توصیه‌های رئیس اورژانس اردبیل به خانواده‌ها برای چهارشنبه آخر سال

رئیس مرکز اورژانس استان اردبیل به خانواده‌ها توصیه کرد که در کنار فرزندان خود باشند و ضمن مشارکت در شادی فرزندان، مانع از بروز حوادث و اتفاقات ناخواسته شوند.

دکتر سعید مهری در خصوص چهارشنبه آخر سال گفت: چهارشنبه سوری بر اساس سنت ما یکی از روزهای جشن و سرور و شادی است اما متاسفانه در سال‌های اخیر شاهد رواج استفاده از نواع مواد محترقه خطرناک در این روز و روزهای منتهی به آن هستیم که نتیجه آن آسیب‌های جسمی به شهروندان به ویژه نوجوانان و جوانان است.

رئیس مرکز اورژانس استان اردبیل افزود: از همین رو چهارشنبه آخر سال به توجه به حوادثی که رخ می‌دهد به جای پریدن از روی آتش به عنوان "پریدن از روی حادثه" نامگذاری می‌کنیم.

به گفته او، پارسال در کل کشور چهار هزار و ۳۰۰ نفر در چهارشنبه آخر سال دچار حادثه شدند که سهم استان اردبیل از این تعداد ۱۶۷ نفر بود که دچار آسیب‌هایی به دست، چشم و صورت خود شدند که متاسفانه باید تا آخر سال با عوارض و پیامدهای آن درگیر باشند.

دکتر مهری با بیان اینکه حدود ۸۰ درصد این آسیب‌ها در روز چهارشنبه سوری و بقیه در سایر روزهای اسفند ماه اتفاق افتاده است، افزود: ۸۰ درصد آسیب‌دیدگان مرد و ۲۰ درصد زن بودند ، همچنین ۶۶ درصد از افراد آسیب‌دیده کسانی بوند که مواد محترقه استفاده می‌کردند، بقیه عابران پیاده‌ای بودند که ناخواسته دچار حادثه شدند.

رئیس مرکز اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل گفت: ۴۵ درصد از افراد آسیب‌دیده در رده سنی ۶ تا ۱۸ سال قرار داشند و این موضوع وظیفه رسانه‌ها ، والدین و مسئولان مرتبط را در جهت آگاهی‌بخشی به جوانان و نوجوانان و مراقبت از آنها دوچندان می‌کند.

او با بیان اینکه استان اردبیل از لحاظ آسیب‌های چهارشنبه سوری در رده دهم کشوری قرار دارد، افزود: از ابتدای اسفندماه جاری تا روز دوشنبه (۲۱ اسفند) ۱۲ نفر در این استان دچار حادثه شده‌اند.

دکتر مهری با اشاره به تمهیدات دانشگاه علوم پزشکی و اورژانس در این زمینه اظهار کرد: از حدود یک ماه قبل در دانشگاه برنامه‌ها و دستورالعمل‌های مواجهه به این روز تهیه شده و اقدامات لازم در دستور کار قرار گرفته است.

به گفته او، بخش زیادی از آسیب‌دیدگان در رده سنی بین ۶ تا ۱۸ سال قرار دارند که ممکن است به هر حال حرف شنوی نداشته و به علت عدم اطلاع از عوارض آن ناخواسته به سمت مواد محترقه بروند.

رئیس مرکز اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل افزود: خانواده‌ها با حضور در کنار فرزندان خود باید ضمن آگاهی‌بخشی به فرزندانشان نگذارند از مواد محترقه خطرناک استفاده کرده و در کنار آن آموزش‌های ارائه شده را رعایت کنند.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.