تامین کنندگان اصلی اسلحه اسرائیل چه کسانی هستند و چه کسانی صادرات را متوقف کرده‌اند؟

تامین کنندگان سلاح‌های اسرائیل از بیم فشار‌های بین المللی مجبور به توقف یا تعلیق ارسال سلاح به اسرائیل شده‌اند.

آمریکا، آلمان، ایتالیا، کانادا، هلند و ژاپن از بزرگترین تامین کنندگان سلاح برای اسرائیل هستند که با تشدید کشتار مردم فلسطین و فشار‌های بین المللی مجبور به توقف ارسال سلاح به اسرائیل شده‌اند.

به گزارش الجزیره، ایالات متحده یک محموله تسلیحات به اسرائیل از جمله بمب‌های سنگین و سنگر شکن که نیرو‌های اسرائیلی در جنگ خود با غزه استفاده کرده اند را به حالت تعلیق درآورده است؛ بمب‌هایی که طی هفت ماه نزدیک به ۳۵۰۰۰ فلسطینی را به شهادت رسانده است.

ایالات متحده بزرگترین تامین کننده تسلیحات برای نزدیکترین متحد خود در خاورمیانه است و پس از آن آلمان و ایتالیا قرار دارند. آمریکا هفته گذشته اعلام کرد که صادرات سلاح به اسرائیل را متوقف می‌کند، این در حالی است که توقف تسلیحات ایالات متحده بی اهمیت است، زیرا فقط در مورد "بمب‌های هوشمند" اعمال می‌شود، نه بمب‌های گنگ، که اسرائیل به وفور از آنها در هفت ماه گذشته استفاده کرده است.

کانادا و هلند ارسال تسلیحات به اسرائیل را از بیم فشار‌های بین المللی و به دلیل نگرانی از استفاده از آنها در مواردی که قوانین بشردوستانه بین المللی را نقض می‌کند، متوقف کردند.

در سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳، اسرائیل ۶۹ درصد از کمک‌های نظامی خود را از ایالات متحده، حدود ۳۰ درصد از آلمان و یک درصد از ایتالیا دریافت کرده است.

انگلیس یکی از تامین کنندگان بزرگ اسرائیل نیست. اما سال گذشته مجوز صادرات را برای فروش حداقل ۴۲ میلیون پوند (۵۲.۵ میلیون دلار) تجهیزات دفاعی به اسرائیل اعطا کرد.

در ۲۰ مارس سال جاری میلادی، دولت کانادا اعلام کرد که صدور مجوز صادرات تسلیحات به اسرائیل را از ۸ ژانویه متوقف کرده است و تا زمانی که اتاوا بتواند اطمینان حاصل کند که از این سلاح‌ها مطابق با قوانین بشردوستانه استفاده می‌شود (!)، این توقف ادامه خواهد داشت. دولت هلند در ماه فوریه، پس از حکم دادگاه تجدید نظر مبنی بر استفاده از قطعات برای ارتقای تجهیزات نظامی و استفاده آن علیه غیرنظامیان، ارسال قطعات جت‌های F-۳۵ به اسرائیل را از انبار‌های هلند متوقف کرد.

ژاپن، اسپانیا و بلژیک نیز در پی حمله نظامی وحشیانه اسرائیل به غزه، فروش تسلیحات خود را به حالت تعلیق درآوردند.

مترجم: اعظم پورکند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۹ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
لعنت به کشورهایی که دستانشان آغشته خون کودکان بیگناه فلسطین است مردم این کشورها باید بیدار شوند و مسیر خود را از دولتشان جدا کنند دل سنگ به رحم میاید واقعا این کشورها بیرحم و خونخوار و پس فطرتند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۷ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
غرب وحشی
مرگ بر جاهلیت مدرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۶ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
مرگ بر رژیم وحشی و خونخوار صیهونیستی
Iran (Islamic Republic of)
سجاد
۱۹:۰۶ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ماشاالله
آخرین اخبار