تب خونریزی‌دهنده کریمه‌کنگو بیماری مشترک بین انسان و دام

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت : حتی دامپزشک‌ها هم از روی علائم ظاهری قادر به تشخیص بیماری «تب خونریزی دهنده کریمه کنگو» در دام آلوده نیستند.

حسین حیدری مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه از تب خونریزی‌دهنده کریمه‌کنگو به عنوان یک بیماری مشترک بین انسان و دام یاد کرد و گفت : این بیماری در دام کاملاً بدون علامت بوده و با یک تب خفیف چند روزه همراه است، لذا هیچ فردی حتی دامپزشک‌ها هم از روی علائم ظاهری قادر به تشخیص بیماری در دام آلوده نیستند، در حالیکه این بیماری بسیار خطرناک بوده و می‌تواند در انسان منجر به مرگ فرد شود.

وی با بیان اینکه بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو می‌تواند از دو راه به انسان منتقل شود، اظهار کرد: بیماری از طریق گزش کنه و یا تماس با ترشحات دام آلوده به این بیماری به انسان منتقل می‌شود، احتمال انتقال بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از طریق تماس دست دارای خراش و یا بریدگی با گوشت دام آلوده و حتی مصرف گوشت دام و یا فرآورده‌های دامی آلوده هم وجود دارد.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمانشاه تصریح کرد: بیماری تب کریمه کنگو در انسان با تب شروع می‌شود و بیمار پس از تب کردن علائمی مثل حالت تهوع، اسهال، بی‌اشتهایی، درد شدید عضلانی و خونریزی زیرپوستی را تجربه خواهد کرد، گفت: احتمال مرگ در مبتلایان به خصوص در مرحله خونریزی زیرپوستی بالا است.

حیدری با بیان اینکه دامداران، سلاخان، دامپزشکان، کارگران کشتارگاه‌ها و دیگر افرادی که با دام سروکار دارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند، تاکید کرد: احتمال آلوده شدن زنان خانه‌دار هم در هنگام خرد کردن گوشت آلوده به بیماری وجود دارد.

وی افزود: توصیه می‌شود افرادی که با گوشت و دام سروکار دارند، برای پیشگیری از ابتلا به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در زمان کار نکات بهداشتی را رعایت کرده و حتماً از لباس کار و دستکش استفاده کنند.

وی با بیان اینکه یک راه حل آسان برای از بین بردن عامل بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در گوشت دام آلوده وجود دارد، گفت: برای پیشگیری از بروز بیماری باید گوشت دام بعد از کشتار به مدت ۲۴ ساعت در شرایط پیش سرد -سردخانه‌های با دمای بین صفر تا چهار درجه سانتیگراد- نگهداری شود، چون در این صورت فعل و انفعالات شیمیایی در لاشه رخ داده و گوشت لاشه از بیماری پاک می‌شود.

حیدری با اشاره به برنامه ریزی در جهت آشنا سازی روستاییان و دامداران استان با بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و راه‌های انتقال بیماری به انسان در آستانه فصل گرم سال، گفت: در تلاشیم با برگزاری دوره‌های آموزشی و کلاس‌های ترویجی روستاییان را با راه‌های انتقال این بیماری آشنا کرده و از این طریق از شیوع بیماری جلوگیری کنیم.

 وی ادامه داد: در تلاشیم تا با سمپاشی جایگاه‌های دام احتمال شیوع بیماری در گله‌های دام را از بین برده و از این طریق از بروز بیماری در بین جمعیت دامی و انسانی جلوگیری کنیم.

وی یادآور شد: خوشبختانه از ابتدای امسال هیچ مورد انسانی از ابتلا به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در استان کرمانشاه گزارش نشده است .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار