روزنامه فرانسوی لوموند گزارش داد:

گرامیداشت یاد و خاطره شهدای منا در ایران/ داغی که هنوز هم بر قلب‌ها سنگینی می‌کند

نشریه فرانسوی لوموند نوشت: در تهران، خصومت ایرانی‌ها با ریاض به اوج خود رسید.

گرامیداشت یاد و خاطره شهدای منا در ایران/ داغی که هنوز هم بر قلب‌ها سنگینی می‌کند
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه لوموند، چاپ پاریس، در مطلبی با به تصویر کشیدن مراسم یادبود شهدای فاجعه منا نوشت: در سالن مصلای بزرگ تهران که در مرکز پایتخت واقع شده است، پوستر بزرگی از کعبه به چشم می خورد. در سمت راست این پوستر، عکسهایی از 464 نفر حجاج ایرانی  دیده می شود که قربانی ازدحام مرگبار منا شدند و در حین مناسک حج در سپتامبر سال 2015 کشته شدند.

در آستانه سالگرد این فاجعه مطابق با تقویم قمری، که امسال با 11 سپتامبر مصادف شده است، هزاران نفر از مؤمنان با حضور در مسجد مصلی به دعوت مقامات لبیک گفتند تا «یاد و خاطره شهدای منا» را گرامی بدارند و «همبستگی خود را با بازماندگان و خانواده های داغدیده نشان دهند.» اینجا تجمع در برابر عربستان سعودی ‌ به اوج خود رسیده است.

حدیث، بیست و سه ساله،‌ دانشجوی روانشناسی که در ورودی مخصوص زنان در مصلی به انتظار دوست خود ایستاده تا با هم در این مراسم شرکت کنند، گفت: من برای اعتراض به بی عدالتی که سال گذشته در منا- پنج کیلومتری مکه- اتفاق افتاد، به اینجا آمده ام. یکی از استادان دانشگاه ما  که فقط سی و چهار سال داشت، در این فاجعه کشته شد اما جسد او هرگز پیدا نشد. همسر و فرزند او اکنون تنها مانده اند.

فاجعه منا در 24 سپتامبر سال 2015 یعنی روز سوم حج، زمانی رخ داد که دو گروه بزرگ از زائران با هم برخورد کردند و به دنبال آن ازدحام جمعیت در یکی از معابر به وجود آمد. دو روز بعد، ریاض اعلام کرد که در این حادثه 769 نفر جان باختند و بعد از آن هرگز آمار جدید جان باختگان را فاش نکرد. در ماه دسامبر همان سال، آسوشیتد پرس بر اساس آمار و ارقام ارائه شده دولت ها و رسانه های دولتی سی و شش کشور از مجموع صد و هشتاد کشور،گزارش داد حداقل دو هزار و چهارصد و بیست و شش نفر در این واقعه کشته شدند.

اتهامات متقابل سیاسی کردن حج

در ایران،‌کشوری که اکثریت آن شیعه هستند، برخی از خانواده ها هنوز چشم انتظار بازگشت اجساد بستگان خود هستند. معصومه انزحی دختر 28 ساله ای بود که در گوشه ای از مسجد  نشسته بود. در دستانش عکس یادگاری پدر و عمویش در کنار هم بود که سال گذشته در مکه گرفته بودند. معصومه گفت: پدر و عموی من هر دو در این ازدحام جمعیت کشته شدند. جسد پدر من پنج ماه پس از این فاجعه به میهن بازگردانده شد. اما همچنان هیچ خبری از جسد عمویم نداریم. 

سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت ایران تصریح کرد اگر خصومت ایرانی ها علیه ریاض تا به حال بدین شدت نبوده به این دلیل است که از سال 1990 تا کنون برای اولین بار است که ایران تصمیم گرفته زائران خود را به مکه نفرستد آن هم به این علت که پس از فاجعه منا، سعودی ها از  امضای توافقنامه مبنی بر سازماندهی حجاج ایرانی و قبول مطالبات آنها امتناع کردند.

این نشریه فرانسوی افزود: تبادلات بین ایران و عربستان سعودی به حدی دشوار شده است که دو کشور روابط دیپلماتیک خود را نیز پس از حمله معترضان به سفارت عربستان سعودی در تهران در ماه ژانویه،‌  قطع کرده اند. به خصوص این که ایران از عربستان سعودی خواسته است ویزای شصت و چهار هزار زائر ایرانی را به کشور ایران برگرداند نه به یک کشور سوم. 

از زمانی که  مذاکرات بین مقامات ایران و عربستان با شکست روبرو شد، دو کشور یکدیگر را به تلاش برای سیاسی کردن حج متهم می کنند. به گونه ای که آیت الله سید علی خامنه ای، رهبر معظم ایران در دیداری که روز هفتم سپتامبر با خانواده های قربانیان منا داشت، مقامات عربستان را «شجره ملعونه طواغیت» توصیف کرد که «دهانشان با پول بسته می شود» و چنین کسانی «لایق مدیریت بر اماکن مقدس اسلام  نیستند.» 

چند ساعت بعد، همان اظهارات از جانب دیگر مسئولان ایرانی تکرار شد و این بار حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، عربستان سعودی را به « ارتکاب جرم در منطقه با حمایت از تروریسم و ریختن خون مسلمانان در عراق، سوریه و یمن متهم کرد.» 

احساس تحقیر ایرانی ها

ایران عربستان سعودی را متهم می کند که با  مشارکت واشینگتن، اقدام به تأمین مالی گروه های تروریستی می کند که در سوریه علیه بشار اسد، رئیس جمهور سوریه و متحد نزدیک تهران، می جنگند.

تصمیم تهران مبنی بر اعزام نکردن زائران به مکه، با استقبال همه ایرانیان مواجه شد؛ چرا که آنها پس از تراژدی منا، به شدت احساس می کنند تحقیر شده اند. خانم یاس نیز که به مسجد مصلی تهران آمده بود، گفت این اقدام مجازاتی برای عربستان سعودی محسوب می شود. امسال، عربستان سعودی نمی تواند با پولی که از زائران ما دریافت می کند، ثروتمند شود. شاید از این کار درس بگیرند.

برخی از مقامات ایرانی حتی مقامات سعودی را متهم می کنند که به عمد زائران  ایرانی را در منا هدف قرار داده اند. به طور مثال محسن انصاری، قائم مقام بنیاد شهید خطاب به خانواده های قربانیان گفت: به احتمال خیلی زیاد فاجعه منا از قبل برنامه ریزی شده بود و عمدی در کار بود.

وی تنها شخصی نیست که بر این باور است بلکه عده زیادی از این نظریه دفاع کرده اند. چرا که بسیاری از افراد بر این باورند که کتمان و خودداری ریاض از انتشار نتایج تحقیق مبنی بر امکان وجود نقص در دستگاه امنیتی در هنگام زیارت حجاج،‌ بر این نظریه صحه گذاشته است. 


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۰۹:۰۸ ۲۴ شهريور ۱۳۹۵
خون حجاج بی گناه دامن آلب سعود راخواهد گرفت .انشاءالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۳ ۲۳ شهريور ۱۳۹۵
مرگ بر شجره ملعونه آل سعود
آخرین اخبار