معرفی چهره‌های مشهور رسانه‌ای از میان شخصیت‌های علمی

قائم‌مقام رئیس سازمان صداوسیما گفت: به‌عنوان رسانه ملی، باید به معرفی چهره‌های مشهور رسانه‌ای بسیاری از میان شخصیت‌های علمی کمک کنیم.

وحید جلیلی روز پنج‌شنبه ۲۰ اردیبهشت ماه در نشستی با رئیس مرکز حوزه ریاست و روابط‌عمومی دانشگاه تهران و مدیران این حوزه که در ساختمان شیشه‌ای صداوسیما برگزار شد، با اشاره به اینکه سنت دانشگاهی در ایران باید با ادبیات مشخصی روایت شود و این مهم نیازمند همکاری مشترک میان دانشگاه و رسانه است، اظهار کرد: برخی تصور می‌کنند سابقه دانشگاهی ما به سال ۱۳۱۳ باز می‌گردد؛ درحالی‌که در جای‌جای ایران‌زمین دارای سابقه تمدنی در حیطه آموزش عالی هستیم که متأسفانه روایت نشده است.

وی تأکید کرد: لازم است نماد‌ها و نشانه‌های تمدن ایران در حوزه‌های مختلف علم و آموزش، برجسته‌سازی شود. البته علاوه بر دانشگاه و رسانه، سایر نهاد‌ها و ظرفیت‌ها، چون مدیریت شهری هم می‌توانند پای کار بیایند تا یک بسته جذاب طراحی شود. اگر می‌خواهیم از جندی‌شاپور و سابقه تمدنی ایران حرف بزنیم، باید به شکل ۳۶۰ درجه عمل کنیم و به یک رویداد و همایش هم اکتفا نکنیم.

قائم‌مقام رئیس سازمان صداوسیما در امور فرهنگی همچنین از غنی‌سازی پیوست‌های هنری برای بهتر دیده شدن رویداد‌هایی و مواردی، چون بزرگداشت سنت دانشگاهی در ایران سخن گفت و عنوان کرد: غنی‌سازی پیوست‌های هنری کمک می‌کند که کار بهتر دیده شود. به‌عنوان نمونه، در همین «بزرگداشت سنت دانشگاهی ایران»، تولید اثر با موضوعیت شرح حال ۱۰ دانشمند بزرگ ایرانی به این امر کمک می‌کند که بزرگان علمی در رویداد کنگره حضور پیدا و اثرگذاری کنند. هرقدر پیوست هنری «بزرگداشت سنت دانشگاهی در ایران» جذاب‌تر و قوی‌تر باشد، بازنمایی رسانه‌ای آن نیز قوی‌تر می‌شود. هرقدر هم بشود بیشتر خود دانشجویان را در این ماجرا شریک کرد، نتیجه بهتری خواهیم گرفت.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه می‌خواهیم قدمت بیش از ۱۷ قرن سنت دانشگاهی ایران را در حوزه فرهنگ عمومی تثبیت کنیم، هرقدر بسته هنری رویداد جذاب‌تر شود، قاب رسانه نیز چشم‌نوازتر خواهد شد.

جلیلی همچنین به ظرفیت درخور توجه همکاری دانشگاه و رسانه تأکید کرد و گفت: اگر بشود با دانشگاه تهران به یک برنامه عملیاتی میدانی درست رسید، الگوی خوبی برای ارتباط رسانه ملی با سایر دانشگاه‌ها ایجاد می‌شود که به‌نوبه خودش می‌تواند پیشران حرکتی بزرگ باشد.

وی دانشگاه‌ها را از جمله میادین اصلی جنگ نرم خواند و گفت: واقعیت فضای دانشگاهی کشورمان با تصویر رسانه‌ای برساخته‌اش متفاوت است و این وظیفه ما را سنگین‌تر می‌کند.

قائم‌مقام رئیس سازمان صداوسیما در امور فرهنگی با بیان اینکه نیازمند یک «پیوست رسانه‌ای برای دانشگاه» و یک «پیوست دانشگاهی برای رسانه»‌ایم، عنوان کرد: در هر دو سرفصل می‌توان کار‌های مشترک بسیاری انجام داد. در برنامه‌های بسیار متنوعی چه در تلویزیون و چه در رادیو می‌توانیم از ظرفیت‌های دانشگاه‌ها، به‌خصوص دانشگاه تهران بهره‌مند شویم.

وی با تأکید بر ضرورت ایجاد زیرساخت‌های همکاری رسانه‌ای میان صداوسیما و دانشگاه، گفت: باید برای بازنمایی صحیح دانشگاه تلاش شایسته انجام شود.

جلیلی همچنین تهیه فهرستی از موضوعات و سرفصل‌هایی را که رسانه می‌تواند با آنها وارد فضای دانشگاه شود، لازم دانست و از پخش مستقیم جلسات دفاع پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی، تولید مستند ۵۰دقیقه‌ای از زندگینامه و سلوک و زندگی علمی اعضای هیئت‌علمی‌که به مرتبه استادی می‌رسند در قالب تفاهم‌نامه، معرفی اساتید دانشگاه در حوزه‌های مختلف تخصصی به رسانه ملی به‌عنوان کارشناسان و متخصصان برنامه‌ها و ...، به‌عنوان برخی محور‌های همکاری مشترک رسانه ملی و دانشگاه نام برد.

وی به انعکاس نشاط علمی دانشگاه‌ها در فضای رسانه‌ای به‌عنوان یک مأموریت مهم رسانه ملی اشاره کرد و گفت: استادان دانشگاه به‌خاطر ویژگی‌های معلمی، دارای قدرت جذب دل‌ها و ذهن‌های دانشجویان‌اند. هرقدر که رسانه بیشتر از حضور اساتید، به‌خصوص در بحث‌های کارشناسی بهره ببرد، اثرگذاری بر مخاطب نیز افزایش پیدا می‌کند و همچنین می‌توانیم چهره‌های مشهور رسانه‌ای بسیاری از میان شخصیت‌های علمی معرفی کنیم؛ مشروط بر اینکه رابطه رسانه و دانشگاه رابطه جدی‌تر و فعال‌تری باشد.

در ادامه این نشست، مهدی شهبازی، مشاور رئیس دانشگاه و رئیس مرکز حوزه ریاست و روابط‌عمومی دانشگاه تهران، فهرستی از برنامه‌ها و ظرفیت‌های موجود شبکه‌های سیما را که به نظر می‌رسد می‌توانند در راستای ادبیات‌سازی برای بزرگداشت «۱۷۵۷ سال سنت دانشگاهی در ایران» وارد میدان شوند، ارائه و پیشنهاد‌ها و درخواست‌هایی به‌منظور راه‌اندازی آیتم‌های جدید در شبکه‌های سیما در راستای روایت سنت دانشگاهی در ایران عرضه کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار