رصد و پیگیری تخلفات انتخاباتی در چهارمحال و بختیاری

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال و بختیاری گفت: تخلفات انتخاباتی به صورت ویژه و خاص در استان رصد و پیگیری می‌شود.

محمد موسوی اظهار داشت: جرایم و تخلفات در حین انتخابات و پس از انتخابات نیز رسیدگی خواهد شد.

وی با اشاره به زمان تبلیغات نامزد‌های انتخاباتی، افزود: برای برگزاری یک انتخابات سالم نامزد‌ها (کاندیداها) باید در تبلیغات صداقت و راستی داشته باشند و از نشر اکاذیب به عنوان یک تهدید که انتخابات سالم را در معرض خطر قرار می‌دهد، جلوگیری کنند.

موسوی اضافه کرد: افرادی که با نشر اکاذیب به دنبال کسب منافع زودگذر خودشان باشند قانونگذار در زمان انتخابات با جدیت بیشتر با نشر اکاذیب برخورد می‌کند.

وی گفت: ممکن است در زمان تبلیغات و انتخابات برخی افراد به جای ارائه توانمندی خود و یا نامزد مورد نظر خود، مبادرت به تخریب دیگران کنند که این مساله جنبه اخلاقی، دینی و عرفی ندارد و در قانون نیز جرم‌انگاری شده و مجازات برای این امر در نظر گرفته شده است.


بیشتر بخوانید


به گفته موسوی، براساس ماده ۸۰ قانون انتخابات، داوطلبان نمایندگی و طرفداران آنان به هیچ وجه مجاز به تبلیغ علیه داوطلبان دیگر نبوده و تنها می‌توانند شایستگی‌های خود یا داوطلب مورد نظرشان را مطرح کنند و هر گونه هتک حرمت و حیثیت نامزد‌های انتخاباتی برای عموم ممنوع بوده و متخلفان طبق مقررات مجازات خواهند شد.

وی با تاکید بر اینکه هرگونه استفاه از امکانات و تجهیزات دولتی برای تبلیغ علیه یا برای هر نامزد (کاندیدا) تخلف است، گفت: در قانون به صراحت آورده شده که هرگونه تبلیغ در وقت اداری و استفاده از امکانات دولتی ممنوع است و با هر گونه تخلف و استفاده از امکانات دولتی از سوی قانون‌گذار برخورد می‌شود.

موسوی بیان داشت: براساس ماده ۷۶ قانون انتخابات، نصب اعلامیه، پوستر و هرگونه آگهی تبلیغاتی روی علائم راهنمایی، تابلوی بیمارستان‌ها و تابلوی مدارس و سایر مووسسات آموزشی و سازمان‌های عمومی و ادارات دولتی و سازمان‌های وابسته به دولت و خودرو‌های دولتی و اتوبوس‌های شرکت واحد اتوبوسرانی و تاسیسات عمومی و دولتی و صندوق‌های پست، باجه‌های تلفن، پست‌های برق و تلفن، تابلو‌ها و همچنین اماکن بخش خصوصی (مگر با رضایت اشخاص ذیحق) در سراسر کشور ممنوع است و مرتکب در صورت اثبات جرم، به مجازات جزای نقدی، شلاق و محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم می‌شود.

وی افزود: ماموران انتظامی مکلف هستند در صورت مشاهده جرم، مرتکبان را دستگیر و به مقامات قضایی تحویل دهند.

موسوی ادامه داد: مسئولیت ناشی از رفتار طرفداران در ستاد تبلیغاتی و هرگونه تخلف یا جرم در ستاد تبلیغاتی برعهده نامزدهاست و براساس قانون، در انتخابات امسال مطابق ماده ۷۸ قانون انتخابات، نامزد‌ها موظف به نظارت بر ستاد تبلیغاتی خود هستند و نسبت به اعمال ارتکابی در ستاد‌ها دارای مسئولیت قانونی می‌باشند و در صورت ارتکاب جرائم انتخاباتی در ستاد‌ها علاوه بر تعقیب قضایی مرتکب، نامزد نیز به مجازات مقرر قانونی محکوم خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار