وزیر سوری: اگر از نظر عربستان، حزب‌الله گروهی تروریستی است، پس حتما داعش و النصره گروه‌های مقاومتند

عمران زعبی با اعلام اینکه عربستان دچار سردرگمی شده است، گفت تصمیم اتحادیه عرب در تروریستی خواندن حزب‌الله، تصمیمی عاجزانه است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از شبکه تلویزیونی المنار، وزیر اطلاع رسانی سوریه گفت: اگر عربستان و دنباله‌روهای آن حزب الله و بسیج مردمی را تروریستی بدانند، در نتیجه گروه داعش و جبهه النصره گروه‌های مقاومت هستند. 

عمران زعبی وزیر اطلاع رسانی سوریه در گفتگویی با این شبکه در ویژه برنامه‌ای که به بررسی موضعگیری‌های اخیر برخی مجامع عربی از جمله اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج فارس علیه حزب الله لبنان و تروریستی خواندن این حزب اختصاص داشت، در پاسخ به این سوال که آیا تصمیم شورای وزرای خارجه عرب شما را غافلگیر کرد یا اینکه با توجه به آنچه در شورای همکاری خلیج فارس و نیز شورای وزرای کشور عرب اتفاق افتاد، موضوعی عادی بود، گفت: من که غافلگیر نشدم و ممکن نیست هیچ یک از افراد مقاومت و مخالفان تروریسم و اعراب و مسلمانان واقعی، با توجه به سیاست‌هایی که عربستان سعودی از زمان شکل گیری خود تا این لحظه، در منطقه اجرا می‌کند، از این مسئله غافلگیر شده باشند. 

وزیر اطلاع رسانی سوریه افزود: اتحادیه عرب این تصمیم را در ادامه تصمیم شورای همکاری خلیج فارس و نیز موضعگیری‌های نشست وزرای کشور عرب که با واکنش‌های منفی و مخالفت‌های شدیدی روبرو شد، اتخاذ کرد. می‌توان این تصمیم را در واقع تصمیم شکست خوردگان و تصمیم عربستان عاجز دانست. این تصمیم در جایی اتخاذ شد که آن را نه (جامعه‌الدول العربیه) «اتحادیه عرب» بلکه باید (خانعه الدول العربیه) «ذلّت خانه عرب» نامید. به نظر من این تصمیم به منزله تیر خلاص به این موسسه (اتحادیه عرب) است که هیچ‌گاه به معنای واقعی کلمه یک موسسه نبوده است و هیچ‌گاه برای مردم عرب با همه عظمت و بزرگی و کرامتی که دارند، اهمیتی قائل نبوده است. 

وی افزود: به هر حال باید به مسئله اینگونه نگاه کرد که اگر حزب‌الله و نیروهای بسیج مردمی از نظر شورای همکاری خلیج فارس و کسانی که با این تصمیم موافق هستند، گروه‌های تروریستی به شمار می‌روند، به این معنی است که از نظر عربستان سعودی، گروه (تکفیری صهیونیستی) داعش و جبهه النصره جنبش‌های صلح، سازندگی، مقاومت و جنبش‌هایی متمدن هستند. زیرا در اصل نزاع بین حزب الله و بسیج مردمی به عنوان نیروهای مقاومت و همچنین ارتش‌های سوریه، عراق و لبنان با داعش و النصره و دیگر گروههای تروریستی در منطقه است. 

عمران رعبی در ادامه گفت: بدین ترتیب کاملا روشن است که عربستان آشکارا دچار عجز و ناتوانی و سردرگمی شده است. عربستان سعودی تصور می‌کند که با این موضعیگری‌ها و تصمیمات می‌تواند دستاوردهایی سیاسی برای کسب پیروزی‌های سیاسی در منطقه به دست آورد. من هم موافقم که عربستان سعودی با این کار‌ها اهدافی را مورد اصابت قرار می‌دهد اما این اهداف در زمین خودش است نه در زمین مقاومت و ائتلاف مقاومت و جنبش‌های مقاومت در منطقه. حتی می‌توان گفت با این کار‌ها باعث تقویت جایگاه مقاومت نزد اعراب و مسلمانان در سراسر جهان می‌شود. 

وزیر اطلاع رسانی سوریه در ادامه سخنان خود گفت: به خوبی می‌دانید وقتی شورای همکاری خلیج فارس تصمیم خود را اعلام کرد، مقامات سوریه از طریق وزارت خارجه آن را محکوم کردند و آن را در جهت خدمت به منافع رژیم صهیونیستی در منطقه دانستند. مواضع مشابهی را نیز در سراسر کشورهای عربی و اسلامی شاهد بودیم. به نظر من این واکنش‌ها به موضعگیری‌ها و رفتارهای کشورهای حوزه خلیج فارس و بخصوص رفتارهای رژیم سعودی کاملا طبیعی است. در ‌‌نهایت من معتقدم این تصمیم در حد سقوط اخلاقی و حقارت سیاسی است. 

وی در ادامه سخنان خود در پاسخ به این سوال که آیا نمی‌ترسید این تصمیم، اقدامات مشخصی در نشست آینده سران عرب در پی داشته باشد و افزایش این موضعگیری‌ها و تصمیمات باعث تشدید فشار اعراب و مسلمانان بر سوریه و مقاومت شود، گفت: من معتقدم عربستان سعودی دچار نوعی سردرگمی شده است و این کشور چیزی به نام دیپلماسی و آنچه دکترین عربستان برای مقابله با ایران و سوریه و... نامیده می‌شود، ندارد. همه این‌ها برای آن است که به این پیکره استخوانی عربستان لباس زیبایی بپوشانند و آن را موجودی مهم در دنیای سیاست جلوه دهند. به نظر من سیاست عربستان در حالت احتضار است و از مسیر خارج شده است. 


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار