بلومبرگ: بازار جهانی نفت در هاله‌ای از ابهام/ چه کشورهایی بحران زا هستند؟

در حالی که بهای نفت در چند ماه گذشته به میزان قابل توجهی کاهش یافته است، کشورهای تولید کننده این ماده همچنان حاضر به کم کردن تولید نیستند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، وبسایت بلومبرگ در گزارشی نوشت: سرمایه داران منابع نفت روسیه در جلسه ای که مدتی پیش با حضور پوتین برگزار شد طرحی را امضا کردند که بر اساس آن تولید نفت کاهش می یافت. با این حال تازه ترین اطلاعات منتشر شده از اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان می دهد این طرح نتیجه مورد نظر را به همراه نداشته است.

پرسشی که درباره بازار نفت وجود دارد، این است که تولید چه زمانی از مصرف کمتر می شود؟ وقوع این اتفاق می تواند باعث شود انبارهای نفت به آرامی خالی شده و بهای این ماده بتواند به سطح قبلی خود باز گردد. پاسخ این سوال معمولا به تولید کنندگان آمریکایی ربط پیدا می کند، چرا که هزینه بالای تولید نفت شیل باعث شده این شرکت ها به آرامی تولیدات خود را کاهش دهند.

با این حال بازار نفت تنها به تولید آمریکا وابسته نیست. برای مثال پیش بینی شده ایران با پایان تحریم ها، تولیدات خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش بینی کرده کشورهای عضو سازمان اوپک در سال جاری و آینده تولید خود را به میزان 920 هزار بشکه در روز افزایش خواهد داد.

کشور دیگری که می تواند باعث اشباع بازار نفت شود، خود روسیه است. آژانس بین المللی انرژی به تازگی پیش بینی های خود در این زمینه را منتشر کرده است. این سازمان اعلام کرده روسیه بر خلاف انتظارات سطح تولید نفت را در سال 2015 افزایش داد. این سازمان در ادامه  پیش بینی کرده تولید نفت در سال جاری ثابت خواهد ماند و تنها در سال 2017 شاهد سقوط تولید خواهیم بود.

روسیه با سابقه تحمل سختی ها و دشواری ها توانست بهتر از پیش بینی اداره اطلاعات انرژی آمریکا در برابر سقوط بهای نفت مقاومت کند. یکی از دلایل اصلی این موضوع حفظ بهای نفت در روبل است. نفت برنت در واحد روبل سال گذشته کاهشی 25 درصدی داشت، در حالی که همین ماده در واحد دلار دو سوم ارزش خود را از دست داد. 

بنابر پیش بینی های اداره اطلاعات انرژی آمریکا روسیه در سال جاری تولید نفت خود را به میزان 173 هزار بشکه در روز افزایش خواهد داد. این رقم نه تنها بیشتر از رشد سال گذشته است، بلکه 143 هزار بشکه بالاتر از پیش بینی آژانس بین المللی انرژی است.

در نهایت اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش بینی کرده است کشورهای غیر اوپک با کاهش تولید 364 هزار بشکه در روز مواجه خواهند شد؛ اما آژانس بین المللی انرژی این رقم را 600 هزار بشکه اعلام کرده است. از دلایل اصلی این اختلاف می توان به مقاومت روسیه در برابر کاهش تولید اشاره کرد. با این حال هر دو سازمان پیش بینی کرده اند تولید نفت آمریکا در سال جاری به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار