بهره‌برداری قریب الوقوع از سد قیز قلعه‌سی

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی از بهره‌برداری قریب الوقوع سد قیز قلعه‌سی به عنوان بزرگترین طرح مشترک آبی دو کشور جمهوری اسلامی ایران و آذربایجان خبر داد.

 غفارزاده با بیان اینکه افتتاح سد قیزقلعه‌سی به عنوان مهمترین طرح مرزی شمال غرب کشور با حضور حجت الاسلام رئیسی رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران و الهام علی‌اف رئیس جمهور جمهوری آذربایجان طی روز‌های آینده صورت خواهد گرفت اظهار کرد: این طرح شامل توسعه سد مخزنی خداآفرین در ۱۹۶ کیلومتری پایین دست سد ارس با حجم ۱.۶ میلیارد مترمکعب، افتتاح سد بین‌المللی قیزقلعه‌سی و نهایتاً بهره‌برداری از کانال و شبکه پایاب به منظور آبیاری اراضی کشاورزی به وسعت ۷۴ هزار هکتار (۱۲ هکتار سهم آذربایجان‌شرقی و ۶۲ هزار هکتار سهم استان اردبیل) است که تماماً توسط دانش و توان فنی و مهندسی داخلی باز طراحی و اجرا شده است.

وی یادآور شد: احداث و بهره‌برداری از این پروژه علاوه بر تامین آب اراضی شبکه پایین دست و رونق کشاورزی، اسباب توسعه اقتصادی منطقه و همچنین افزایش کیفیت محصولات کشاورزی و توسعه گردشگری را فراهم خواهد آورد.

غفارزاده با اشاره به دستاورد‌های مهم اجرای این طرح به عنوان یکی از بزرگترین طرح‌های آبیاری تحت فشار در منطقه گفت: اجرای این طرح موجب استفاده بهینه از منابع آب و خاک و تحقق حقابه‌های مرزی تبدیل شیوه‌های سنتی کشاورزی به شیوه‌های مدرن و صنعتی و ساماندهی عشایر با افزایش درآمد خانوارها، ایجاد اشتغال برای ۴۰ هزار نفر و جلوگیری از مهاجرت و توسعه فعالیت صنایع جانبی و تبدیلی خواهد شد.

غفارزاده اضافه کرد: سد قیز قلعه‌سی در فاصله ۲۲۰ کیلومتری شمال شرقی شهر تبریز و در ۱۲ کیلومتری پایین دست سد مخزنی خداآفرین بر روی رودخانه ارس و در حد فاصل مرز جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان برای بهره‌برداری مشترک احداث شده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی با اشاره به پیچیدگی فنی و اجرای تجهیزات هیدرومکانیکال این پروژه خاطرنشان کرد: این سد از نوع خاکی با هسته رسی به طول تاج ۸۳۴ متر و ارتفاع ۳۷ متر و ۲ واحد نیروگاهی ۴۰ مگاواتی با انرژی قابل استحصال سالیانه ۲۷۰ گیگاوات ساعت در دو طرف است.

غفارزاده خاطرنشان کرد: طراحی این سد براساس سیلاب ۱۰ هزار ساله معادل سه هزار و ۴۴۰ مترمکعب بر ثانیه بوده که از طریق مجاری تخلیه‌کننده تحتانی و سرریز‌های رادیال گیت در طرفین در نظر گرفته شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار