۸۰ درصد دی‌اکسید‌کربن جهان تولید فقط ۵۷ شرکت

گزارش جدید پایگاه داده شرکت‌های بزرگ کربن نشان می‌دهد که تنها ۵۷ شرکت در دنیا مسئول تولید ۸۰ درصد انتشار دی اکسید کربن جهانی بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۲ بوده‌اند.

سال گذشته گرم‌ترین سال ثبت شده بود و زمین در مسیر گرم شدن ۲.۷ درجه قرار دارد، با این حال تولیدکنندگان عمده سوخت فسیلی و سیمان نسبت به تغییرات آب و هوایی بی توجهی نشان می‌دهند و اوضاع را بدتر می‌کنند.

نزدیک به ۲۰۰ طرف توافقنامه پاریس را در سال ۲۰۱۵ تصویب کردند که متعهد به کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای بود. با این حال، ۵۸ شرکت از ۱۰۰ شرکت دولتی و سرمایه گذار در پایگاه داده Carbon Majors تولید خود را در سال‌های پس از آن افزایش دادند (موسسه پاسخگویی آب و هوا، Carbon Majors را در سال ۲۰۱۳ راه اندازی کرد تا تولیدکنندگان سوخت فسیلی را پاسخگو نگه دارد).

آژانس بین المللی انرژی دریافته است که مصرف زغال سنگ در طول هفت سال ۸ درصد افزایش یافته و به ۸.۳ میلیارد تن رسیده است که یک رکورد بالاست.

در این گزارش، شرکت دولتی زغال سنگ هند به عنوان یکی از سه تولیدکننده بزرگ دی اکسید کربن نام برده می‌شود و شرکت انرژی دولتی روسیه گازپروم و شرکت نفت دولتی عربستان سعودی آرامکو سه مورد از بدترین متخلفان در زمینه تولید کربن هستند.

شرکت ExxonMobil در صدر فهرست شرکت‌های آمریکایی قرار دارد که ۱.۴ درصد از انتشار دی‌اکسید کربن جهانی را تشکیل می‌دهند و این شرکت‌ها میلیارد‌ها دلار سود کرده‌اند و در عین حال مشکل را انکار کرده و سیاست‌های آب و هوایی را به تأخیر انداخته و مانع ایجاد کرده‌اند.

آن ها همچنین میلیون‌ها دلار برای کمپین‌های تبلیغاتی در مورد بخشی از یک راه‌حل پایدار هزینه می‌کنند، در حالی که به سرمایه‌گذاری در استخراج بیشتر سوخت‌های فسیلی ادامه می‌دهند.

برمن، مدیر برنامه‌های بین المللی Stand.Earth و رئیس معاهده عدم اشاعه سوخت‌های فسیلی، در اظهاراتی تصریح کرد که این یافته‌ها تأیید می‌کند که بیش از هر زمان دیگری، ما به دولت‌هایمان نیاز داریم تا در مقابل این شرکت‌ها بایستند و همان طور که به همکاری بین‌المللی جدید از طریق معاهده سوخت‌های فسیلی برای پایان دادن به گسترش استفاده از سوخت‌های فسیلی و تضمین یک انتقال واقعاً عادلانه نیاز داریم.

منبع: الیوم السابع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۴ ۱۹ فروردين ۱۴۰۳
هر کی مخفی کاری کرده باید همه اموالش مصادره بشه
آخرین اخبار