در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

حداد عادل: بیانیه گام دوم جزو اسناد بالادستی انقلاب است

مشاور عالی رهبر انقلاب گفت: بیانیه گام دوم جزو اسناد بالادستی انقلاب محسوب می‌شود. این بیانیه چیزی شبیه به قانون اساسی است.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  غلامعلی حداد عادل مشاور عالی مقام معظم رهبری امشب ۲۳ بهمن ماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به مروری بر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی پرداخت.

غلامعلی حدادعادل مشاور عالی رهبر معظم انقلاب با اشاره به اینکه امروز اولین روزی است که انقلاب چهل و دومین سالش را پشت سر گذاشته و وارد سال چهل و سوم شده است گفت: پیش از هر چیزی جا دارد بر روح امام درود بفرستیم و بر روح همه شهدایی که این انقلاب را با جانفشانی خودشان ممکن کردند درود می‌فرستیم لذا باید این روز را به ملت ایران تبریک گفت.

او با اشاره به بیانیه گام انقلاب افزود: این بیانیه جزو اسناد بالادستی انقلاب محسوب می‌شود. این بیانیه چیزی شبیه به قانون اساسی است، بنده با کلمات و بیانات حضرت آیت الله خامنه‌ای آشنا هستم.

حدادعادل با اشاره به اینکه بیانیه گام دوم از همه بیانیه‌ها مهم‌تر است، اظهار کرد: وقتی این بیانیه را می‌خوام احساس می‌کنم که صدای امام را از زبان آیت الله خامنه‌ای رهبر انقلاب می‌شنوم.

مشاور عالی مقام معظم رهبری ادامه داد: این بیانیه نسبتاً مفصل حداقل ۱۲ صفحه آ ۴ است، در همه این بیانیه من یک جمله سراغ ندارم که از روی حساب به قلم نیامده باشد.

او با اشاره به اینکه هر جمله‌ای که در این بیانیه آمده فکری پشت سر آن بوده است گفت: مقام معظم رهبری مقصود خاصی را می‌خواهند برسانند و لذا این بیانیه حائز اهمیت است.

حداد عادل تصریح کرد: اگر به چند سوال راجع به بیانیه جواب دهیم، سوالات دیگر اهمیت این بیانیه را روشن می‌کند، اینکه اول نویسنده این بیانیه چه شخصیتی است، این یکی از اموری است که می‌تواند ما را نسبت به اهمیت این بیانیه روشن کند، مردی با حدود ۸۰ سال سن حداقل ۶۰ سال است که در راه مبارزه قدم گذاشته است، دوران طاغوت را با گوشت و پوست و خون خودش تجربه کرده است، زندان کشیده و مدت‌ها در کمیته انفرادی بوده، تبعید بوده، از این زندان به آن زندان و با قلم و بیان خودش در مسجد، دانشگاه، کتاب نوشته است، با جریانات فکری روز و روزگار خود آشنا بوده است.

مشاور عالی مقام معظم رهبری با بیان اینکه ایشان با حوزه آشنا بوده است و پرورش یافته حوزه‌های علمیه است افزود: رهبری تربیت شده شخص امام هستند.

او با اشاره به اینکه ایشان حوزه، مرجعیت و طلبگی را می‌شناسد و به همان اندازه خارج از حوزه را خوب می‌شناسد گفت: ایشان با محافل روشنفکری و ادبی آشنا هستند و عالم نویسندگی، شعر و ادب و رمان را می‌داند، ایشان پدیده روشنفکری را قبل از انقلاب تجربه کرده است و استبداد طاغوتی و تازیانه استبداد را بر پشت شانه خود لمس کرده است.

حدادعادل با اشاره به اینکه ایشان از اول انقلاب مسئولیت‌های بزرگی داشتند اظهار کرد: عضویت در شورای عالی انقلاب، تاسیس حزب جمهوری اسلامی، نمایندگی مجلس، نمایندگی خبرگان، نمایندگی امام در شورای عالی دفاع و بعد ریاست جمهوری را در کارنامه درخشان ایشان می‌توان دید، ایشان ۸ سال با مسائل اجرایی کشور آشنا بودند، در جنگ کاملا با مسائل جنگ آشنا بودند و سی سال هم بعد از امام این کشور را رهبری کردند و با انواع مسائل آشنا هستند.

مشاور عالی مقام معظم رهبری با اشاره به اینکه ایشان طیف بزرگی از مسائل را تجربه کرده‌اند گفت: چنین شخصیتی در ۴۰ سالگی انقلاب می‌خواهد به ملت تصویری از گذشته و آینده انقلاب را ارائه کند لذا اهمیت این بیانیه را به خوبی می‌توان دید، کس دیگری نداریم که بخواهد این ویژگی‌ها را داشته باشد، ایشان سابقه طولانی در دوران انقلاب داشتند و از آن مسیری که امام طراحی کرده اند این سو و آن سو نرفتند و همان مسیر را ادامه داده اند.

حدادعادل با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری این بیانیه را در چهل سالگی انقلاب نوشته‌اند افزود: اینکه شخص نویسنده چه کسی بوده است و چه زمانی را برای این نوشتن انتخاب کرده بسیار مهم است، چهل سالگی انقلاب فرصتی برای ارزیابی است، اول انقلاب را اگر در نظر بگیریم که هنوز انقلاب امتحان خود را پس نداده بود.

او خاطرنشان کرد: اسفندسال ۵۷ معاون تبلیغاتی وزارت ارشاد بودم، این ژنرال‌های فراری شاه به همدیگر دلداری می‌دادند که دو ماه دیگر، سه ماه دیگر مملکت را تحویل می‌دهند و می‌گفتند که این‌ها تجربه مملکت داری ندارند و می‌گفتند این‌ها برای راه‌اندازی مردم در خیابان‌ها خوب هستند، اما موقع اداره کشور خودشان سراغ ما می‌آیند و حکومت را تحویل می‌دهند.

مشاور عالی مقام معظم رهبری ادامه داد: دشمنان با یک برنامه حساب شده‌ای مخصوصاً در فضای مجازی بمباران تبلیغاتی می‌کنند، آن‌ها با دو ابزار جوانان را بدبین می‌کنند، تحریم اقتصادی باعث گرانی و تورم شده است، یک جوان فکر می‌کند که با گرانی مسکن نمی‌تواند خانه دار شود، متاسفانه صورت حساب و هزینه را برای انقلاب می‌فرستند و می‌گویند که این انقلاب شما سبب این وضعیت کشور شده است لذا تمامی گرفتاری‌ها را به حساب انقلاب می‌گذارند.

حداد عادل افزود: آن‌ها انواع تهمت‌ها، دروغ‌ها و برنامه سازی‌ها را در پیش می‌گیرند و نتیجه این برنامه‌ها آن چیزی است که دشمنان به دنبالش هستند لذا دشمن به دنبال ناامید کردن ودل سرد کردن جوانان است.

او بیان کرد: هیچ وقت ملت ایران غیرتش قبول نمی‌کند که گاوشیرده باشد، می‌خواهد شیری باشد که گاو بترسد و می‌خواهد استقلالش را حفظ کند البته هر چیزی بهایی دارد، هیچ ملتی به آسانی و به ارزانی به استقلال نرسیده است، اگر ما نوکری کنیم مثلاً ممکن است روابط بانکیمان آسان شود، یک ملتی به پا خواسته تا مستقل باشد و نظام سلطه جهانی می‌خواهد این ملت را تنبیه کند تا ملت‌های دیگر این فکر به سرشان نزند که مستقل باشند.

مشاور عالی مقام معظم رهبری اظهار کرد: دشمن می‌خواهد ناامیدی را در جوانان حاکم کند و این انقلاب در همان نسل اول و دوم بماند و اتصال این انقلاب با نسل‌های بعدی قطع شود، اما مقام معظم رهبری در طول ۴۲ سال گذشته به خصوص در ۳۰ سال گذشته همیشه بر روی اینکه دشمن می‌خواهد مردم را ناامید کند خیلی حساس بودند.

حدادعادل تصریح کرد: مقام معظم رهبری همیشه می‌گویند که انتقاد کنید، اما زنهار از این که کسی بی انصافی و مردم را ناامید کند ایشان یکی از نیت هایشان از این بیانیه این است جوانان به انقلاب امیدوار باشند، این امیدواری را ایشان نمی‌خواهد با عبارت پردازی‌های شاعرانه، هیجانی و احساسی ایجاد کنند، ایشان متنی را نوشتند که کاملا منطقی است، حتی در جا‌هایی که انقلاب ناموفق بوده ایشان گفته اند که ما حاضریم اگر اشتباهی کردیم، این اشتباه را تصحیح کنیم، ایشان سعی کرده اند واقعیت‌ها را آنچنان که هست در مقابل جوانان بگذارد تا ناامیدی ایجاد نشود.

او با اشاره به چگونگی به وجود آمدن انقلاب افزود: همه چیز بر علیه ما بود و هیچ تجربه‌ای نداشتیم و ترکیب جمهوریت و اسلامیت از ابداعات این انقلاب بود و اینکه این انقلاب چگونه در مقابل استکبار قرار گرفت، برکاتی از این انقلاب حاصل شد ایشان همه این موضوعات را دسته بندی کردند و راجع به هرکدام یک پاراگراف و یک فقره توضیح دادند، در بخش دیگر ایشان برای اینکه بلوغ و رشد و بالندگی انقلاب را بیان کنند، گفتند که اول انقلاب مسائل ما چه بود و امروز مسائل ما چیست؛ مثلاً می‌گویند که اول انقلاب صحبت از این بود که سفارت اسرائیل را تعطیل کنیم، امروز چالشی که در برابر ماست این است که یک جبهه مقاومت به برکت انقلاب به وجود آمده و صهیونیست‌ها در محاصره مقاومت قرار گرفتند.

مشاور عالی مقام معظم رهبری افزود: ایشان در این بیانیه تفاوت‌ها را مطرح کردند و گفتند که در طول این ۴۰ سال کسی فکر نکند که انقلاب پیر شده است و کسی فکر نکند که انقلاب به تاریخ سپرده می‌شود، انقلاب با تازه نفسی می‌خواهد قدم به مرحله دوم بگذارد، گام اول ۴۰ ساله برداشته شده و گام دوم باید برداشته شود، زیرا آینده خیلی مهم تری پیش روی ماست و لذا ایشان از واژه‌هایی همچون خودسازی، جامع پردازی و تمدن سازی استفاده می‌کنند.

او خاطرنشان کرد: این بیانیه یک تبیینی برای تمدن نوین اسلامی است که ایشان آن را از مقدمات ظهور می‌دانند و می‌گویند که باید به سمت تمدن بزرگ اسلامی پیش رفت.

حداد عادل ادامه داد: این بیانیه، راهبردی است ایشان راهبرد‌ها را می‌گویند، اما شیوه‌های اجرا و عملی شدن باید توسط دیگران طراحی شود.
ایشان می‌گویند علم و پژوهش مهم است یعنی جوانان و ملت ایران بدانند که سرعت پیشرفت علم از واجبات انقلاب است و لذا این موضوع یک راهبرد است، این راهبرد در آموزش و پرورش می‌گوید که اگر تو دوست دار مملکت خود هستی، استقلال و عزت می‌خواهی و اگر انقلاب برایت مهم است از آموختن علم کم نگذار و بعد بر سر معنویت و اخلاق می‌آید که علم بدون معنویت فایده‌ای ندارد.

مشاور عالی مقام معظم رهبری اظهار کرد: مقام معظم رهبری در خصوص سبک زندگی خیلی مختصر اشاره کردند و گفتند که، چون این موضوع مهم است در جای دیگری در این باره صحبت خواهم کرد، فقط بدانید که غرب می‌خواهد سبک زندگی اش را بر ما تحمیل کند، ایشان راجع به سبک زندگی توجه خاصی دارند.

او ادامه داد: ما نمی‌توانیم بگوییم که همه چیز‌هایی که آقا گفته اند را اجرا کرده ایم، بخشی از آن‌ها را در جا‌هایی اجرا کرده ایم، لذا دستگاه اداره کشور از این بیانیه عقب است و این یک واقعیت است، همه به خصوص جوانان باید به میدان بیایند تا این فاصله را پر کنند، آقا باید‌ها و واقعیت‌ها را در این بیانیه تصریح کردند که ما می‌خواستیم به قله‌هایی برسیم، بین باید‌ها و واقعیت‌ها فاصله وجود دارد باید علت اینکه به باید‌ها نرسیده ایم را پیدا کنیم و از آن مقداری که رسیدیم نباید غافل شویم.

حداد عادل با اشاره به اینکه پیام این بیانیه گشودن یک چشم انداز وسیع و روشن به روی ملت بر پایه واقعیت‌ها است گفت: از این جهت این یک پادزهری برای زهری ناامیدی است که دشمن می‌خواهد در کل ملت به خصوص در جوانان تزریق کند، ایشان بر جوان گرایی خیلی تاکید دارند، جوانان باید تجربه را فرا بگیرند، آن‌ها باید آماده باشند تا این تجربیات را دریافت کنند، باید یک داد و ستد منطقی ایجاد شود لذا بگومگو و کشمکش نباید ایجاد شود، جوانان به اقتضای سنشان آرمان گرا و عدالت خواه هستند آقا می‌خواهند بگویند که بین آرمانگرایی و بین تکلیف و واقعیت یک توازنی باید ایجاد شود.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار