آخرین وزیر خارجه مبارک، دبیرکل اتحادیه عرب شد

احمد ابوالغیط آخرین وزیر امور خارجه حکومت حسنی مبارک، دیکتاتور مخلوع مصر به عنوان دبیرکل جدید اتحادیه عرب انتخاب شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه پرس تی وی، ابوالغیط 74 ساله از سال 2004 تا اندکی پس از انقلاب مردمی سال 2011 علیه مبارک که به 30 سال دیکتاتوری وی در سرزمین فراعنه پایان داد، پست وزارت امور خارجه را در اختیار داشت.

پیشتر برخی گزارش‌ها از مخالفت قطر و سودان با انتخاب ابوالغیط خبر داده بودند. دبیر کل اتحادیه عرب به صورت سنتی از میان سیاستمداران کهنه کار مصری انتخاب می‌شود و تاکنون جز یک مورد، الشاذلی القلیبی سیاستمدار تونسی، که این سمت را از سال 1979 تا 1990 در اختیار داشت، تمامی دبیر کل‌های اتحادیه عرب از مصر بوده‌اند.

گفتنی است، علت مخالفت قطر با نامزدی ابوالغیط «مواضع خصمانه» وی عنوان شده است.

روابط میان دوحه و قاهره پس از کودتای نظامی سال 2013 در مصر و سرنگونی حکومت محمد مرسی رئیس جمهوری این کشور تیره شده است. مرسی نماینده اخوان المسلمین بود و قطر نیز از جمله معدود کشورهای عربی حامی این جنبش به شمار می‌آید.

در همین حال قاهره دوحه را به حمایت از اخوان المسلمین متهم می‌کند که در پی روی کار آمدن ‌عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر، گروهی تروریستی معرفی شد.

از سوی دیگر دوحه نیز بارها سرکوب گسترده هواداران جنبش اخوان المسلمین در مصر را محکوم کرده است.

به گفته کارشناسان، از دیگر دلایل مخالفت قطر با نامزدی ابوالغیط، جانبداری این سیاستمدار کهنه کار مصری از اسرائیل است. ابوالغیط حتی در سال 2008 جنبش مقاومت فلسطین، حماس را مسئول تجاوز نظامی اسرائیل به نوار غزه معرفی کرد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار