اعلام آمادگی میراث فرهنگی کردستان برای مرمت اسناد و کتب تاریخی + فیلم

اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کردستان، برای مرمت و بازسازی اسناد و کتب تاریخی در دست مردم اعلام امادگی کرد.

 معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان امروز به مناسبت روز اسناد ملی و میراث مکتوب در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: با توجه پیشنیه تاریخی استان کردستان، از مردم دعوت می‌شود، اسناد و کتب تاریخی به جامانده از گذشته را در اختیار میراث فرهنگی استان قرار دارند.

گولان فرزامی با تاکید بر اینکه مالکیت این افراد محفوظ خواهد ماند، افزود: در صورت تمایل مالکین، مرمت این اسناد توسط اداره کل انجام و در موزه‌های استان به نمایش گذاشته می‌شود.

وی اضافه کرد: تابلو‌های این اسناد تاریخی در موزه‌های استان چند وقت یکبار تعویض می‌شود و اسناد جدید جایگزین و در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان از ثبت ملی ۲ سند خطی خبر داد و ادامه داد: یکی از سند‌ها، سند عقد نامه رضا قلیخان (نوه فتحعلی شاه) با طوبی سلطان خانم (خواهر محمد شاه قاجار) بوده که ازدواج سیاسی قلمداد شده است.

فرزامی یادآور شد: این سند تاریخی با خط نستعلیق نگاشته شده و یکی از اولین سند‌هایی است که ثبت ملی شده است.

وی گفت: در سال گذشته نیز یک سند نیز که در آن حکم قوچی باشی به والی کردستان ممهور به مهر سلطان حسین در دوره صفوی بود، ثبت شد.

در حال حاضر ۱۷ هزار و ۳۰۰ سند خطی و ۷۰ نسخه کتب خطی چاپ سنگی در مخازن موزه‌های استان وجود دارد که چهل مورد آن در موزه ها در معرض نمایش قرار دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.