اختلاف قدیمیِ قبرس و ترکیه مانعی برای حل بحران مهاجران

مخالفت قبرس با عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا مانعی برای حل شدن بحران مهاجران است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ایندیپندنت، توافق بحث‌برانگیز اتحادیه اروپا و ترکیه درمورد مهاجران ممکن است به دنبال مخالفت قبرس با عضویت آنکارا در اتحادیه به بن‌بست برسد.

بنابر این توافق که سران اتحادیه امیدوارند در نشست هفته آینده تأیید شود؛ ترکیه در ازای دریافت 6 میلیارد یورو، دسترسی آسان‌تر شهروندان ترک به اروپا و سرعت گرفتن مذاکرات متوقف شده اتحادیه؛ مهاجرانی را که به یونان می‌روند، بپذیرد.

این در حالیست که رئیس‌جمهور قبرس اعلام کرده از حق وتوی خود برای جلوگیری از اضافه شدن 5 فصل جدید به مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه استفاده می‌کند. وی در این خصوص گفت:« من هرگز رضایت خود را اعلام نمی‌کنم و اجازه نمی‌دهم مرا به پذیرش این موضوع وادار کنند.»

این وتو از سال 2009 به این دلیل که ترکیه مانع لنگر انداختن کشتی‌های قبرسی در بندرهایش می‌شود و دولت قبرس در نیکوزیا را قبول ندارد، همچنان پابرجاست.

سران اتحادیه اروپا این مذاکرات را با هدف بازگرداندن پناهندگان سوری به ترکیه انجام می‌دهند. البته این امر شامل مهاجرانی می‌شود که به طور غیرقانونی وارد یونان شده‌اند. سران اتحادیه درخواست پناهندگی مهاجرانی را خواهند پذیرفت که از طریق ترکیه و به طور قانونی اقدام کنند. انتظار می‌رود این توافق در نشست پایان هفته آینده در بروکسل تأیید شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار