رعایت توصیه‌های فنی راهکار کنترل خسارت محصولات زراعی

 رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم گفت:تبیبن و بکارگیری توصیه‌های فنی این موسسه سبب مصون ماندن محصولات زراعی از خسارت‌های اقلیمی است.

روستایی گفت: رعایت توصیه‌های علمی و فنی موسسه تحقیقات کشاورزی دیم سبب مصون شدن محصولات زراعی پایگاه نوآوری استان اردبیل از خسارت تغییر اقلیمی و تنش‌های غیرزنده به‌ویژه سرما‌های دیررس در زمستان شد.

روستایی افزود: نیاز است کارشناسان منطقه با تلاش مضاعف با تبیین توصیه‌های فنی موسسه و راهکار‌های لازم از خسارت سرمازدگی در دیمزار‌های استان آذربایجان شرقی جلوگیری کنند که پایگاه‌های نوآوری موسسه در این استان گواه اصلی موضوع است.

وی اضافه کرد: در سال زراعی امسال به دلیل تغییرات اقلیمی در پاییز و زمستان شاهد هوای نسبتاً گرم و بارش‌های زودهنگام پاییزه در برخی مناطق گرمسیر از جمله دشت مغان بوده‌ایم.

 رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت: رعایت تاریخ کاشت‌های توصیه شده در دستور کار کشاورزان و بهره‌برداران مناطق مختلف استان قرار نگرفته و اقدام به کشت زودتر برای بهره‌مندی از بارش‌ها کردند که رشد زودهنگام مزارع گندم و طی‌شدن مراحل طویل شدن ساقه در طی زمستان و کاهش درجه حرارت به منفی ۸ درجه در اوایل اسفند سبب یخبندان و نهایتاً باعث خسارت‌های فراوان در محصول گندم شده است.

وی گفت: با بکارگیری توصیه‌های فنی برای بازیابی مزارع قسمت زیادی از خسارت‌ها جبران شد ولی در بازدید‌ها مشخص شده مزارعی که در تاریخ کاشت توصیه شده (۱۵ آبان الی اواخر آذر) اقدام به کشت کردند خسارت سرما بسیار کم بود و با مساعد شدن شرایط محیطی مزارع بسیار سرحال بودند.

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم در پایان از کشاورزان خواست به منظور کاهش اثرات تغییرات اقلیمی و پایداری تولید در دیمزار‌ها بر رعایت توصیه‌های فنی به‌ویژه تاریخ کاشت و استفاده ۸۰ درصد کود پایه (اوره) در زمان کشت به‌ صورت جای‌گذاری زیر بذر برای جلوگیری از خسارت‌های محیطی اقدام کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار