نشنال اینترست:

حملات سایبری بخشی از عملیات آمریکا علیه داعش

نشنال اینترست در گزارشی نوشت: حملات سایبری بخشی از عملیات آمریکا علیه گروه تروریستی داعش است.

حملات سایبری بخشی از عملیات آمریکا علیه داعش
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی نشنال اینترست در گزارشی به قلم دیوید فیدلر نوشته است : "اشتون کارتر،" وزیر دفاع آمریکا پایان ماه فوریه در کمیته ای در مجلس نمایندگان این کشور گفت فرماندهی سایبری آمریکا درحال انجام دادن مجموعه عملیات تهاجمی علیه گروه تکفیری صهیونیستی داعش است. این بیانیه فورا در سطحی گسترده انتشار یافت. پیتر سینگر از تحلیلگران موسسه « نیو امریکا New America » گفت :« اشتباه نکنید ، این یک اقدام بسیار بزرگ به شمار می رود و نشان دهنده تغییر در جنگ علیه داعش است و از سوی دیگر این نخستین بار است که آمریکا به انجام دادن حملات سایبری علیه داعش همزمان با درگیری های مسلحانه اذعان می کند.»

حملات فرماندهی سایبری آمریکا دو هدف را دنبال می کند : استفاده داعش از رسانه های اجتماعی و استفاده این گروه تکفیری صهیونیستی از ابزارهای سایبری در زمینه فرماندهی ، کنترل و مخابرات در عملیات نظامی. کاخ سفید در ارتباط با رسانه های اجتماعی ، به وزارت دفاع دستور داد از توانمندهای فرماندهی سایبری علیه داعش استفاده کند. این دستور کاخ سفید به وزارت دفاع پس از حملات تروریستی در پاریس پایتخت فرانسه و سن برناردینیو صادر شد ، حملاتی که نشان داد داعش چگونه از رسانه های اجتماعی برای اقدامات افراط گرایانه خود و به خدمت گرفتن نیرو استفاده می کند.

تلاش های دولتی و بخش خصوصی برای مقابله با اینگونه فعالیت ها ازجمله اقدامات وزارت امور خارجه آمریکا موثر نبود و پیوستن نیروهای خارجی به داعش همچنان ادامه یافت.

این اقدام با دیگر تصمیمات پس از حوادث 11 سپتامبر سال 2001 در ارتباط است که منجر به افزایش نقش جامعه اطلاعاتی و ارتش آمریکا در جنگ علیه تروریسم شد. این اقدامات علیه تروریسم پس از آن اتخاذ شد که تلاش های دیپلماتیک نتوانست به مقابله با تروریسم کمک کند.

نتیجه گیری در مورد ضرورت حملات سایبری ارتش آمریکا برای مقابله با استفاده تروریست ها از رسانه های اجتماعی اقدامی بی سابقه و غیر قابل پیش بینی به شمار می رود.

فرماندهی سایبری آمریکا درحال انجام دادن حملات علیه توانایی داعش در زمینه فرماندهی نیروهای خود ، کنترل تحرکات تاکتیکی آنها و برقراری ارتباط با عناصر داعش همزمان با انجام دادن عملیات است. این تلاش ها در جهت ایجاد اختلال در عملیات داعش همزمان با حملات هوایی ، عملیات نیروهای ویژه و همچنین حملات زمینی علیه این گروه به منظور منزوی کردن عناصر داعش انجام شد.

گفته می شود حملات فرماندهی سایبری آمریکا در بازپس گیری شداده و همچنین بازپس گیری موصل نقش داشت. این نخستین بار است که فرماندهی سایبری آمریکا در جنگ علیه یک گروه مسلح مشارکت دارد.

واکنش ها به حملات فرماندهی سایبری آمریکا اغلب تاکیدی بر این است که این اقدامات به دلایلی فراتر از درگیری با داعش ، مهم تلقی می شود. مهم تر از همه اینکه این حملات نشان می دهد فرماندهی سایبری آمریکا از یک حالت تدافعی خارج و وارد مرحله تهاجمی شده و در مجموعه عملیات نظامی مشارکت داشته است. ماموریت تهاجمی فرماندهی سایبری آمریکا نشان داد واشنگتن وارد محدوده ای بکر در تاریخ جنگ شده است.

ورود به این محدوده بدین معنی است که آمریکا مسائل مربوط به تصمیمات قبلی را درخصوص خودداری از استفاده از حملات سایبری در درگیری های مسلحانه حل کرده است. دولت "باراک اوباما،" رئیس جمهور آمریکا در عملیات هوایی سال 2011 در لیبی ، استفاده از حملات سایبری را علیه سامانه های پدافند هوایی لیبی بررسی کرد اما به دلایل مختلف از این کار خودداری کرد و یکی از این دلایل نگرانی های قانونی بود.

دولت اوباما اکنون بر این باور است که اختیارات قانونی داخلی و بین المللی برای جنگ علیه داعش استفاده از حملات سایبری را مجاز می دارد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار