نقص پیش‌نویس طرح اتحادیه اروپا برای برگرداندن آوارگان به ترکیه

رئیس سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد: پیش‌نویس طرح اتحادیه اروپا برای برگرداندن برخی آوارگان به ترکیه، نقائص قانونی دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، رئیس سازمان عفو بین الملل اعلام کرد: پیش نویس طرح اتحادیه اروپا برای برگرداندن برخی آوارگان به ترکیه، نقائص قانونی و اخلاقی دارد و ممکن است افراد آسیب پذیر را به مخاطره بیندازد. وی همچنین از اروپایی ها خواست در عوض این طرح به آوارگان بیشتری پناهندگی دهند.

بر اساس توافق اولیه ای که دوشنبه گذشته به دست آمد، ترکیه موافقت کرد، در ازای دریافت کمک های مالی بیشتر، فراهم شدن زودهنگام سفرهای بدون روادید برای شهروندان ترکیه به اروپا و تسریع در مذاکرات عضویت آنکارا در اتحادیه اروپا، آن دسته از مهاجران غیرقانونی را که از ترکیه به اروپا رفته اند، پس گیرد.

همچنین سالیل شتی، دبیرکل سازمان عفو بین الملل روز یکشنبه در دبی به رویترز گفت: این طرح از لحاظ قانونی و اخلاقی معیوب است.

شتی افزود: این هفته با "برنار کازنوو،" وزیر کشور فرانسه، "دونالد توسک،" رئیس شورای اروپا و دیگر مقامات اتحادیه اروپا دیدار خواهد کرد، «تا مستقیما بهت و ناخرسندی خود را از طرحی که آنها آماده کرده اند، به آنها اعلام کند.»

این خبرگزاری در ادامه افزود، در حالی که اروپا با بزرگترین بحران آوارگان از زمان جنگ جهانی دوم مواجه است، رهبران اروپایی این هفته مجددا در نشست سران اتحادیه اروپا درباره این بحران به گفتگو خواهند پرداخت.

دبیرکل عفو بین الملل اضافه کرد: آنها می گویند، این طرح، قوانین اتحادیه اروپا را نقض نمی کند زیرا ترکیه، کشوری امن است. آنها با چه تصوری به این نتیجه رسیده اند که ترکیه کشوری امن برای این افراد است؟

ترکیه اعلام کرده است، این توافق جلوی آوارگان سوری را که به صورت قانونی از کشورهای اروپایی پناهندگی می خواهند، نخواهد گرفت. سران ترکیه و اتحادیه اروپا می گویند، قصد آنها منصرف کردن مهاجران غیرقانونی و مقابله با قاچاقچیان انسان است.

اما سازمان ملل و گروه های مدافع حقوق بشر می گویند، برگرداندن دسته جمعی آوارگان بدون در نظر گرفتن موارد انفرادی درخواست های پناهندگی ممکن است برخلاف قانون باشد. عفو بین الملل می گوید، اروپا باید سهم منصفانه خود را از میلیون ها آواره ای که دنبال پناهندگی هستند، بپذیرد و بودجه بیشتری خرج کسانی کند که در منطقه مانده اند.

سالیل شتی اذعان کرد: بیشتر کشورهای اروپایی، کنوانسیون مهاجران (سازمان ملل) را امضا کرده اند. بنابراین، آنها به طور مستقیم این کنوانسیون را نقض می کنند. این کنوانسیون صریح است و می گوید، کسانی که از جنگ و آزار و اذیت می گریزند باید از محافظت بین المللی برخوردار شوند. بنابراین، اروپایی ها باید آوارگان را به صورت مورد به مورد بپذیرند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار