افزایش تولید در مزارع پرورش ماهی با سامانه‌های نانوحباب

رییس پژوهشکده بیوتکنولوژی صنایع غذایی گفت: با نگرش جدید و استفاده از فناوری‌های نو در حوزه آبزی پروری می‌توانیم با کمترین منابع، بیشترین تولید را داشته باشیم که نانو حباب یکی از فناوری‌هایی است که در افزایش کمیت و کیفیت محصولات شیلاتی ما را کمک می‌کند.

 محمدامین حجازی در همایش استفاده از تکنولوژی‌های نوین و دانش بنیان در پرورش آبزیان در تبریزگفت: بازار جهانی آبزی پروری در سال ۲۰۲۲، ۲۸۹.۶ میلیارد دلار بود که پیش بینی شده با نرخ رشد ۵.۵ درصدی در سال ۲۰۳۰ بازار به ۴۲۱ میلیارد دلار برسد. اگر سهم کشور ما را از این بازار براساس جمعیت در نظر بگیریم، این رقم به حدود ۴.۲ میلیارد دلار می‌رسد. اگر سهم استان آذربایجان شرقی از اقتصاد کشور ۴ تا ۵ درصد در نظر گرفته شود، سهم آذربایجان شرقی از تولید آبزیان باید ۲۰۰ میلیون دلار باشد.

وی افزود: آذربایجان شرقی استان ساحلی نیست، ولی استعداد‌های متنوعی در زمینه آبزی پروری دارد که نمونه آن‌ها دریاچه ارومیه، رودخانه ارس و رودخانه‌های متعدد دیگر مثل قیزیل اوزن هست که می‌طلبد ما یک نگرش جدید و جدی به توسعه آبزی پروری در استان داشته باشیم.

وی اظهار کرد: در دنیا نتایج بررسی ۹۳۴ شرکت دانش بنیانی که در زمینه آبزی پروری فعالیت می‌کنند نشان می‌دهد ۱۰ عنوان مهم در این زمینه وجود دارد. آبزی پروری شهری یکی از این ده موضوع مهم است. با توجه به توسعه شهر‌ها و محدودیت اراضی یکی از الزامات این است که ما در داخل شهر‌ها بتوانیم آبزی پروری کنیم. وقتی از آبزی پروری شهری نیز صحبت می‌شود امروزه یکی از راهکار‌ها کشت طبقاتی است. موضوع دوم پرورش میگو است و سومین موضوع مهم هم مدیریت پسماند‌ها در آبزی پروری است.

رییس پژوهشکده بیوتکنولوژی صنایع غذایی ادامه داد: یکی از موضوعات مهم در دنیا نیز اصلاح ماهی‌ها مبتنی بر داده هاست یعنی ما بتوانیم از کلان داده‌ها برای اصلاح ماهی‌ها استفاده کنیم. سیستم آبزی پروری چرخشی یا استفاده از بازچرخانی آب نیز از دیگر موضوعات مهم است. یکی دیگر از موضوعات مهم، جایگزینی برای غذا‌های دریایی است، با توجه به اینکه ما منابع ژنتیکی را از دست می‌دهیم یکی از اتفاقاتی که در دنیا اتفاق می‌افتد این است که ما به جای برداشت از دریا در محیط‌های کنترل شده و بسته و خارج از دریا منابع را کشت کنیم.

حجازی افزود: موضوع مهم دیگر نیز ژنتیک دریایی است که از بحث‌های ژنتیکی برای اصلاح گونه‌های جدید و ارتقا کمیت و کیفیت محصول تولیدی استفاده کنیم. بکارگیری تکنولوژی‌های نوظهور برای کنترل بیماری‌ها و کاهش تلفات در سیستم‌های آبزی پروری نیز از دیگر موضوعات مهم است که باید به آن توجه شود.

 وی ادامه داد: یکی از موضوعات مهم دیگر تغذیه هوشمند است یعنی با شیوه‌های هوشمند که دارای هزینه مطلوبی هستند برای غذایی که به آبزیان داده می‌شود استفاده کنیم.

وی گفت: ۴۵ درصد شرکت‌های دانش بنیان دنیا تمرکزشان روی دو موضوع آبزی پروری شهری و پرورش میگوست و ۱۶ درصد نیز مدیریت پسماند که در کل ۶۱ درصد فعالیت شرکت‌ها به این سه موضوع اختصاص یافته است.

رییس پژوهشکده بیوتکنولوژی صنایع غذایی اظهار کرد: ما بایستی در زمینه آبزی پروری به سمت افزایش بهره وری و کاهش هزینه‌های تولید حرکت کنیم. با توجه به محدودیت زمین و آب ضرورت دارد از منابع آبی که در اختیار داریم چندباره استفاده کنیم. کشت در محیط‌های کنترل شده مثل کشت سبزی و سیفی در گلخانه وقتی در کنار آبزی پروری کنترل شده قرار می‌گیرد می‌تواند مکمل هم باشند که آب هر یک از واحد‌ها بازچرخانی می‌شود و مجدداً مورد بهره برداری قرار می‌گیرد تا با محدودیت منابع به طور مناسبی کنار بیاییم.

برچسب ها: پرورش ماهی ، آبزیان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار