غارت آثار باستانی لیبی بوسیله گروه تروریستی داعش

موزه‌های مهم جهان و سازمان ملل درباره تخریب آثار باستانی یونانی و رومی متعلق به دوران ماقبل تاریخ در لیبی هشدار داده‌اند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روزنامه گاردین، شورای بین‌المللی موزه‌ها لیستی از گنجینه‌های فرهنگی و باستانی در معرض خطر لیبی را منتشر و از پلیس اینترپل، مأموران گمرک و تاجران آثار هنری درخواست کرد در صورت برخورد با آن‌ها، اقدامات لازم را برای محافظت از این گنجینه‌ها انجام دهند.

تروریست‌های داعش پس از تخریب معابد و اماکن باستانی عراق و سوریه، اکنون کمر به نابودی آثار باستانی لیبی بسته‌اند. جنگ داخلی این کشور و دوپارگی حکومت آن نیز به این مسئله دامن زده است. 

کارشناسان معتقدند این گروه تروریستی تمام آثار باستانی را نابود نمی‌کند و  اشیای عتیقه را در بازار سیاه به فروش می‌رساند. آن‌ها همچنین از باندهای تبهکاری که در اماکن باستانی حفاری می‌کنند، مالیات می‌گیرند. 

 در میان آثاری که در لیبی در معرض خطر نابودی قرار دارند، می‌توان به منطقه‌ای صحرایی که آثار نقاشی و کنده‌کاری 12 هزار سال قبل را در خود جای داده است و مجسمه‌ها و مقبره‌های کنده‌کاری شده واقع در شهر «شحات» استان «الجبل االخضر» این کشور اشاره کرد.

ثبت ویرانی آثار باستانی در لیبی از سال 2011 و سرنگونی معمر قذافی، دیکتاتور معدوم این کشور، به دلیل جنگ داخلی و خطرات بسیار غیر ممکن شده است.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جواناینجاکلیک کنید.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار