باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

"توریست" یا "تروریست"؛ چه کسانی در ترکیه آتش به راه انداختند؟ + آخرین فیلم و تصاویر

اخیرا انفجاری پایتخت ترکیه را به لرزه درآورد.

به گزارش خبرنگار  دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  ترکیه یکی از کشورهای حامی تروریست های داعش و جبهه النصره است که در بحران سوریه نقش مهمی را ایفا کرده یکی از مسئولین ویرانی های این کشور است.

"حزب عدالت و توسعه" ترکیه با سرپرستی "رجب طیب اردوغان" اشتباهات زیادی را در منطقه غرب آسیا مرتکب شدند که بازخورد آن امنیت ملی ترکیه را نشانه رفته و نقاط مختلف این کشور در  سه ماه اخیر صحنه درگیری های تروریستی و بمب گذاری بوده است.


برای مثال امروز انفجار بمبی در "آنکارا" پایتخت ترکیه بیش از 100 کشته و زخمی برجای گذاشته که به نظر می رسد گروه های خاصی در این زمینه دست دارند که البته منابع نزدیک به دولت ترکیه معتقد است که این انفجار توسط "پ ک ک" انجام شده است.  انفجار دریکی از میدان های اصلی شهر در منطقه فیزیلای نزدیک ایستگاه مترو گوفنپارک هنگامی روی داد که محل مملو از عابران و جمعیت است (برای دیدن فیلم لحظه انفجار آنکار اینجا کلیک کنید).











پلیس بلافاصله محل انفجار را به محاصره درآورد و شاهدان عینی از تردد تعداد زیادی آمبولانس برای انتقال مجروحان و خودروهای آتش نشانی در محل خبردادند.

شبکه "ان تی وی" گزارش داد انفجار خودروی بمب گذاری شده در نزدیکی یکی از میادین شهر "آنکارا" بیش از 100 کشته و زخمی برجای گذاشته است. یکی از تحلیلگران ترکیه در گفت و گو با "ان تی وی" عنوان داشت: این کار تروریست های "پ ک ک" بوده و پلیس باید بیشتر مراقب اوضاع باشد.








**"توریست" یا "تروریست"؛ کدامیک در پایتخت آتش به راه انداختند؟

برخی از تحلیل ها به این موضوع اشاره می کند که با توجه به توریست پذیر بودن ترکیه احتمال دارد تروریست ها از این مبادی استفاده کرده و برای بمب گذاری در سراسر ترکیه اقدام کنند که البته این موضوع جای بررسی بیشتر دارد.

اعتقاد قاطبه منابع نزدیک به دولت این است که با توجه به عملیات گسترده ارتش این کشور در جنوب شرق ترکیه و به خصوص استان های "شرناق" ، "دیاربکر" ، "حکاری" و ... لذا گروه های مخالف در شرق ترکیه از این موضوع دل خوشی ندارند و دست به اقدامات تلافی جویانه می زنند که انفجار "آنکارا" نمونه ای از این اقدامات بود.

یک مقام امنیتی ترکیه  اعلام کرد یافته‌های اولیه حاکی از آن است که   "پ ک ک" یا یک گروه وابسته به آن، مسئول انفجار خودروی بمب گذاری شده در آنکارا پایتخت ترکیه است. این مقام ارشد امنیتی در این باره گفت براساس یافته‌های اولیه، چنین به نظر می رسد، این حمله از سوی "پ ک ک" یا یک سازمان وابسته به آن صورت گرفته است.






 
"حزب عدالت و توسعه" در جنوب شرق ترکیه وجهه خوبی ندارد و مردم از "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهور و "داود اغلو" نخست وزیر به خاطر سیاست خارجی غلط دولت عصبانی هستند.



**کمک تسلیحاتی "میت" به داعش

یکی از نگرانی ها و ناراحتی های مردم در شرق و جنوب شرق ترکیه این است که ساکنان این مناطق معتقدند "میت" (دستگاه اطلاعات ترکیه) به تروریست های داعش کمک های تسلیحاتی و لجستیکی می کند که البته مقامات حزب "عدالت و توسعه" این موضوع را رد می کنند.

در این زمینه روزنامه "جمهوریت" که یکی از رسانه های صاحب نام ترکیه بوده ، موارد و مدارکی از کمک های نظامی و لجستیکی ارتش ترکیه و "میت" را به داعش مطرح کرده که البته دو تن از خبرنگاران این روزنامه چند ماه پیش دستگیر شدند.

"پ ک ک" معتقد است که "حزب عدالت و توسعه" به دنبال آن بوده که کردهای ترکیه را محصور و کردهای سوریه را قبل از  "رود فرات " متوقف کند ؛ چرا که اگر کردها به بعد از رود فرات برسند به زعم مقامات ترکیه برای امنیت ملی این کشور یک خطر جدی خواهند بود.


دلیل دیگر عصبانیت "پ ک ک " جلوگیری از کمک کردهای ترکیه به کردهای سوریه در نبرد با داعش است که خروجی آن در خیابان های پایتخت ترکیه نمود پیدا می کند و ده ها نفر  به خاک و خون کشیده می شوند.
 

برای مثال در گذشته هم انفجار یک مین در شرق ترکیه باعث شد که یک خودرو ضد مین ارتش ترکیه منفجر شود و این موضوع باعث پرتاب شدن خودرو ارتش به هوا شد و از این دست اقدامات در شرق این کشور در سه ماه اخیر فراوان رخ داده است (برای دیدن فیلم پرواز خودرو ضد مین ارتش ترکیه اینجا کلیک کنید).

هرچند که هر اقدام تروریستی محکوم و نکوهیده است؛ اما زنجیره انفجارهای چند ماه اخیر این نکته را به مقامات "آنکارا" یاد آوری می کند که ساکنان  شرق ترکیه رضایت چندانی از سیاست خارجی "اردوغان" و "داود اغلو" ندارند.  


گزارش از محمد زرچینی

انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار