رونمایی از کتاب جامع گل محمدی ایران در دانشگاه کاشان

در آیینی از کتاب جامع گل محمدی ایران نوشته علیرضا فرجی و علی اصغر شیره پز در دانشگاه کاشان رونمایی شد.

قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با بیان اینکه گل محمدی تنها یک محصول نیست بلکه ریشه در فرهنگ و تاریخ این کشور دارد گفت: ۲۰ اردیبهشت ماه در تقویم کشور به نام گل محمدی نامگذاری شد و این گل، نماد گل ملی کشور است و پرداختن به آن تقویت فرهنگ کشور را به دنبال دارد.


سیدمحمد هاشمی افزود: باید رخداد فرهنگی و اقتصادی در حوزه گل محمدی تقویت شود.


رییس کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این مراسم گفت: دانشگاه و شرکت‌های دانش بنیان باید با کار علمی ظرفیت‌های بالقوه گلاب را شناسایی و به محصول تبدیل کنند.


سیدمجید امامی افزود: محصولات راهبردی، باغی و مولد در ایران نماد جدی تحقق دانش بنیان در توسعه است و وقتی اتفاق خوبی در خصوص محصول گل محمدی و گلاب انجام شود و مردم قادر به تولید عطر به روش سنتی باشند، از قاچاق عطر جلوگیری می‌شود.

وی افزود: سنت‌های چند هزار ساله مردم میراث ناملموس بشری است که باید حفظ شود و دانشگاه پل بین دیروز و آینده است.


مشاور وزیر و مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی هم در این مراسم گفت: ایران رتبه نخست تولید گل محمدی در جهان را دارد و به همت افرادی ازجمله زنده یاد «راهب» شاهدیم ایران صادرکننده نخست گلاب در جهان است.


حسین زینلی با تاکید بر دست یابی به بازار جهانی این محصول ادامه داد: گردش مالی ۲ میلیارد دلاری در حوزه گل محمدی وجود دارد، اما سه کشور اصلی تولیدکننده گل محمدی بازاری که در اختیار دارند ۵۰۰ میلیون دلار است و بقیه در اختیار کشور‌های پیشرفته است که گل محمدی را به انواع فرآورده‌ها تبدیل می‌کنند.


آب و هوای مناسب، برداشت نو برانه‌ها و غنچه کردن گل‌های محمدی، رویش آلاله‌ها در کنار اماکن تاریخی از جاذبه‌های گردشگری قمصر درفصل بهار است.


مراسم گلاب گیری قمصر از نیمه اردیبهشت شروع می‌شود و تا پایان خرداد ادامه دارد.


هرساله در اردیبهشت ماه جشنواره‌ها و مراسم سنتی ویژه‌ای در مناطق کاشان برگزار می‌شود که از معروف‌ترین آنها، مراسم گلاب گیری است و علاوه بر کاشان، در بخش‌ها و روستا‌های اطراف آن هم اجرا می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.