کری: مذاکرات سوريه دوشنبه آغاز می‌شود

وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد مذاکرات صلح سوریه دوشنبه آینده (24 اسفند) آغاز می‌شود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ شبکه تلویزیونی الحدث لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، تاکید کرد مذاکرات سوریه بر اساس برنامه زمانی اعلام شده، دوشنبه آینده آغاز خواهد شد. 

وی افزود: روسیه و آمریکا امروز درباره ادامه آتش بس در سوریه گفتگو می‌کنند. میزان خشونت‌ها در سوریه 80 تا 90 درصد کاهش یافته است.

وزیر امور خارجه آمریکا که پس از دیدار با برخی مقامات عربستان سعودی در پایگاه نظامی ملک خالد در شمال این کشور سخن می‌گفت، ادامه داد: «گروههای ناظران ما امروز با ناظران روسیه در ژنو و امان دیدار و درباره نقض موارد آتش بس در سوریه گفتگو خواهند کرد.» جان کری افزود موارد نقض آتش بس نباید مانعی در برگزاری مذاکرات صلح ایجاد کند. 

وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرد قصد دارد درباره مسئله نقض آتش بس در سوریه با همتای روس خود سرگئی لاوروف گفتگویی تلفنی داشته باشد. 

جان کری افزود: «شدت خشونت‌ها در سوریه هشتاد تا نود درصد کاهش یافته و این مسئله از اهمیت زیادی برخوردار است. در شرایطی که گروههای مخالف تلاش می‌کنند با حسن نیت آتش بس را رعایت کنند، رژیم بشار اسد رئیس جمهور سوریه نباید از این شرایط برای کسب پیروزیهای جدید در میدان نبرد استفاده کند چرا که صبر و حوصله هم اندازه‌ای دارد.» 

دولت آمریکا و روسیه با همکاری یکدیگر از بیست و هفتم نوامبر در سوریه میان نیروهای ارتش این کشور که از حمایت نیروی هوایی روسیه برخوردارند و گروههای مخالف مسلح که واشنگتن آن‌ها را میانه‌رو می‌داند، آتش بس برقرار کردند. 

جبهه النصره و همچنین گروه تروریستی داعش که به عنوان گروههای تروریستی توصیف شده‌اند و بخشهای گسترده‌ای از خاک سوریه را در کنترل خود دارند، مشمول توافق نامه آتش بس در سوریه نمی‌شوند بر همین اساس حتی پس از اجرایی شدن توافق نامه آتش بس، عملیات ارتش سوریه، حملات هوایی روسیه و همچنین عملیات ائتلاف ضدداعش به فرماندهی آمریکا بر ضد این دو گروه ادامه خواهد داشت. 

دولت آمریکا روز جمعه از اینکه آتش بس در سوریه در کلیت آن رعایت می‌شود، ابراز خرسندی کرد و در عین حال موارد نقض آتش بس را توسط ارتش سوریه محکوم نمود. 

چند مرکز کنترل مسئول پیگیری توقف خصومت‌ها در سوریه در شهرهای واشنگتن، مسکو، لاذقیه (سوریه)، امان و ژنو ایجاد شده است. در صورت عدم رعایت آتش بس در سوریه، سامانه هشدار آمریکا و روسیه و سپس دیگر اعضای گروه بین المللی حمایت از سوریه فعال می‌شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار