میدل ایست: سفر بدون روادید اتباع ترکیه به کشورهای اروپایی، پیروزی یا شکست آنکارا؟

میدل ایست نوشت مقامات ترکیه درخصوص کسب حق سفر بدون روادید شهروندان ترکیه به کشورهای اروپایی بزرگنمایی می‌کنند.

میدل ایست: سفر بدون روادید اتباع ترکیه به کشورهای اروپایی، پیروزی یا شکست آنکارا؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ «میدل ایست» با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: «احمد داووداغلو،» نخست‌وزیر ترکیه، با افتخار به خبرنگاران اعلام کرد دوشنبه هفته جاری نشست بلندپایه ترکیه-اتحادیه اروپا برگزار شد. ترکیه در این نشست مطالبات خود را از اتحادیه اروپا به طور ناگهانی افزایش داد. این کشور پیش‌تر از اتحادیه اروپا تقاضای 3 میلیارد دلار کمک مالی کرده بود؛ اما در نشست دوشنبه مقدار مبلغ درخواستی خود را به 6 میلیارد دلار افزایش داد. آنکارا همچنین در مذاکرات بلندپایه دوشنبه درخواست جدیدی را مطرح کرد؛ اینکه اتباع ترکیه بتوانند بدون نیاز به اخذ روادید آزادانه به کشورهای واقع در «منطقه شنگن» سفر کنند. این در حالی است که طبق توافق پیشین میان ترکیه و اتحادیه اروپا، اجرای این درخواست به ماه‌ها بعد موکول شده بود. اصرار آنکارا به اجرای پیش از موعد قوانین جدید روادید و اعطای ویزای «شنگن» به شهروندان ترکیه، باعث تعجب مذاکره‌کنندگان اروپایی شد.  

داووداغلو با افتخار به خبرنگاران اعلام کرد: «اتحادیه اروپا چنین حرکتی را از سوی ما پیش‌بینی نکرده بود.» این در حالی است که برخی از کشورهای اروپایی - به‌خصوص پس از توقیف «زمان،» یکی از روزنامه‌های معروف ترکیه - مخالف اعطای چنین امتیازی به اتباع ترکیه هستند. 

در ادامه گزارش آمده است: ممکن است دولت ترکیه بر روی کاغذ به خواسته‌های خود رسیده باشد، اما اتباع این کشور می‌توانند بدون نیاز به روادید تنها به کشورهای عضو پیمان شنگن سفر کنند و برای ورود به انگلیس نیاز به اخذ ویزا دارند. اگر آنکارا موفق نشود امتیازات مورد نظرش را از «اتحادیه اروپا» کسب کند، سرخوردگی پس از آن باعث انفجار سیاسی در این کشور خواهد شد.
       
  
«حوزه شنگن» یا «منطقه شنگن» به ۲۶ کشور اروپایی گفته می‌شود که قانون کنترل گذرنامه در بدو ورود را برای شهروندان این منطقه حذف کرده‌اند. بعدها نام این منطقه به «پیمان شنگن» تغییر یافت. در حوزه شنگن٬ حرکت و مبادله هرنوع کالا، اطلاعات، پول و افراد٬ بشرط قانونی بودن٬ جایز و بدون هرگونه ملاحظات گمرکی خواهد بود. این پیمان‌نامه سال ۱۹۸۵ (1364) و بین پنج کشور اروپایی منعقد شد.  





انتهای پیام/    
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار