به نوار غزه برای کمک‌های بشردوستانه و از سرگیری خدمات عمومی را تضمین کند.

زاخارووا با تأکید براینکه موضع روسیه در مناقشه فلسطین و اسرائیل، توقف فوری خشونت است، گفت: این موضع مسکو هم بر اساس هنجار‌های پذیرفته شده حقوق بین الملل و هم مبتنی بر اخلاق است.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در ادامه نسبت به برداشتن گام‌های مناسب دیپلماتیک از طریق شورای امنیت سازمان ملل برای توقف فوری خشونت در نوار غزه ابراز امیدواری کرد.

 استقبال اسپانیا از حکم دادگاه لاهه 

پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: ما از تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری استقبال می‌کنیم و از طرف‌ها می‌خواهیم که اقدامات موقتی را که دادگاه حکم کرده، اجرا کنند.  

سانچز افزود: ما به دفاع از صلح و پایان جنگ، آزادی گروگان‌ها، دسترسی به کمک‌های بشردوستانه و ایجاد یک کشور فلسطینی در کنار اسرائیل ادامه خواهیم داد تا هر دو بتوانند در صلح و امنیت همزیستی کنند.

ایرلند: حکم دیوان بین المللی دادگستری علیه اسرائیل لازم‌الاجرا است

مایکل مارتین، وزیر امور خارجه ایرلند  با صدور بیانیه‌ای از حکم دیوان بین المللی دادگستری در مورد پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل استقبال کرد و آن‌را لازم‌الاجرا دانست.

وی در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای وزارت امور خارجه ایرلند منتشر شد، تصریح کرد: من به شدت از دستورات دادگاه که نهایی و لازم الاجرا هستند استقبال می‌کنم. این‌ها اقداماتی است که ایرلند از آغاز جنگ در غزه همواره خواستار آن بوده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایرلند با بیان اینکه «ایرلند تعهد عمیق و دیرینه‌ای به حقوق بین الملل دارد و مدافع قوی نظام مبتنی بر قوانین بین المللی است» افزود: ما از اسرائیل انتظار داریم که تمام اقدامات موقتی را که توسط دادگاه حکم داده شده است، با حسن نیت و به صورت فوری اجرا کند.در حالی که دادگاه خواستار آتش‌بس نشده است، اما به اسرائیل و ارتش آن دستور داده است که مرتکب هیچ گونه نسل‌کشی نشوند و مهمتر از همه به اسرائیل دستور داده است که اقدامات فوری و مؤثری را برای اطمینان از ارائه خدمات اولیه ضروری و کمک‌های بشردوستانه در غزه انجام دهد.

وی خاطر نشان کرد: این دستورات لازم‌الاجرا هستند و دیوان به اسرائیل دستور داده تا یک ماه دیگر پایبندی خود را به این احکام نشان دهد. پایان دادن به این درگیری و مرگ و ویرانی در غزه اولویتی است که باید در تمام ابعاد - سیاسی، دیپلماتیک، انسانی و حقوقی - دنبال شود. مایلم موضع دولت ایرلند را تکرار می‌کنم که آتش بس فوری بشردوستانه، آزادی فوری و بدون قید و شرط اسرا و دسترسی کامل، ایمن و بدون مانع به کمک‌های بشردوستانه در غزه نیاز است.

ساعتی پیش جلسه دادگاه لاهه در خصوص شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی برگزار شد. آفریقای جنوبی در این پرونده رژیم صهیونیستی را به نسل‌کشی در غزه و نقض کنوانسیون ۱۹۸۴ متهم می‌کند. رئیس دادگاه اعلام کرد که رای اصلی در خصوص ارتکاب نسل‌کشی در این جلسه صادر نمی‌شود، اما تعدادی «اقدامات اضطراری» توسط دادگاه اعلام شد که رژیم صهیونیستی ملزم به انجام آن است. 

دادگاه لاهه اعلام کرد بر خلاف استدلال وکلای صهیونیست، صلاحیت رسیدگی به این پرونده را دارد. افزون بر این، اسرائیل باید اقداماتی را برای جلوگیری از نسل کشی در نوار غزه انجام دهد. این رژیم همچنین باید از تحریک به نسل کشی در نوار غزه جلوگیری کرده و اقدامات منجر به آن را مجازات کند. یک مورد دیگر آن است که رژیم صهیونیستی باید اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه را بدهد.

به طور کلی، دادگاه لاهه تل‌آویو را ملزم به اتخاذ تدابیر بیشتر برای حفاظت از فلسطینی‌ها کرد، اما همان طور که انتظار می‌رفت، دستوری برای پایان جنگ صادر نشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۹ ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
پس از آفریقای جنوبی، مکزیک و شیلی نیز اعلام کردند پرونده اقدامات اسرائیل در اراضی اشغالی فلسطین را برای رسیدگی به اتهام جنایت‌های جنگی به دیوان بین‌المللی کیفری ارجاع داده‌اند. انتظار می‌رود تمام کشورهای اسلامی و کشورهای آزاده به این روند بپیوندند تا راه هرگونه فرار را بر این وحوش کودک‌کش ببندند و نخست‌وزیر مست بی‌عقل را به پای میز محاکمه بکشند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۲ ۰۶ بهمن ۱۴۰۲
اسرائیل و آمریکا با کدام قانون و مجوز به غزه تجاوز و حمله کرده اند و تاکنون بیش از 26 هزار نفر مردم مظلوم بی دفاع و بی گناه غزه را قتل عام کرده اند.
آمریکا جنایتکار با حمایت از رژیم اسرائیل مانع از توقف نسل‌کشی در غزه می‌شود.
انگلیس جنایتکار با حمایت از رژیم اسرائیل مانع از توقف نسل‌کشی در غزه می‌شود.
Iran (Islamic Republic of)
اسرائیل جنایتکار جز زبان زور نمی‌فهمد
۱۸:۲۱ ۰۶ بهمن ۱۴۰۲
اسرائیل جنایتکار جز زبان زور نمی‌فهمد
Iran (Islamic Republic of)
چرا غرب و آمریکا پشت سر اسرائیل ایستاده‌اند؟
۱۷:۵۳ ۰۶ بهمن ۱۴۰۲
چرا غرب و آمریکا پشت سر اسرائیل ایستاده‌اند؟
آخرین اخبار